Wielu etatowych pracowników marzy o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Często boją się jednak ryzyka, jakie niesie ze sobą własna firma. Dla przyszłych przedsiębiorców, którzy maja wątpliwości, czy ich pomysł osiągnie sukces, dobrym rozwiązaniem może okazać się franchising.
Czym jest franchising?
To system współpracy podmiotów gospodarczych oparty o pewne, jasno określone zasady, według których jedno z przedsiębiorstw staje się franczyzobiorcą, zaś drugie – franczyzodawcą. Pierwszy odznacza się tym, że posiada kapitał, który zainwestuje w ramach nawiązanej współpracy. To strona umowy uzyskująca prawa i przyjmująca obowiązki.
Drugi z kolei upoważnia franczyzobiorcę do korzystania ze swojej nazwy handlowej lub usługowej, przekazuje swojemu partnerowi biznesowemu plan marketingowy, zasób wiedzy (know-how) i wszystkie narzędzia potrzebne początkującemu człowiekowi interesu. W ten sposób duża, zasłużona na rynku firma poszerza zasięg swojego oddziaływania, zaś raczkujący inwestor otrzymuje receptę na sukces pod skrzydłami silnego i sprawdzonego opiekuna.
Co może być przedmiotem franchisingu?
Odpowiedź na tak zadane pytanie może się wydać banalna i nieobiektywna, ale tak naprawdę wszystko może stać się przedmiotem franchisingu. Osoba, która zdecyduje się na rozwój swojej firmy pod opieką dużego, znanego przedsiębiorstwa może zarówno działać w handlu artykułami spożywczymi czy odzieżowymi, w branży gastronomicznej (sieci pizzerii, restauracji, kawiarni), jak również może świadczyć usługi kurierskie. Trzeba zdawać sobie jednak sprawę z tego, że oprócz naszych upodobań, ważne będą również warunki, które musimy spełnić podejmując współpracę z franczyzodawcą.
Warunki kooperacji w ramach franchisingu
Zasady współdziałania firm określone są umową i przedstawiane już w trakcie rozmów dotyczących rozpoczęcia współistnienia dwóch podmiotów gospodarczych. Dotyczą one zarówno wysokości wkładu pieniężnego ze strony franczyzobiorcy jak i praw oraz obowiązków jakie na siebie przyjmuje.
Kwota, którą należy zainwestować zależna jest od wielu czynników: koniecznego sprzętu, wystroju wnętrza, opłat manipulacyjnych i wszelkich form pomocy, których udziela franczyzodawca. W zależności od tego, w jakiej branży będziemy działać, inwestycja może wiązać się więc z wydatkiem od kilku tysięcy (np. sklep Żabka) do kwot wysokości blisko miliona złotych (restauracja McDonald’s). Każda z dużych firm ma również inne, odrębne dla swojej działalności warunki, które muszą zostać spełnione przez przyszłego partnera biznesowego.
Możliwości zarobku w ramach franchisingu
To, ile zarobimy prowadząc swój biznes w ramach franczyzy, zależy przede wszystkim od naszego zapału i woli walki. Jeśli wystarczająco zaangażujemy się w prowadzone przez siebie działania – mamy duże szanse na sukces. Samozaparcie może jednak nie wystarczyć, bo aby zdobyć sobie taką liczbę klientów, która pozwoli na duże przychody nasza placówka musi znajdować się we właściwym miejscu. Jeśli spełnimy te warunki, możemy najczęściej liczyć na naprawdę wysokie zarobki.
Wiadomo jednak, że wysokość naszych dochodów zależna będzie od tego, w jakiej branży działamy i ilu pracowników musimy zatrudnić. Zdarza się wszakże, że wysiłki nie idą na marne i dają ponadprzeciętne możliwości zarobkowania. Osoby posiadające jeden oddział firmy, z którą współpracują, decydują się najczęściej wtedy na to, by stać się ajentami kolejnego punktu. Świadczy to jedynie o tym, że taki biznes może być naprawdę bardzo lukratywny.
Jak widać, franchising jako model biznesowy pozwala początkującym przedsiębiorcom na rozwinięcie skrzydeł. Zazwyczaj franczyzobiorca nie musi nawet posiadać doświadczenia zawodowego w branży, w której będzie działał. Bezpośrednią zaś korzyścią z przystąpienia do sieci franczyzowej jest obniżenie ryzyka związanego z uruchomieniem własnej działalności gospodarczej. Decyzja o podjęciu takiej formy współpracy może stać się także impulsem do podejmowania kolejnych, bardzo dochodowych działań i dążenia do zawodowego i finansowego spełnienia.