Marketing szeptany, zwany także „buzz marketingiem”, jest w dzisiejszych czasach jedną z najczęściej stosowanych technik mających na celu promocję produktu. Na czym polega i czym się charakteryzuje? W niniejszym artykule opisujemy wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.
Czym jest marketing szeptany?
To działanie, które ma za zadanie dotrzeć z informacją marketingową do szerokiego grona odbiorców. Cel ten osiąga się poprzez bezpośredni i wyglądający na „spontaniczny” przekaz ustny lub pisemny. Przybiera on najczęściej postać bezpośredniej dyskusji lub opowiadania. Może być stosowany w internecie, gdzie ambasador danej marki, udzielając się na forach dyskusyjnych oraz komentując wpisy na blogach, zwraca uwagę użytkowników na określony, promowany przez siebie produkt.
Główne zadania „buzz marketingu”
Zasadniczym efektem działań podejmowanych w ramach marketingu szeptanego jest zwrócenie uwagi odbiorców na promowany produkt. Uzyskuje się to poprzez wywoływanie pozytywnych reakcji konsumentów. Można to osiągnąć dzięki prowokowaniu rozmów na temat danej marki czy usługi. W ten sposób zdobywa się pewność, że – na zasadach mnemotechniki – nazwa produktu zapadnie w pamięci. Dzięki temu skłoni się potencjalnego konsumenta do samodzielnego poszukiwania informacji dotyczących danego przedmiotu.
Zadaniem osoby zajmującej się opisywanym rodzajem działań promocyjnych jest branie udziału w dyskusjach. Podczas takich rozmów ich głównym celem będzie skłonienie rozmówców do wyrażania pozytywnej opinii na temat firmy, modelu samochodu, projektanta mody lub innego produktu, który chcą wypromować. Im więcej takich pozytywnych komentarzy i poglądów pojawi się w cyberprzestrzeni, tym lepiej będzie postrzegana dana firma, która pragnie zdobyć rozgłos na szerszą skalę.
Ciekawe jest również to, że dana rzecz pojawia się wtedy w rozmowach jako rozwiązanie problemów użytkowników dyskutujących o danym zagadnieniu. W ten sposób specjalista od działań promocyjnych przedstawia produkt jako antidotum na bolączki dyskutantów. Oni z kolei chcąc rozwikłać trudności, które spotykają na swojej drodze, chętnie decydują się na wypróbowanie promowanej marki. Jeśli czat umieszczony jest na stronie firmy – promotor generuje wrażenie, że witryna nieustannie żyje i cieszy się dużym zainteresowaniem. To także wpływa na popularność danego przedsiębiorstwa.
Pułapki czyhające na tych, którzy źle korzystają z tej formy marketingu
Trzeba mieć świadomość, że korzystanie z opisywanego narzędzia niesie ze sobą także wiele zagrożeń. Pojawiają się one, gdy jest niewłaściwie stosowane. Jak może do tego dojść? Jeśli rozmowy będą generowane sztucznie i w sposób łatwy do zdemaskowania – wtedy staną się w oczach odbiorców zupełnie nieautentyczne.
Trzeba pamiętać o tym, że ich świadomość jest w dzisiejszych czasach bardzo duża i często z łatwością demaskują nieprofesjonalnie działających specjalistów od promocji. Mogą oni bowiem w prosty sposób uzyskać skutek odwrotny do zamierzonego. W takim momencie zrażą konsumentów do korzystania z produktu lub usługi. Należy zdać sobie sprawę również z tego, że w ocenie Google działania te będą jawić się jako nielegalny sposób na pozyskiwanie linków.
Prawa rządzące marketingiem szeptanym
Trzeba pamiętać o tym, że opisywany rodzaj marketingu oparty jest na pewnych niepisanych zasadach. Przede wszystkim nie może być nachalny i rzucający się w oczy. Fiaskiem skończy się więc zakładanie forum dotyczącego opinii na temat danego produktu. Każdy administrator strony będzie wiedział, co należy z takimi treściami zrobić i najprawdopodobniej wrzuci je do kosza. Dlatego też osoba chcąca odnaleźć się w świecie marketingu szeptanego musi zaistnieć w sieci jako aktywny członek określonych społeczności.
Powinna brać udział w różnorakich rozmowach i polemikach w sposób, który nie wzbudzi podejrzeń. Dzięki temu zdobędzie zaufanie użytkowników i wypracuje sobie stanowisko eksperta w danej dziedzinie. Trzeba założyć, że każdy będzie chciał słuchać takiej osoby i skorzystać z jej rad. W ten sposób, wraz ze stażem pobytu na danej stronie, można zacząć promować markę w odpowiednich dla niej tematach i zdobywać jej nowych fanów i nabywców. Na tym właśnie polega marketing szeptany.
Dzięki przybliżeniu tematu, łatwiej będzie zrozumieć mechanizmy rządzące marketingiem szeptanym. Nie tylko staniemy się bardziej świadomi jego wpływu, ale także będziemy zorientowani jak skorzystać z jego zalet prowadząc własną firmę.