Celem, dla którego decydujemy się na przeprowadzenie kampanii reklamowej w internecie, jest sprzedaż produktu. Aby tego dokonać, trzeba przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Zainteresowanie musi być podtrzymywane tak długo, aż osiągniemy wzrost słupków sprzedażowych. Co zatem należy zrobić, by internetowe działania marketingowe przyniosły oczekiwany skutek?
Ustalenie celu
Przystępując do działań marketingowych w internecie, należy zadać sobie podstawowe pytania. Czy chcemy kreować wizerunek naszej marki – co jest celem długotrwałym – czy też pragniemy podnieść poziom sprzedaży danego produktu? To zagadnienia o tyle istotne, że będą warunkowały kolejne kroki podejmowane w trakcie planowania kampanii.
Wybór grupy docelowej
Na wstępie powinniśmy uściślić, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć. Czy o naszej usłudze lub produkcie mają dowiedzieć się nastolatki, osoby dojrzałe czy może seniorzy? Oprócz kategorii wiekowej rozważmy także, jakiej płci będą odbiorcy produktu, który promujemy. To o tyle istotne, że trzeba będzie zwrócić uwagę na cechy będące szczególnie ważne dla każdej z nich. Dla kobiet będzie to raczej wygląd zewnętrzny przedmiotu, dla mężczyzn bardziej jego funkcjonalność.
Nie zapomnijmy również o tym, by wziąć pod uwagę miejsce zamieszkania odbiorców, ich dochody, styl życia i wyznawane wartości. To wszystko będzie miało niebagatelny wpływ na projekt przekazu, kierując go do właściwej grupy potencjalnych odbiorców. Jeśli postanowimy stworzyć kampanię dla wszystkich, najprawdopodobniej stworzymy ją dla nikogo, dlatego warto mieć to na uwadze.
Dobór portali
Odpowiedzmy sobie na pytanie, jakie strony internetowe najczęściej odwiedzają odbiorcy naszego produktu. Czy są to raczej portale o konkretnej, zawężonej tematyce, czy może te z najświeższymi wiadomościami z kraju i ze świata? Zastanówmy się czy warto dodatkowo rozważyć blogi czy też jeden z popularnych portali społecznościowych?
W zależności od podjętej decyzji, dobrze jest zorientować się na wstępie, z jakimi kosztami będzie się to dla nas wiązało. Powinniśmy mieć jednak na uwadze, że zaprojektowane przez nas rozwiązania nie zawsze będą trafne. Co wtedy? Dobrze jest na samym początku rozważyć publikowanie informacji o firmie w wielu różnych miejscach. Kiedy dokonamy rzetelnej analizy tego, gdzie napotkaliśmy na największy odzew, może to być dla nas sygnał do zawężenia pola działania.
Tworzenie reklamy
Jeśli naszym założeniem jest utrwalić w świadomości odbiorców pamięć o istnieniu naszej marki – pamiętajmy, by projekt graficzny był wyjątkowo ciekawy i interesujący. Musi przyciągać wzrok i wyróżniać się na tle innych, często bardzo podobnych komunikatów. Przy zastosowaniu kreacji dynamicznej – warto rozważyć wybór mini-gier lub filmów. Angażując uwagę odbiorcy na dłuższy czas, pozwolą one na jego oswojenie się z logo naszej firmy i zapisanie go trwale w pamięci. W ten sposób na pewno pobudzimy świadomość istnienia marki.
W przypadku, kiedy będzie zależało nam na wzroście sprzedaży – lepszy będzie ten przekaz, który motywuje do wykonania akcji. Dobrze jest w takiej sytuacji skorzystać z przycisków z jasnymi, krótkimi komunikatami: „Kup teraz” czy „Zamów”. Korzystając z kolei z Google AdWords – trafnie dobierzemy kluczowe słowa. Im lepiej bowiem je przemyślimy, tym skuteczniejszy będzie przekaz komunikatu.
Projekt strony docelowej
To element kampanii, który najczęściej jest zaniedbywany przez jej twórców. Musimy jednak pamiętać, że nie można dopuścić do traktowania go po macoszemu. Zwróćmy uwagę na to, aby nasza witryna była przejrzysta i nie zawierała nadmiaru informacji.
Im będzie ich mniej tym czytelniejsze to będzie dla odbiorcy. Nie zapomnijmy jednak, aby zawrzeć na niej dokładnie zaprojektowaną prezentację naszego produktu. Dobierzmy także jej właściwą formę, która będzie najlepiej odpowiadać wybranym przez nas odbiorcom. Im bardziej ich zainteresujemy – tym lepszy wynik sprzedażowy osiągniemy.
Jeśli dobrze zastosujemy wskazówki, zawarte w artykule – najprawdopodobniej zapracujemy na komercyjny sukces. Odnotowując oczekiwane rezultaty, przeprowadźmy analizę statystyk kampanii. Dzięki temu dowiemy się, w którym kierunku powinniśmy zmierzać w przyszłości.