Biznesmeni nieustannie szukają nowych dróg rozwoju dla swoich przedsiębiorstw. Jedną z nich jest wejście na rynek NewConnect. Jest on przeznaczony dla młodych spółek działających w sektorze nowych technologii. Za jego powstanie odpowiada Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Co należy zrobić, by nasza firma zaistniała wśród innych, które już się tam znajdują? Przedstawiamy tę procedurę krok po kroku.
Forma prawna firmy
Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę z tego, że nasza działalność gospodarcza musi mieć formę spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej. Jeśli ma inną tożsamość prawną – należy ją zmienić. Służy do tego uchwała przekształceniowa podpisana przez zgromadzenie wspólników. To oni muszą podjąć decyzję o wejściu na giełdę. To podstawowy wymóg, jaki należy spełnić, by wejść na opisywany rynek. Później należy zatrudnić audytora, który zbada nasze księgi rachunkowe. Wtedy, po właściwej weryfikacji, możemy podjąć kolejne kroki.
Przygotowanie prezentacji firmy
Musimy zadbać o to, by wykazać, co do tej pory osiągnęliśmy w biznesie. Jakie zrealizowaliśmy projekty i kto był naszym kontrahentem. Powinniśmy też wskazać, w którym kierunku będziemy rozwijać naszą działalność i jakim sposobem chcemy to osiągnąć. Przygotujmy także biznesplan, w którym zawrzemy informacje o tym, jakie są nasze potrzeby kapitałowe. Przedstawmy te dane możliwie jak najdokładniej. To one będą naszą kartą przetargową podczas rozmów dotyczących wejścia na giełdę.
Dobór Autoryzowanego Doradcy
Taki przewodnik pokaże nam, co powinniśmy zrobić, by zadebiutować na giełdzie. W zależności od formy umowy, jaką z nim zawrzemy, obejmie nas także merytoryczną opieką. Doradzi i będzie kontrolował nasze poczynania. Do wyboru mamy ponad 90 różnych firm doradczych. To biura maklerskie, banki czy też firmy audytorskie. Przed doborem partnera warto jednak sprawdzić jego referencje, by nie podjąć w tym zakresie pochopnych decyzji.
Lepsza oferta prywatna czy publiczna?
Różnica pomiędzy nimi polega na liczbie inwestorów, do których dotrzemy z informacją o naszych poczynaniach. Pierwszą ofertę cechuje to, że trafimy dzięki niej maksymalnie do 99 inwestorów. Jej podstawową zaletą jest jednak szybszy zarobek i to, że będzie nas mniej kosztować. Druga pozwoli nam dotrzeć do większej liczby firm, ale jej owoce będziemy zbierać po znacznie dłuższym czasie.
Współpraca z agencją PR
Musimy zadbać o wizerunek naszej firmy. Nikt nie zrobi tego lepiej niż zespół specjalistów w tej dziedzinie. Rozważmy ten krok wtedy, gdy planujemy bardzo dużą emisję; przy mniejszej liczbie akcji może okazać się to nieopłacalne.
Przygotowanie dokumentu dopuszczeniowego
Taką aplikację należy przygotować wraz z Autoryzowanym Doradcą niezależnie od rodzaju wybranej przez nas oferty. W zaświadczeniu tym musimy zawrzeć sprawozdanie finansowe spółki i różnego rodzaju czynniki ryzyka. Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na ofertę publiczną, konieczne będzie uwzględnienie również innych danych. Muszą one zostać zawarte w memorandum informacyjnym (wymagane dla ofert większych niż 2,5 miliona euro), które wymaga akceptacji Komisji Nadzoru Finansowego. Przy ubieganiu się o wyższe kwoty musimy sporządzić także prospekt emisyjny, który również musi zostać zatwierdzony przez KNF. W tym przypadku procedury, którym będziemy podlegać, nie będą różnić się od tych, przez które należy przejść podczas wchodzenia na główny parkiet GPW.
Złożenie wniosków
Musimy wystąpić z pismem do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Dokument ma dotyczyć dematerializacji i rejestracji akcji. Do GPW należy z kolei złożyć wniosek o ich wprowadzenie do obrotu. Gdy zostanie zaakceptowany – wyznaczony zostanie termin pierwszego notowania.
Umowa z Animatorem Rynku lub Market Makerem
W ciągu dwóch lat od momentu wypuszczenia akcji na rynek o ich obrót musi dbać Animator Rynku lub Market Maker. Dobór opiekuna zależy od systemu notowań. To jednak od nas zależy, czy wybierzemy system kierowany zleceniami czy system kierowany cenami. W zależności od powziętej decyzji będziemy musieli podjąć dalsze kroki w kierunku sprzedaży akcji.
Wejście na rynek giełdowy NewConnect jest wielkim wydarzeniem dla każdego przedsiębiorcy. Musi on jednak pamiętać o tym, by spełnić obietnice złożone inwestorom. Musi także przestrzegać Kodeksu Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect. Dzięki temu jego współpraca z partnerami będzie układała się harmonijnie.