Sprzedaż jest w dzisiejszych czasach najważniejszą gałęzią gospodarki. Aby mogła się prężnie rozwijać, potrzeba wdrożyć wiele różnorodnych działań, które mają wielki wpływ na jej skuteczność. Jednym z nich jest merchandising. Opisujemy, jak wpływa na polepszenie dystrybucji produktów?
Merchandising – definicja
Na samym początku warto przybliżyć znaczenie tego powszechnie znanego terminu. Oznacza on wszystkie działania mające na celu prezentację sprzedawanego produktu. Finalnie ich stosowanie ma podnieść efektywność sprzedaży towarów masowych.
Ten cel powinno się osiągnąć poprzez właściwe wykorzystanie topografii sklepu. Należycie rozmieszczone dobra w połączeniu z mechanizmami psychologii społecznej i zastosowaną w praktyce wiedzą marketingową mają pozytywnie wpłynąć na sprzedaż promowanych produktów.
Właściwe rozplanowanie towarów w sklepie szansą na sukces sprzedażowy
Działania związane z właściwym ulokowaniem produktu w obrębie sklepu mają zasadnicze znaczenie. Wpływają pozytywnie nie tylko na rozpoznawalność samego producenta. Podnoszą także wysokość sprzedaży danej sieci handlowej. Ta siatka wzajemnych połączeń jest jednak o wiele większa, a jednym z istotnych jej elementów są osoby nazywane merchandiserami.
To ich wiedza należycie wykorzystana na terenie placówki sprawia, że dystrybuowanie danego produktu staje się znacznie bardziej efektywne. Tym samym wzrastają też dochody ze sprzedaży. Dodatkowo dzieje się tak, że finalni nabywcy produktu otrzymują komunikat gdzie w danej lokalizacji na terenie sklepu się on znajduje, więc łatwiej jest im dotrzeć do pożądanego towaru.
Merchandising zapobiega problemom w zatowarowaniu sklepu
Punkty sprzedaży objęte rzetelną obsługą ze strony przedstawiciela danej firmy notują ciągły wzrost przychodów. Mają pewność, że dany towar nieustannie będzie znajdował się na półkach, bo dba o to sam producent.
To on odpowiada za to, by daną sieć sprzedaży była nieustannie zaopatrywana w jego produkt. Nie pozwoli na zaistnienie sytuacji, w której nagle zaczyna brakować go na półkach sklepowych. Zdaje sobie sprawę z tego, że taki stan rzeczy mógłby poważnie zaszkodzić finansom firmy.
Najczęściej jest więc tak, że pomiędzy daną placówką handlową a firmą odpowiedzialną za merchandising towaru zawiązuje się bardzo ścisła współpraca, w której obydwie strony czerpią z tego korzyść. Zarząd sklepu ma pewność, że jego klienci otrzymają to, czego poszukują, zaś sam producent również buduje swój pozytywny wizerunek, zapisując się w pamięci konsumentów jako firma, która dba o dobro swoich odbiorców.
Merchandising a dystrybucja produktów
Warto wspomnieć o tym, że wyposażenie sklepu w towary danego producenta zależy od wielu czynników. Należą do nich zarówno wielkość sklepu, w którym towar wystawiony jest na sprzedaż, jak również stosowane przez producenta rabaty i promocje.
Wpływa na to także aranżacja lokalu, jego wystrój wewnętrzny, jak również panująca w nim atmosfera. Dlatego też za większość tych elementów odpowiedzialny jest sam producent. To on szkoli sprzedawców i buduje ich świadomość marki. Daje im podstawy do tego, aby należycie i jak najefektywniej sprzedawali powierzone im dobra.
To od nich zależy też realizacja celów sprzedaży, które wyznaczone zostały przez strategię o nazwie AIDA (Attention-Interest-Desire-Action). W ramach tych działań należy więc przyciągnąć uwagę klienta, rozbudzić w nim zainteresowanie danym produktem i rozbudzić potrzebę posiadania.
Jeśli wykona te wszystkie kroki, ostatnim z nich będzie zainicjowanie konkretnego działania, czyli zakup. Osiągnięcie tego celu zależy jednak od pewnych predyspozycji osobowościowych i znajomości technik sprzedaży. Są one niezbędne do tego, by zrealizować wyznaczone plany.
Jak widać, merchandising w zasadniczy sposób wspiera dystrybucję produktu. Jeśli jest sprzężony z profesjonalną sprzedażą – sukces jest kwestią czasu. Dzięki działaniom merchandisingowym łatwiej jest osiągać cele sprzedażowe.