Przedsiębiorcy pragną, aby ich biznes nieustannie się rozwijał, dlatego też podejmują coraz to nowsze starania w celu osiągnięcia kolejnych sukcesów na drodze do wyznaczonego celu. Jednym z nich może być rozwój firmy na rynku zagranicznym. Tylko jak tego dokonać?
W którą stronę pójść?
Jeśli zyskamy pewność, że lokalny rynek zbytu jest już dla nas za mały, przeanalizujmy, który powinien zostać przez nas wybrany jako kolejny. Tego typu dane możemy uzyskać poprzez analizę Google Analitics. Pokaże ona bowiem, kto odwiedzał naszą stronę internetową, interesując się przedstawioną tam ofertą.
Doświadczenie analityków rynku pokazuje jednak, że na samym początku Polacy opanowują rynek swoich najbliższych sąsiadów. W takim przypadku warto rozważyć takie kierunki ekspansji firmy jak: Ukraina, Czechy, Rumunia, Węgry czy Słowacja. Wiadomo również, że producenci AGD, odzieży i obuwia powinni zwrócić swoją uwagę na Niemcy, Austrię oraz Wielką Brytanię.
Dobór partnerów biznesowych
Kiedy ustalimy już w którą stronę powinien zmierzać rozwój naszej firmy, dobrze jest zadbać o zatrudnienie osoby, która pomoże nam dotrzeć do obranego celu. Dzięki znajomości specyfiki pożądanego przez nas rynku, podpowie nam ona bowiem jakie zachowania są właściwe i na jakie szczegóły powinniśmy zwrócić baczną uwagę.
Wskaże również produkty warte promowania w wybranym przez nas kraju. Zatrudniony przez nas Country Manager z pewnością zaoszczędzi nam wielu problematycznych sytuacji i zwiększy szanse uniknięcia niepotrzebnych strat.
Opracowanie strategii rozwoju firmy
Powinniśmy poważnie zastanowić się nad kwestią, czy lepiej promować się w trakcie różnorodnych konferencji, czy też wybrać inną drogę prezentacji firmy. Przeanalizujmy więc dostępne narzędzia marketingowe i sprecyzujmy, czy bardziej skuteczne będą dla nas reklamy na Facebooku, czy te wdrażane dzięki AdWords. Kiedy decyzja już zapadnie – zaplanujmy, najlepiej na papierze, kolejne kroki, które trzeba będzie poczynić.
Nieustanna praca na rzecz firmy podstawą sukcesu
Wiadomo, że nie ma lepszej drogi niż rozmowa z potencjalnymi klientami. Postarajmy się więc o to, aby możliwie jak najczęściej odwiedzać kraj, który będzie dla nas rynkiem zbytu. Podczas bezpośrednich rozmów mamy największe szanse na to, aby uzyskać najbardziej rzetelne informacje o zapotrzebowaniu naszych nowych klientów.
Potencjalni kontrahenci mogą być dostępni również na branżowych konferencjach oraz targach. Warto więc wykupić dla siebie stanowisko i oczekiwać na zapytania. W przypadku mniejszych firm lepsze będzie jednak skorzystanie z darmowych narzędzi takich jak LinkedIn, Twitter czy Google+. Nieustanna komunikacja drogą internetową jest w dzisiejszych czasach, o czym wszyscy wiemy, narzędziem nieocenionym.
Profesjonalna witryna internetowa
Musimy pamiętać o tym, aby nasza witryna internetowa stworzona była również w wersji dla obcokrajowców, dzięki czemu będą oni mieli nieustanny dostęp do informacji na nasz temat. Wprowadźmy również systemy płatności dopasowane do waluty obowiązującej w danym kraju. Dobrze zaprojektowany i przemyślany system płatniczy będzie bowiem wygodniejszy dla obu stron transakcji.
Ostatnią, jednak szczególnie ważną kwestią, jest szczegółowe wytłumaczenie regulaminu prowadzonych przez nas operacji handlowych. Musi on zostać przygotowany precyzyjnie, aby jak najlepiej oddać mechanizm działania firmy. Niezgodności w tym zakresie mogą się bowiem wiązać z ogromnymi karami, które skutecznie zniweczą nasze plany. Pamiętajmy więc o tym, aby wszystkie opisane operacje wykonać niezwykle starannie i uważnie, ponieważ za swoją ciężką pracę zbierzemy w przyszłości owoce w postaci wysokich przychodów.
Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że zagraniczna ekspansja firmy może być procesem trudnym i czasochłonnym. W wielu przypadkach ma jednak szansę zapewnić firmie wielki sukces. Jeśli kolejne kroki prowadzące nas do celu zostaną przez nas dobrze przemyślane – z całą pewnością zdobędziemy to, o czym od dawna marzymy.