Analiza SWOT to znakomite narzędzie służące do tego, by ocenić potencjał danego przedsięwzięcia. Znane od lat jest chwalone przez ekspertów i przynosi przedsiębiorcom odpowiedzi na najważniejsze dla nich pytania. Warto jednak dowiedzieć się, jakie dokładnie zalety posiada. Postaramy się przybliżyć nieco te zagadnienie.
Wyjaśnienie pojęcia
Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jakie słowa składają się na skrót użyty w nazwie. Każde z nich wywodzi się z języka angielskiego. Pierwsze to Strenghts (mocne strony), czyli wszystko to, co stanowi atut, zaletę przedsięwzięcia. Drugie Weaknesses to z kolei słabe strony. Odnosi się do wszystkich ułomności, barier i wad tego, co pragniemy wdrożyć.
Trzecia litera skrótowca odnosi się do szans (Opportunities). W ramach tego etapu analizy najważniejsze jest to, by dostrzec wszystko to, co stwarza szansę na wprowadzenie korzystnych zmian. Pod ostatnią częścią nazwy kryją się zagrożenia (Threats), czyli wszystkie te czynniki, które są niesprzyjające. One właśnie mogą przyczynić się do niekorzystnej zmiany.
Różne sposoby analizowania
Literatura fachowa wyróżnia aż trzy sposoby użycia tworzonych analiz. Najbardziej popularna określa mocne i słabe strony jako czynniki wewnętrzne. Oznacza to, że tkwią one bezpośrednio w samej firmie czy organizacji. Szanse i zagrożenia stanowią z kolei czynnik zewnętrzny, gdyż związane są z rynkiem i konkurencją.
W myśl drugiej definicji ukutej przez teoretyków, spojrzenie na problem jest nieco inne. Wywodzi się bowiem z założenia, że zalety i wady przedsięwzięcia osadzone są w czasie. Konkretnie chodzi o teraźniejszość. Dlatego właśnie zmienne te należy oceniać tu i teraz. Natomiast pozostałe dwa składniki osadzone są niejako w przyszłości, ponieważ dopiero mogą nastąpić i nie można ich przewidzieć.
Wedle trzeciej koncepcji cechy ukryte pod literami S i W są subiektywne i ich rozumienie zależy od interpretatora. Zaś te, które ukryte zostały pod O i T są stałe i nie ma się na nie żadnego wpływu. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że wszystkie wspomniane koncepcje zazębiają się ze sobą. Dają tym samym pełen obraz tego, jakie szanse ma dany projekt.
Przygotowanie analizy SWOT
By prace analityczne przyniosły zakładany skutek, należy krytycznie spojrzeć na prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo. Konieczne jest zatem to, by uwadze nie uszły nawet najmniejsze uchybienia i słabostki. By cały proces stał się łatwiejszy, należy przygotować sobie listę pytań kontrolnych. Te, sporządzone w formie papierowej, dają szansę na to, by uzyskać informacje na temat prowadzonych działań. O co warto pytać?
Przede wszystkim za co można pochwalić instytucję i w jaki sposób pracujący w niej ludzie przyczynili się do uzyskania jej silnej pozycji. Nie można jednak pomijać rozważań związanych z tym, jakie zalety ma konkurencja i co hamuje rozwój firmy. Im więcej negatywnych cech i słabych stron spółki da się wypisać, tym więcej można ich uchwycić i wyeliminować. W całym procesie nie można pominąć również szans i zagrożeń, które mogą nastąpić i wpłynąć na dalszy bieg wydarzeń. Wówczas wszystkie uzyskane dane dobrze jest wprowadzić do specjalnie w tym celu przygotowanej tabeli. Pozwoli ona na dogłębne przestudiowanie tematu i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Możliwe zastosowania analizy SWOT
Opisywane tutaj działania analityczne mają wiele różnorodnych zastosowań. Mogą być użyteczne w trakcie budowania planów strategicznych. Będą również znakomitym narzędziem do tego, by wyznaczyć nowy kierunek całemu przedsiębiorstwu. Stanowią ponadto sposób na wychwycenie wszystkich słabych stron prowadzonej organizacji.
Wówczas możliwe staje się opracowanie planu naprawczego, który może pomóc w jej dalszym funkcjonowaniu. Temu samemu może również służyć określenie tego, jaki produkt ma zasadnicze znaczenie dla uzyskiwania przychodów. Dzięki temu otrzymuje się informacje na temat tego, czy dostępne środki można przeznaczyć na jego rozwój. Tym samym zyskuje się dane, na których może zostać oparty nowy biznesplan.
Opisane tu działania analityczne są bardzo ważne dla funkcjonowania prowadzonej instytucji. Pozwalają na to, by odpowiednio kierować nią i dbać o jej nieustanny rozwój. Tym samym stanowią klucz do uzyskania tego, co w biznesie najważniejsze, czyli sukcesu rynkowego.