Każdy, kto planuje założyć działalność gospodarczą musi dokładnie zaplanować każdy jej aspekt. Nie da się ukryć, że biznesplan pomaga zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu na rynku oraz znacząco zmniejszyć ryzyko wynikające z funkcjonowania w nieodpowiednich warunkach.
Dokument ten opisuje działalność gospodarczą, jej produkt lub usługę, sposób, w jaki firma chce wejść na rynek oraz finansowanie całej operacji.
Co to jest biznesplan?
Biznesplan odpowiada na cztery pytania: Kto? Co? Jak? Ile? W dokumencie tym opisujemy cele działalności na najbliższy czas i sposoby, osiągnięcia tych celów, oczywiście w powiązaniu z aktualną sytuacją firmy i całego rynku. Dodatkowo w biznesplanie zamieszczamy planowaną przyszłość firmy. Najważniejszym jego składnikiem jest prognoza finansowa danego projektu, czyli ocena, czy poniesione nakłady przyniosą oczekiwane zyski.
Biznesplan to ocena prowadzonej przez nas firmy, jej potencjału, a także szans i zagrożeń. Można powiedzieć, że jest to również opis działań marketingowych, reklamowych i sprzedażowych.
Biznesplan – klucz do sukcesu
Aby utworzyć doskonały biznesplan jest nam potrzebna znajomość metod badania rynku oraz analizy i diagnozy finansowej. Musimy pamiętać, że dobrze przygotowany jest jednym z najważniejszych dokumentów firmowych – za jego pomocą prowadzony przez nas biznes na pewno osiągnie upragniony sukces w przyszłości.
Biznesplan musi być dostosowany odpowiednio do odbiorcy tj. kłaść nacisk na różne, wybrane aspekty. Jeżeli chodzi o kredytowanie, bank na pewno zwróci uwagę na stronę finansową przedsiębiorstwa, między innymi na sposób, w jaki zabezpieczany jest kredyt, rezerwy finansowe oraz przepływy gotówkowe. Natomiast inwestor, jeśli działa już w branży, dokładnie przyjrzy się przede wszystkim stronie meteorycznej projektu oraz predyspozycjom kierownictwa firmy.
Co daje nam biznesplan?
Korzyści, jakie możemy osiągnąć z przygotowania odpowiedniego biznesplanu to między innymi:
- dobra prezencja;
- zmniejszenie ryzyka oraz niepewności;
- rzeczowe przedstawienie planu działania;
- wyznaczenie celów i wskazanie sposobów ich realizacji;
- kontrola realizacji przedsięwzięcia;
- pomoc w uzyskaniu środków pieniężnych;
- pomoc w zdiagnozowaniu potencjalnych mocnych i słabych stron, szans oraz zagrożeń;
- pomoc w zidentyfikowaniu nowych możliwości;
- pomoc w przewidywaniu i przystosowaniu się do zmian zachodzących na rynku;
- sprawdzanie zaangażowania członków zespołu i współpracowników w tworzeniu marki.
Biznesplan powinien prezentować dokładnie przemyślany pomysł, mieć logiczną strukturę, pokazać, że kierownictwo firmy ma odpowiednie umiejętności do osiągnięcia sukcesu, a także wykazać, że działalność firmy będzie przynosiła zyski.
Dodatkowo musi on odzwierciedlać aktualną i rzeczywistą sytuację analizowanego przedsiębiorstwa z rożnych punktów widzenia, uwzględniać bliższe i dalsze otoczenie firmy, prezentować kadrę przedsiębiorstwa, jej kwalifikacje i doświadczenie, przedstawiać stosowane technologie produkcji. Całość powinna być napisana zrozumiałym dla odbiorcy językiem i uwzględniać najważniejsze informacje.
Konstrukcja biznesplanu zależy głównie od jego przeznaczenia oraz od profilu działalności firmy. Dokument ten będzie zupełnie inny dla małej firmy usługowej oraz dla przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Jak napisać biznesplan?
Najlepiej jest zacząć od streszczenia. Element ten powinien zawierać: cel, charakterystykę firmy i opis przedsięwzięcia. Następnym ważnym aspektem jest ogólny opis przedsiębiorstwa, analiza strategiczna, czyli analiza SWOT oraz warianty strategii rozwoju.
W kolejnym kroku przechodzimy do analizy rynku i planu marketingowego, a zaraz później zaczynamy plan techniczny, czyli nakłady inwestycyjne, źródła finansowania itp. Następnie opisujemy strukturę organizacyjną i plan zatrudnienia. Przedostatnim krokiem jest plan finansowy działalności, a ostatnim podsumowanie, analiza szans powodzenia i oszacowanie ryzyka.
Ogólnie mówiąc biznesplan to wizja rozwoju firmy. Każdy przedsiębiorca, który poważnie myśli o wejściu na dany rynek, powinien posiadać taki dokument w swojej teczce. Odpowiednio opracowany plan to podstawa dobrze prosperującego przedsiębiorstwa – pomaga w procesach zarządzania i planowania działań oraz w tworzeniu marki. Dodatkowo motywuje potencjalnych pracowników. Biznesplan jest dla każdej firmy fundamentem pozwalającym budować nowe przedsięwzięcia.