Szukanie pracy jest nie lada zadaniem, nawet jeśli rynek pracy jest całkiem dużo ofert. W naszym poradniku podpowiadamy, jak efektywnie szukać nowej pracy, jak napisać najlepsze CV oraz zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej. Przygotowaliśmy też listę najciekawszych publikacji o najlepszej prezentacji na rozmowach oraz budowaniu wartościowych nawyków w życiu. Z tymi poradami na pewno osiągniesz sukces!
Jak szukać pracy?
Poszukiwania nowego zajęcia, należnie od tego, czy mamy już pracę, czy jesteśmy bezrobotni, najlepiej zacząć od zrobienia dobrego wywiadu wśród swoich znajomych. Warto powiedzieć, że szuka się pracy, określić, jaka to mogłaby by praca i rozpuścić wici. Pamiętajmy o tym, że nawet jeśli nasi znajomi nie mogą nam nic zaoferować, z pewnością mają innych znajomych i krąg osób, które mogą zaoferować nam jakieś zajęcie, znacznie się poszerza.
Znajomi to podstawa, jednak nie może obejść się bez poszukiwania pracy w najpopularniejszych serwisach z ogłoszeniami o pracę, to m.in. pracuj.pl, job.pl,jobs.pl, aplikuj.pl, jobrapido.pl oraz infopraca.pl. Warto też przeglądać lokalne serwisy informacyjne, w których zawsze znajdzie się zakładka zatytułowana Praca, gdzie ukazują się lokalne oferty. Z drukowanych gazet raczej się już nie korzysta, więc można sobie je darowa. To nadal nie wszystkie możliwości. Współcześnie pracy szuka się również w mediach społecznościowych – nie tylko w najpopularniejszym serwisie Facebooku, ale i portalach, które skupiają ludzi pracy i są dedykowane poszukiwaniom pracy czy ogólnie rozwojem zawodowym. To przede wszystkim Linkedln oraz GoldenLine, w których można zamieścić swoje CV, szukać kontaktów, ofert pracy i rekruterów z interesujących branż.
Szukanie pracy należy potraktować jak zajęcie. Trzeba poświęcić mu wiele czasu, nawet do kilku godzin dziennie – na poszukiwanie, wysyłanie e-maili z życiorysem i listem motywacyjnym, a także na odpowiadanie na oferty. Trzeba traktować to zadanie poważnie i wykonywać je regularnie oraz systematycznie. Warto także ustawić sobie alerty informacyjne do najbardziej interesujących dla nas stron, gdzie mogą pokazywać się branżowe oferty pracy.
Jak napisać dobre CV?
Życiorys, czyli CV to najważniejszy dokument, jaki możemy zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy. Najważniejsze, aby nasze CV było aktualne i zawierało prawdziwe informacje. Dobre CV musi być zwięzłe oraz przejrzyste, dlatego umieszczajmy tylko najważniejsze informacje – oczywiście profilując je pod kątem pracodawcy i firmy, do której wysyłamy dokumenty.
Dobre CV ma nie więcej niż dwie strony, a najlepiej, abyśmy z naszymi osiągnięciami zmieścili się na jednej stronie. Nie wolno wysyłać dokumentów, w których nie znajdzie się nasze zdjęcie – CV ze zdjęciem jest bardziej wiarygodne i ciekawsze dla pracodawcy. Ważna jest także techniczna strona naszego CV, ponieważ warto pogrubiać czcionkę dla wyrazów opisujących najważniejsze stanowiska i umiejętności, by zwrócić na nie uwagę rekruterów.
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej to przede wszystkim dobre poszukiwanie informacji o firmie, w jakiej zamierzamy podjąć pracę. Dobrze jest poznać przedsiębiorstwo, dokładnie wiedzieć, czym się zajmuje, a także znać nazwiska najważniejszych osób w zakładzie. To może oczywiste, ale warto o tym wspomnieć – trzeba dobrze znać także swoje CV. Koniecznie trzeba zastanowić się nad swoimi najważniejszymi osiągnięciami, najlepszymi cechami – pod kątem widzenia pracodawcy. Przemyślmy także, dlatego chcemy pracować właśnie w tej formie i jaką nową jakość możemy do niej wnieść.
