Nie da się ukryć, że nawet amatorskie studia nagraniowe nie obędą się bez odpowiednich głośników i monitorów odsłuchowych. Dzięki nim jesteśmy w stanie kontrolować przebieg nagrań, wychwytywać wszelkie błędy, dokonywać późniejszych korekt. Na rynku znajdziemy produkty w bardzo zróżnicowanych cenach, które z pewnością niejednej osobie przypadną do gustu. Prezentujemy w związku z tym modele, które warto wziąć pod uwagę.
YAMAHA HS5
Jest to 2-drożny monitor studyjny bliskiego pola typu bass-reflex. Mamy tutaj do czynienia z niezależnymi wzmacniaczami głośników o konstrukcji 5" membrany głośnika niskotonowego oraz 1" cewki głośnika wysokotonowego. Model ten odznacza się częstotliwością 54Hz – 30kHz. Zastosowany w nim system dwóch wzmacniaczy głośników 45W LF oraz 25W HF zapewnia najwyższą wydajność oraz moc 70 W. Posiada on przełączniki ROOM CONTROL oraz HIGH TRIM, wejścia XLR oraz TRS jack kompatybilne z sygnałami symetrycznymi i niesymetrycznymi.
Mackie CR 5 BT
Monitory odsłuchowe Mackie CR5BT pomyślane zostały specjalnie o studyjnej jakości. Sprawdzają się w równym stopniu w warunkach domowych i celach rozrywkowych. Posiadają jedną regulację głośności, przez co otrzymujemy kontrolę dwóch monitorów jednocześnie. Producent zdecydował się na umieszczenie na przednim panelu wyjścia słuchawkowego oraz wejścia sygnałowego. W ten oto sposób możemy liczyć na bezpośrednie podłączenie słuchawek i nośnika z przodu monitora. Znajduje się tu wbudowany odbiornik Bluetooth 3.0. Moc zestawu wynosi 50 W Peak/ 28 W RMS, pasmo przenoszenia 60Hz-20kHz (-3dB), a maksymalne ciśnienie akustyczne dla pary : 103 dB. W zestawie znajdziemy 2 podkładki akustyczne, kabel mini jack 1/8" / RCA, kable do połączenia kolumn.
Behringer Eurolive VS1220F
Behringer Eurolive VS1220F to monitor sceniczny pasywny. Został opracowany i zaprojektowany przez BEHRINGER Germany. W cenie niewiele ponad 700 złotych otrzymujemy wysokowydajny dwudrożny monitor sceniczny o mocy 600 W. Gwarantuje on nam wyjątkową jakość dźwięku, szerokie pasmo przenoszenia i zakres dynamiki. Zamontowany w nim potężny głośnik 12'' oferuje niewiarygodnie głęboki bas i moc akustyczną. Model ten posiada podwójny przetwornik elektrodynamiczny, który oferuje bardzo dobre odtwarzanie wysokich częstotliwości. Zamontowany w nim obwód przeciwprzeciążeniowy zapewnia optymalną ochronę drivera wysokotonowego. Zastosowana w monitorze ścięta obudowa służy do stworzenia dopasowanego pokrycia dźwiękiem.
Akai RPM500
Akai Professional RPM500 to monitor studyjny stworzony do precyzyjnego odtwarzania nawet najbardziej złożonej, współczesnej muzyki. Sprężysta membrana stworzona z kevlaru o szybkiej reakcji, gwarantuje klarowne brzmienie w najniższym zakresie pasma, jak i bez trudu odtwarza skomplikowane pochody basowe. Monitor przetwarza dźwięki w zakresie od 50 Hz do 30 kHz. Posiada przy tym wzmacniacz w klasie A/B o mocy 90 W, który zapewnia osobno moc dla woofera 50 W i dla 40 W głośnika wysoko-tonowego. Możemy dzięki temu liczyć między innymi na głębokie i dobrze zdefiniowane brzmienie basu.
W modelu tym wprowadzona została specjalna regulacja Proximity z układem korekcji, przez co umożliwia nam dokładne dostrojenie monitorów do akustyki pomieszczenia. Produkt ten oferuje również trójpasmową sekcję korekcji HF Trim, MF Boost i LF Cutoff. Jego specjalna konstrukcja wyeliminowała zjawisko koloryzacji i odbicia dźwięków.
