W dzisiejszych czasach w sferze biznesu zmienia się bardzo wiele. Zjawiska te są niezwykle dynamiczne i odbiegają od tego, co było niegdyś dobrze znane i oswojone. Dotyczy to także zmian w finansowaniu rozmaitych przedsięwzięć. Potwierdzeniem tej tezy jest zjawisko crowdfundingu. Co to takiego? Jakie przynosi korzyści? Jak rozwija się w sieci? Omówimy to w niniejszym artykule.
Crowdfunding, czyli finansowanie przez tłum
Ta nowatorska forma zbierania środków na realizację projektów ma swe korzenie w USA. Właśnie tam, w 1997 roku, zapoczątkowali ją fani zespołu rockowego Marillion. Bardzo chcieli, aby ich ulubiony brytyjski zespół pojawił się w ich kraju. Nie zamierzali jednak czekać z założonymi rękami. Zorganizowali się więc w grupę działającą na rzecz określonego celu. Społeczność ta zgromadziła, dzięki ogromnej zbiórce pieniędzy, środki na to, by ich ulubieni artyści przylecieli do Ameryki.
Kilka lat po tym wydarzeniu powstawały portale internetowe, które obrały za cel pomoc w realizowaniu muzycznych marzeń. Przełom nastąpił w 2008 roku, gdy powstał serwis Indiegogo. Tam pieniądze zbierano już na realizowanie projektów z różnych dziedzin nauki, kultury i sztuki. Kolejnym sukcesem w tej materii była platforma Kickstarter – najbardziej rozpoznawalny portal crowdfundingowy na świecie. Służył (i służy nadal) promowaniu działań na rzecz lokalnej społeczności, wspieraniu inicjatyw kulturalnych i pomocy osobom chorym. Pozwala na informowanie o różnorodnych przedsięwzięciach, na które będą zbierane pieniądze.
W ten sposób pomysłodawca dostaje szansę na pozyskanie pieniędzy od Internautów. Chętni wspierają go w osiągnięciu celu. Musi on jednak ze swej strony dać im świadczenie zwrotne. Może ono przybrać formę gadżetu związanego z zakładanym celem, udział w jego realizacji i wiele innych. W całej Unii Europejskiej dzięki „tłumnej zbiórce pieniędzy” uzbierano w 2015 roku kwotę ponad 5 miliardów dolarów.
Korzyści płynące ze zbierania pieniędzy w sieci
Zalety opisywanych zbiórek widać na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim osoby finansujące przedsięwzięcie nie muszą ponosić dużych kosztów. Wspierają wybranego przez siebie przedsiębiorcę dowolnie wybraną kwotą. Dzięki temu grono fundraiserów, czyli osób przyczyniających się do zbiórki, może być ogromne.
W ten sposób w trakcie kampanii można uzyskać środki dalece wykraczające poza obrany cel. To sprawia, że pomysłodawca może dać wspierającym go ludziom znacznie więcej niż zakładał i otrzymać finalny produkt daleko wykraczający poza to, co zamierzał zrobić. Przykładów tego jest naprawdę mnóstwo i można znaleźć na ten temat wiele ciekawych materiałów.
Zjawisko nieustannie rozwija się w Internecie
To niesamowite, ale od czasów, gdy przeprowadzono pierwszą zbiórkę crowdfundingową, zainteresowanie tą tematyką znacznie wzrosło. Zwiększyła się także liczba poświęconych jej portali internetowych. Na całym świecie zarejestrowano ich ponad 1600. Pozwalają one na opisanie tworzonego przez siebie projektu. Tam też można podzielić się z użytkownikami Internetu tym, co dostaną w zamian za udzieloną pomoc. Wiadomo, że im ciekawsza jest nagroda, tym większego wsparcia można się spodziewać.
Trzeba też zaznaczyć, że zjawisko to obecne jest nie tylko w serwisach anglojęzycznych. Warto jednak zauważyć, że to one wiodą prym. Najważniejszym wśród nich jest witryna Gofundme, która do 2014 roku zgromadziła środki o wysokości 470 milionów dolarów. Na drugim miejscu, z kwotą 444 milionów dolarów, jest wspomniany na samym początku Kickstarter. Pozostałe znajdujące się w ścisłej czołówce również odnoszą znakomite wyniki liczone w milionach dolarów.
Trzeba jednak przyznać, że Polacy w zakresie gromadzenia środków w ramach crowdfundingu nie pozostają w tyle. Stworzyli wiele znanych dziś witryn. Wśród najbardziej rozpoznawalnych znajdują się PolakPotrafi, Wspieram.to i WspólnyProjekt. Wszystkie te portale zebrane razem gromadzą naprawdę ogromne środki na realizowanie niemałej liczby ciekawych inicjatyw.
Wielu kreatywnych ludzi nie wyobraża sobie dziś funkcjonowania bez crowdfundingu. Jedynie on daje im szansę na realizację marzeń i szczytnych celów. Pomaga wielu osobom znajdującym się w potrzebie i tym, którzy chcą dać społeczeństwu coś dobrego, co do tej pory nie miało okazji zaistnieć.