Kiedy wybieramy się na rozmowę, należy wybrać elegancki, ale jednak dość skromny strój. Pamiętajmy, by zbytnio się nie stroić, by nie wyglądać, jakbyśmy się przebrali i jednocześnie czuć się swobodnie. Warto zadbać też o nutkę eleganckich perfum, delikatną biżuterię, nienaganną fryzurę. Niedopuszczalne są niechlujne stroje czy zapach papierosów. Ładny strój, w którym jest nam jednocześnie bardzo wygodnie doda nam pewności siebie. A ona jest najważniejsza w tracie rozmowy. By sobie jej dodać, warto stanąć na dwóch nogach – jeśli rozmowa będzie odbywała się na stojąco. Jeśli natomiast będziemy siedzieć, nie rozsiadajmy się niczym w ulubionym fotelu przed telewizorem, a usiądźmy na brzegu krzesła czy fotela – po znany wśród rekruterów sposób na zachowanie prostej i pewnej siebie postawy w czasie stresujących rozmów.
Pamiętaj w czasie rozmowy, że ty także możesz zadawać pytania! Warto to robić, gdyż nie tylko dowiemy się, jakie obowiązki nasz czekają, jakie będą warunki zatrudnienia i ile zarobimy. To również pokazuje nasze zainteresowanie firmą, zaangażowanie i pewność siebie.
Książki przydatne poszukującym pracy
Do zmiany pracy warto dobrze się przygotować. Pomóc w tym może odpowiednia literatura – od poradników dotyczących poszukiwania pracy, sztuki autoprezentacji i budowania dobrych nawyków. To świetnie poradniki nie tylko dla tych, którzy planują zmienić lub znaleźć pracę, ale także dla wszystkich osób, które chcą rozwijać się zawodowo i budować wartościową karierę.
- Jeremy Donovan, „TED. Jak wygłosić mowę życia”, cena: 39,00 zł
To książka dla tych, którym zależy na tym, aby nauczyć się wygłaszać ciekawe mowy – również podczas rozmów rekrutacyjnych. Umiejętność przemawiania do ludzi — bez względu na to, czy będą to uczniowie liceum, tłum na wiecu czy przedsiębiorcy na konferencji — jest trudną sztuką. Niełatwo opanować nerwy, kontrolować słowa, gesty, mimikę i zachowanie, tak by słuchacze mogli skupić się na tym, co chcemy im przekazać, a nie na naszych negatywnych emocjach czy objawach stresu. Jednak każdy, kto poważnie myśli o przekonywaniu innych do swoich idei, a także o swojej karierze, powinien doskonalić tę sztukę i korzystać z niej najczęściej, jak się da. Jeśli chcemy szybko i trwale poprawić swoje umiejętności w tej dziedzinie, warto sięgnąć po książkę Jeremeya Donovana, który pisze o przygotowaniach do wystąpienia na konferencji TED.
- Stephen R. Covey, „Siedem nawyków skutecznego działania”, cena: 39,90 zł
„Siedem nawyków skutecznego działania” to klasyk wśród literatury pomagającej budować karierę i rozwijać się zawodowo czy nawet w życiu osobistym. Jeden z najbardziej wpływowych ludzi biznesu w Ameryce uczy, jak uwierzyć we własne możliwości i zwiększyć efekty swoich działań, kierując się przy tym wewnętrzną uczciwością i poszanowaniem innych ludzi. Jak się okazuje, wypracowanie siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi osobami, a także objęcia inspirującego przywództwa na poziomie osobistym, interpersonalnym i managerskim. Wszystkie swoje tezy autor książki poparł przykładami zaczerpniętymi z własnych doświadczeń. Lektura obowiązkowa dla każdego!
