Własna firma nie zawsze przynosi nam satysfakcjonujący dochód, a realizacja założonych planów często okazuje się być bardzo trudna. Jako przedsiębiorcy mamy na szczęście prawo zlikwidować firmę w dogodnym dla nas momencie. Znając procedurę można to zrobić stosunkowo łatwo. W poniższym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje potrzebne do tego, aby likwidacja własnej działalności przebiegała zgodnie z przepisami.
Wykreślenie z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
Tak jak na początku prowadzenia działalności staraliśmy się o wpis do CEIDG, tak teraz decydując się na jej zakończenie, musimy poinformować właściwy rejestr o likwidacji firmy. Wszystkie niezbędne czynności opierają się na złożeniu odpowiedniego formularza o sygnaturze CEIDG-1. Na wypełnienie tego obowiązku mamy 7 dni, od momentu trwałego zaprzestania prowadzenia firmy.
Wyrejestrowanie z ZUS
To jeden z najważniejszych kroków, które musimy podjąć, aby zamknąć naszą firmę. Wprawdzie wniosek, który wypełniliśmy na początku procedury zostanie przesłany także do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jednak nie zwalnia nas to z podjęcia dalszych działań. Prowadząc jednoosobową działalność musimy dodatkowo złożyć do urzędu wypełniony formularz ZUS ZWUA o wyrejestrowanie z listy ubezpieczonych.
Przeprowadzenie spisu z natury
Jeżeli prowadząc działalność byliśmy czynnym podatnikiem VAT, mamy teraz obowiązek dokonać wyceny składników majątku firmy. Zobowiązani jesteśmy także do przeprowadzenia spisu z natury. To forma remanentu, który jest podstawą do określenia naszych zysków, od których odprowadzaliśmy zaliczkę na podatek dochodowy.
Rozliczenie z podatku VAT
Kolejnym krokiem jaki należy zrobić likwidując działalność gospodarczą jest rozliczenie się z podatku VAT. Korzystając ze spisu z natury, który sporządziliśmy wcześniej, musimy obliczyć kwotę jaką będziemy musieli oddać fiskusowi. Pod uwagę należy wziąć te środki, od których odprowadzaliśmy VAT tylko częściowo, jak również zakupione przez nas materiały, które zostały w pełni zamortyzowane. Również taki środek przedstawia wciąż pewną wartość rynkową, więc musi być ujęty w wyliczeniach. Jeżeli wydaje nam się to zbyt skomplikowane, lepiej zlecić tę czynność w biurze rachunkowym.
Nie możemy zapomnieć także o zgłoszeniu zaprzestania rozliczania się z podatku od towarów i usług w urzędzie skarbowym. W tym celu należy właściwie wypełnić odpowiedni formularz. Ostatnim dokumentem jaki musimy złożyć jest końcowa deklaracja podatkowa dotycząca bieżącego okresu rozliczeniowego, do której dołączamy także informację o wykonanym spisie z natury.
Obowiązki, które wciąż mamy pomimo likwidacji firmy
Wraz z zakończeniem działalności, przedsiębiorca staje się osobą prywatną. Co stanie się jednak, gdy zaczną napływać do nas przelewy od byłych kontrahentów? Wtedy musimy zaksięgować je i odprowadzić należyty podatek tak, jakbyśmy nadal funkcjonowali jako firma. Oznacza to, że zlikwidowanie działalności nie jest równoznaczne z zakończeniem prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów. Nadal trzeba zawierać w niej informacje o kosztach powstałych w trakcie prowadzenia przedsiębiorstwa.
Co zrobić z kasą fiskalną po zamknięciu biznesu?
O ile mieliśmy obowiązek posiadania kasy fiskalnej, musimy powiadomić urząd skarbowy o konieczności jej rozliczenia W obecności urzędnika dokonuje się wtedy odczytu pamięci urządzenia. Jeżeli po tym zdecydujemy się na jej sprzedaż, będziemy zobowiązani sporządzić odpowiedni protokół. Jeśli przy zakupie urządzenia korzystaliśmy z ulgi podatkowej obowiązkiem naszym będzie zwrócić urzędowi jej równowartość.
Działalność została zlikwidowana. Co dalej?
Obowiązkiem byłego przedsiębiorcy jest przetrzymywanie dokumentacji firmowej przez okres 5 lat licząc od końca roku, w którym sporządzono dokument o wykreśleniu z CEIDG. Powinność ta dotyczy wszystkich faktur, rachunków, wydruków z KPiR i potwierdzeń zapłaty. Urząd skarbowy może bowiem przeprowadzić kontrolę podatkową nawet wtedy, gdy działalność przestała istnieć. Ryzyko kontroli jest większe u podatników VAT, którzy likwidując firmę, ubiegali się o zwrot podatku.
Pamiętając o wszystkich niezbędnych czynnościach jakie musimy przeprowadzić likwidując własną firmę, unikniemy kłopotów i niepotrzebnych wezwań ze strony urzędów. Po dopełnieniu formalności stajemy się osobą prywatną, nieprowadzącą działalności gospodarczej i wolną od kłopotów związanych z jej prowadzeniem.