Mackie CR 4
Multimedialne dwudrożne monitory odsłuchowe Mackie CR 4 możemy zakupić w cenie poniżej 600 złotych. Moc tego zestawu wynosi 50 W Peak/ 28 W RMS. Oferowane jest nam pasmo przenoszenia 70Hz-20kHz (-3dB), maksymalne ciśnienie akustyczne dla pary : 100 dB, 4” woofer, 3/4” tweeter. W zestawie znajdziemy między innymi 2 podkładki akustyczne, kabel mini jack 1/8" / RCA, Mini jack/mini jack.
Proel Eikon10S
Jest to monitor aktywny studyjny, który pochodzi z serii monitorów studyjnych bliskiego pola, opartych na wzmacniaczach działających w klasie AB. Służy on do zapewnienia najlepszej reprodukcji dźwięku specjalnie dla naszej muzyki. Zaopatrzony jest w 10-calowy przetwornik niskotonowy, aktywny system bas refleks. Posiada również strojenie obudowy zapewniające optymalne przenoszenie niskich częstotliwości, filtr dolno i górnoprzepustowy, symetryczne wejście i wyjście stereo, regulację poziomu HF, 150-watowy wzmacniacz klasy AB z wbudowanym limiterem. Gwarantuje częstotliwość przenoszenia 40 Hz – 150 kHz.
Behringer NEKKST K6
Jest to monitor studyjny aktywny, który warto wiedzieć, zaprojektowany został przez Keitha Klawittera, założyciela firmy KRK. Ten audiofilski aktywny monitor studyjny bi-amp z głośnikiem 6" zapewne wielu osobom przypadnie do gustu. Otrzymujemy za atrakcyjną cenę referencyjny, ultra-liniowy monitor o mocy 100 W, który cechuje bardzo dobra propagacja i bardzo szeroki ''sweet spot'' uzyskany poprzez wykorzystanie zaawansowanej technologii falowodowej. Oferuje on nam tryb pracy bi-amp z 2 wzmacniaczami, woofer 6,5" z odporną na odkształcenia membraną, wykonaną z włókna szklanego. Model ten jest przystosowany do pracy w szerokim zakresie warunków akustycznych.
Na wyposażeniu znajdziemy oddzielnie kontrolowany limiter dla niskich i wysokich częstotliwości, symetryczne wejścia XLR , TRS oraz niesymetryczne RCA. Produkt ten zamknięty został w zmniejszającej zniekształcenia niskich częstotliwości kompozytowej obudowie dla ultra-niskiej dyfrakcji.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
Behringer Eurolive F1320D
Kolejny produkt marki Behringer w naszym zestawieniu. Tym razem jest to ceniony monitor sceniczny aktywny. Posiada on wydajny, aktywny system monitorowy o mocy 300 W, który jest przeznaczony do aplikacji na żywo i playbacku. Gwarantowana jest dzięki niemu wyjątkowa jakość dźwięku, szerokie pasmo przenoszenia i zakres dynamiki. Znajdziemy w nim niezwykle lekki wzmacniacz pracujący w klasie D, który charakteryzuje się niesamowitą jakością brzmienia, jak i regulowany filtr sprzężenia i zintegrowany limiter.
Wiele osób ceni sobie zintegrowany procesor dźwięku, który kontroluje pracę systemu i chroni przetworniki, jak i również niskoszumowe wejście mikrofonowe/liniowe z regulacją głośności. O jakość dźwięku dba również 3-pasmowa korekcja, 12" głośnik niskotonowy, przetwornik wysokotonowy 1''. W modelu tym znajduje się również zintegrowane gniazdo 35 mm dla statywu.
Monkey Banana Turbo 8
Ten monitor aktywny niemieckiego producenta jesteśmy w stanie zakupić w cenie poniżej 2000 złotych. Monkey Banana to w pełni profesjonalny sprzęt dla wymagających stanowiący monitor studyjny bliskiego pola. Zapewnia niezwykle dobre, czyste brzmienie. Woofer 8" posiada ceramiczno polipropylenową membranę, tweeter 1" z jedwabną kopułką. Model ten gwarantuje pasmo przenoszenia: 45Hz – 30kHz, moc HF 30 W, moc LF 80 W, wejścia: XLR/TRS combo, RCA, S/PDIF – RCA, impedancję wejściowa: 20kOhm zbalansowaną oraz 10kOhm niezbalansowaną.
