Pojęcie „head hunter” dla wielu z nas brzmi nadal obco. Większość z nas interpretuje je jednoznacznie jako nazwę plemienia, które ucina głowy swoim wrogom. Nie tędy jednak wiedzie droga do zrozumienia istoty tej profesji. Kim jest head hunter, na czym polega jego praca i w jakich okolicznościach warto skorzystać z jego pomocy? Na te i inne pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Head hunter – kto to?
Niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale profesja ta ma już niemal 50 lat. Jej historia rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych, które potrzebowały w tamtym czasie, podobnie jak i teraz, wykwalifikowanych specjalistów. Nic nie zmieniło się od tego okresu.
Do dziś zadaniem „łowcy głów” jest poszukiwanie wyjątkowo utalentowanych dyrektorów, menadżerów i specjalistów w różnych dziedzinach. Wiadomo, że te osoby posiadają nie tylko wyjątkowo dużą wiedzę i doświadczenie, ale także niemałe wymagania wobec potencjalnego pracodawcy. Dlatego też nie wystarczy w ich przypadku spotkanie ze zwykłym rekruterem.
Specjalista, którego potrzeba naszej firmie, wymaga kogoś, kto zawodowo zajmuje się werbowaniem najwyższej kadry kierowniczej. Taka osoba wie, jak należycie nakłonić swojego rozmówcę do zmiany aktualnej pracy. Powinna zatem znać zarówno mowę ciała, jak również różnorodne techniki marketingowe, które sprawią, że prowadzone przez nią rozmowy będą skuteczne.
Head hunter – na czym polega jego praca?
Zadanie osoby zatrudnionej na tym stanowisku nie jest łatwe. Musi dotrzeć do specjalizującego się w danej dziedzinie profesjonalisty, którego chcielibyśmy zatrudnić w naszej firmie. Problemem jest jednak to, iż najczęściej ekspert ten nie poszukuje zatrudnienia. Jeśli jednak zdecyduje się na spotkanie, musi otrzymać informacje o tym, jakie są wymagania potencjalnego pracodawcy wobec niego.
Ważne jest także to, aby nasz potencjalny pracownik jasno określił swoje oczekiwania. Musimy też upewnić się, że pożądana przez nas osoba odnajdzie się w istniejącym zespole pracowniczym. Tym wszystkim zajmie się wynajęty przez nas specjalista od doradztwa personalnego. Warto jednak zadać sobie pytanie, kiedy opłaca się skorzystać z jego usług.
Head hunting – kiedy warto zdecydować się na ten krok?
Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy naszą firmę stać na wynajęcie takiego profesjonalnego rekrutera. Później warto zastanowić się nad tym, czy nowy specjalista w zespole jest nam niezbędny. Może wystarczy wysłać jednego z wyżej postawionych podwładnych na specjalistyczne szkolenie? Jeśli to jednak nie może być brane pod uwagę, a my mamy określone kryteria wobec nowego nabytku – zdecydujmy się na profesjonalną pomoc.
Będzie ona tym bardziej przydatna, im bardziej specjalistycznej wiedzy oczekujemy od nowego członka zespołu. Warto wspomnieć również o tym, że pomoc w rekrutacji znacznie skróci ten proces. To ważna wiadomość, bo zrozumiałe jest, że dla przedsiębiorców czas jest niezwykle ważnym czynnikiem. Jakie jeszcze korzyści przyniesie nam skorzystanie z usług profesjonalisty?
Zalety profesjonalnego rekrutera
Jeśli do tej pory zastanawiamy się nad tym, czy head hunter przyda się w trakcie rekrutacji – warto przeczytać o tym, jak jeszcze może nam pomóc. Przede wszystkim zrobi to o wiele bardziej profesjonalnie niż my sami. Dodatkowo, w dobie outsourcingu, korzystanie z usług firm zewnętrznych jest o wiele skuteczniejsze niż prowadzenie określonych działań na własną rękę.
Ponadto możemy mieć pewność, że cały proces rekrutacji zostanie przeprowadzony do końca. Dlaczego to tak istotne? W wielu przypadkach zniechęcamy się procesem poszukiwania pracownika, gdyż na przykład mamy z nim utrudniony kontakt. Usługi headhunterskie usuwają te niedogodności. Łowca nastawiony na cel nie zrezygnuje tak łatwo, jak zrobilibyśmy to my sami.
Dlatego też warto mu zaufać. On wie, że za właściwie wykonane zadanie zostanie należycie wynagrodzony. To sprawia, że jest, jak nikt inny, nastawiony na osiągnięcie wyznaczonego celu. Taka determinacja daje nam pewność, że osiągniemy dokładnie to, na czym nam zależy.
Usługi świadczone przez „łowcę głów” są w wielu przypadkach niezbędne. Przed skorzystaniem z nich należy jednak przeprowadzić dokładną analizę zysków i strat. Gdy wykaże ona, że możemy sobie pozwoli na taką współpracę – skorzystajmy z tej możliwości. Na pewno będzie dla nas opłacalna.