- Charles Duhigg, „Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności”, cena: 49,00 zł
Książka „Mądrzej, szybciej, lepiej" traktuje o ośmiu kluczowych obszarach – od motywacji i umiejętności wyznaczania celów aż po zagadnienie koncentracji i dokonywanie wyborów, które tłumaczą, jak to się dzieje, że niektórzy ludzie i niektóre firmy tak wiele potrafią zrobić. Opierając się na najnowszych badaniach naukowych w dziedzinie neurologii, psychologii i ekonomii behawioralnej, jak również na doświadczeniach dyrektorów generalnych, reformatorów oświaty, generałów wojska, agentów FBI, pilotów samolotów pasażerskich i scenarzystów z Broadwayu, autor udowadnia, że najbardziej produktywni ludzie, firmy i organizacje faktycznie działają inaczej, ale to nie wszystko. Oni zupełnie inaczej widzą świat i inaczej podejmują decyzje. Zobacz, jak to zrobić.
- Charles Duhigg, „Siła nawyku”, cena: 44,90 zł
Kolejna książka amerykańskiego psychologa, która motywuje do lepszej pracy. Charles Duhnigg, autor książki „Siła nawyku", przekonuje, że możemy całkowicie odmienić swoje życie, wyrabiając sobie nowe nawyki lub zmieniając dotychczasowe. Co więcej, taka zmiana może wpłynąć też na funkcjonowanie grup zawodowych, firm, a nawet społeczeństw i państw. Kluczem do osiągnięcia wymarzonych celów jest zrozumienie oraz zmiana nawyków. Od wielu lat badania mechanizmów stojących za nawykami pomagają firmom w dotarciu do klientów, planowaniu skutecznych działań promocyjnych oraz usprawnianiu funkcjonowania ich placówek. Drobne zmiany i wykształcenie nowych nawyków skutkują spektakularnymi sukcesami. Warto sprawdzić!
- Brian Tracy, „Potęga pewności siebie”, cena: 39,90 zł
Książka „Potęga pewności siebie” wyjaśnia, jak można poprawić swoją „mentalną kondycję”, myśląc jak osoby, które osiągnęły sukces w swoich dziedzinach. Dzięki niej będziemy powoli budować i utrzymywać coraz wyższe poziomy pewności siebie we wszystkim, co robimy. Pewność siebie pozwoli nam wyjść ze swojej strefy komfortu i podejmować ryzyko bez gwarancji sukcesu. Prowadząc nas krok po kroku, Brian Tracy pomoże zbudować fundamenty wiary w siebie, która będzie trwała przez całe życie. Odkryjemy, jak ustalić, czego naprawdę chcemy, i uwolnimy osobiste siły, aby to osiągnąć. Ta książka to zbiór praktycznych porad, dzięki którym nauczymy się, jak określać swoje wartości, żyć w zgodzie z nimi i w pełni wykorzystywać swój potencjał, wyznaczać jasne cele i sporządzać pisemne plany ich zdobycia, przez całe życie doskonalić się w wybranej dziedzinie i dbać o osobisty rozwój, zaprogramować podświadomość tak, aby odpowiadała w pozytywny i konstruktywny sposób na każdy problem lub trudność, zminimalizować swoje słabości i zmaksymalizować siły do większych osiągnięć oraz osiągnąć wyższe poziomy odwagi i niezwykłej wytrwałości.
- Mateusz Grzesiak, „Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą”, cena: 39,90 zł
Mateusz Grzesiak jest najpopularniejszym w Polsce coachem i trenerem rozwoju osobistego. Porady zawarte w jego książce pozwalają zbudować spójny wizerunek, który pokaże odbiorcom nasze najważniejsze wartości i zalety. Książka będzie głęboką podróżą w głąb siebie, bo proces kreowania marki osobistej uświadamia człowiekowi prawdę o nim samym. Ta wyprawa uzmysłowi nam, kim naprawdę jesteśmy, pozwoli uwolnić się od głęboko zakorzenionych ocen innych oraz wyposaży nas w rzetelne i przydatne narzędzia z zakresu nauk o marketingu i psychologii na miarę potrzeb współczesnego rynku. W efekcie staniemy się nową, jeszcze lepszą i skuteczniejszą w działaniu wersją siebie, a nasze imię i nazwisko kojarzyć się będą innym dokładnie tak, jak to zaplanujemy. Świetna pozycja na start dla poszukujących nowej pracy i pomysłów na skuteczne prezentowanie siebie.