Proel Wedge WD15A
Ten monitor odsłuchowy aktywny to produkt z wyższej półki, za który przyjdzie nam zapłacić blisko 2000 złotych. Możemy dzięki niemu liczyć na doskonałą klarowność dźwięku i wysoki poziom ciśnienia akustycznego. Model ten zaopatrzono w koaksjalne przetworniki, wpływające na idealne wyrównanie emisji wysokich i niskich częstotliwości czy też kontrolę kierunkowości. Niezależnie od ich scenicznego ustawienia zyskamy zawsze najlepszą jakość dźwięku.
Moduły wzmacniaczy pracujące w klasie D wyposażono w zasilacze impulsowe, które w połączeniu z przetwarzaniem analogowym oferują niezwykły poziom ciśnienia akustycznego i niezwykle szczegółową odpowiedź. Dwa presety EQ mogą być wykorzystywane także jako główny system nagłośnieniowy przed sceną. Jego moc nominalna to 450 W, a szczytowa 700 W. Z kolei pasmo przenoszenia to 45 Hz - 20 kHz.
YAMAHA DBR10
Kolejna Yamaha w naszym zestawieniu. Tym razem jednak mamy do czynienia z produktem w cenie powyżej 2000 złotych. DBR10 stanowi najbardziej kompaktowy model z serii głośników DBR. Oferowana jest nam imponująca wartość poziomu ciśnienia akustycznego. Warto wiedzieć, że niewielkie wymiary i waga gwarantują, że DBR10 znajdzie zastosowanie w różnych warunkach. Jego pasmo przenoszenia to 5Hz – 20kHz. Wiele osób ceni sobie w nim okazałą wartość poziomu ciśnienia akustycznego (SPL) 132dB! Możemy dzięki niemu liczyć na czyste, klarowne i pełne dynamiki brzmienie.
Producent zastosował tu specjalnie zaprojektowane przetworniki. Głośniki niskotonowe to gwarancja ogromnej mocy jak i potężnych basów. Z kolei głośniki wysokotonowe zapewniają klarowne średnie i wysokie pasma. W przypadku głośników zostały one wraz z obudową zoptymalizowane do monitoringu scenicznego. Na plus zaliczyć trzeba także wbudowany 2-kanałowy mikser.
PRESONUS SCEPTRE S6
Monitory studyjne PreSonus Sceptre CoActual należą do niezwykle cenionych modeli studyjnych. Dostajemy w tym przypadku 2-drożne monitory studyjne Sceptre z serii CoActual™, które cechuje szeroka scena dźwiękowa, detaliczność czy wyjątkowa dynamika. Na jakość ma niewątpliwie wpływ zastosowania nowoczesnego układu współosiowego, zintegrowanego z 32-bitowym procesorem obsługującym technologię Fulcrum Acoustic TQ™ Temporal Equalization.
Model Sceptre S6 posiada driver nisko/średniotonowy w rozmiarze 6.5 cala. Z przodu zaopatrzony został w otwór rezonansowy. Warto wiedzieć, że system wzmocnienia rozwiązano dwutorowo: każdy z przetworników napędzany jest wzmacniaczem w klasie D o mocy 90 W RMS wraz z jednoczesnym, wewnętrznym pochłaniaczem ciepła. Na wyposażeniu znajdziemy także symetryczne wejścia sygnałowe na złączach XLR.
Model ten posiada przy tym czip DSP umożliwiający obsługę algorytmów Fulcrum Acoustic TQ. Może być przez to wykorzystywany do sterowania charakterystyką odbić, do kompensacji odchylenia od charakterystyki liniowej czy też redukcji wszelkich nierównomierności w torze przetwarzania. Pokładowy procesor DSP umożliwia dodatkowo optymalizację brzmienia w dowolnym pomieszczeniu. Możemy liczyć na ekranowanie elektromagnetyczne, układ antyprzepięciowy na wyjściu i ochrona przed przegrzaniem, maksymalny, stały poziom SPL 102 dB, pasmo przenoszenia, ± -3 dB: 52 Hz – 20 kHz.