Niemal każdy użytkownik Internetu zna witrynę Amazon.com. Jest niezwykle popularna wśród mieszkańców różnych krajów na całym świecie. Specjalizuje się w handlu internetowym. Za jej pośrednictwem możemy zakupić niemal wszystko: od ubrań i perfum, poprzez wyposażenie domu, do nawet samochodów. Co sprawia, że jest tak popularna? Jak jej twórcy poszukują nowych form rozwoju oraz jak on przebiega? Przekonajmy się o tym w trakcie lektury niniejszego artykułu.
Amazon.com – historia serwisu
To amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe zostało założone w 1995 roku w Seattle. Jego pomysłodawcą i twórcą był Jeffrey P. Bezos. Początkowo trudnił się on sprzedażą książek. Z czasem rozszerzył działalność o dystrybucję płyt DVD, sprzętu komputerowego, mebli i kilku innych rodzajów towaru. W kolejnych latach powstawały coraz to nowsze oddziały firmy, co sprawiło, że marka Amazon.com stawała się znana w różnych rejonach świata. W chwili obecnej na rzecz jej rozwoju pracuje ponad 155 tysięcy ludzi.
Amazon.com – producent czytnika e-booków
Kadra zarządzająca korporacją dba o to, aby zdobywała ona coraz nowsze rynki zbytu. Nie powinno więc dziwić to, że podjęła decyzję o wyprodukowaniu przenośnego urządzenia do czytania książek elektronicznych. Amazon Kindle, bo tak brzmi jego nazwa, weszło na rynek w 2007 roku. Premierę miało oczywiście w Stanach Zjednoczonych.
Do dziś zyskało ogromną popularność na całym świecie. Nic dziwnego, że jest najlepiej sprzedającym się sprzętem tej klasy także w Polsce. O jego niesłychanie wysokiej sprzedaży świadczy chociażby to, że inżynierowie opracowują coraz to nowsze wersje tego znanego czytnika. Obecnie na rynku znajduje się jego dziewiąta odsłona o nazwie Kindle Fire HD. To jednak nie jedyna oznaka tego, że firma nieustannie się rozrasta.
SoundUnwound
W 2008 roku, czyli rok po wyprodukowaniu Amazon Kindle, władze serwisu zdecydowały się na wykonanie kolejnego kroku. Właśnie wtedy powstała witryna internetowa, która nazwana została „muzyczną Wikipedią”. Można było odnaleźć na niej i publikować artykuły dotyczące muzyki. Znajdowały się tam informacje odnośnie różnorodnych zespołów, utworów i gatunków muzycznych.
Po czterech latach od powstania, w 2012 roku, moderatorzy strony zaczęli wysyłać wiadomości do użytkowników serwisu, informując, że kończy on swoją działalność. Strona główna i wszelkie podstrony zaczęły być przekierowywane na Amazon.com.
Alexa.com i IMDb.com
Witryna zależna od spółki-matki pojawiła się w 1996 roku. Początkowo była odrębną częścią koncernu, który jedynie sprawował nad nią kontrolę. Później została przejęta przez amerykańską korporację. Jej zadaniem jest generowanie danych statystycznych dotyczących ruchu w sieci. Dzięki nim można dowiedzieć się, ilu użytkowników odwiedza każdą z blisko 5 miliardów indeksowanych stron.
Warto wspomnieć o tym, że wokół działalności Alexa.com narosły pewne kontrowersje. Zarządzający jej działaniem internetowy robot miał, według niektórych użytkowników, generować dane niezgodne z prawdą. Bez względu na to, witryna nieustannie znajduje się w sieci, a ze zgromadzonych na niej danych korzystają miliony użytkowników.
Taką samą popularnością cieszy się serwis internetowy IMDb, który pojawił się w Internecie na początku lat 90. Od tamtej pory pozwala fanom telewizji i najnowszych produkcji filmowych na spotykanie się w jednym miejscu. Na łamach serwisu wymieniają oni informacje na temat nowości kinowych i telewizyjnych. Wspólnie śledzą też życie sławnych aktorek i aktorów.
Amazon.com w polskiej wersji językowej
Wszystko to, co opisane zostało do tej pory pokazuje, że na przestrzeni lat firma Bezosa nieustannie się rozrastała. Zawojowawszy rynki na całym świecie, wkroczyła także do Polski. Na samym początku wybudowała tu swoje centra logistyczne, gdzie pakowane są sprzedane w sieci produkty.
Powstały trzy gmachy: dwa z nich w województwie dolnośląskim, a jedno w Wielkopolsce. Dzisiaj wiadomo jednak, że pobudki handlowego giganta były dość błahe. Okazuje się bowiem, że chodziło głównie o względy ekonomiczne – polscy pracownicy są po prostu o wiele tańsi niż obywatele innych krajów europejskich.
Informacja ta była zresztą dość dobrze opisana w ogólnopolskich mediach. Ważniejsze jest z kolei to, że deweloperzy odpowiedzialni za strony internetową stworzyli jej polską odsłonę. Oznacza to, iż wpisując w oknie przeglądarki adres www.amazon.de, mamy możliwość zmiany wersji językowej na polską.
Nie jest ona jeszcze ukończona, ale prace idą w dobrym kierunku. Dodatkowo, w razie problemów, pomocą służą nam pracownicy biura obsługi klienta. Po polsku wyjaśnią nam wszystkie zawiłości związane z poruszaniem się w świecie zakupów.
Firma nieustannie idzie do przodu. Można zauważyć to bez problemu. Kolejne stadia jej rozwoju i najnowszy projekt opisaliśmy powyżej. Co jeszcze szykują dla nas jej właściciele? O tym zapewne przekonamy się niebawem.