Z braku miejsca, z wygody czy ze względów ekonomicznych – wybór domowego biura może mieć różne podstawy, ale zawsze sprowadza się do jednego – ma być praktycznie. Dlatego podpowiadamy, jak urządzić domowe biuro z głową, by było niedrogie, funkcjonalne i dopasowane do Waszych potrzeb. Najlepsze pomysły nie tylko na aranżacje, ale też na konieczne zakupy wyposażenia i sprzętu biurowego.
Zastanów się, czego potrzebujesz
Od określenia potrzeb warto zaczynać każdą inwestycję i przemyśleć zmiany, jakie planujemy w związku z tym zamierzamy wprowadzić w życie. To, że potrzebujemy domowego biura, to chyba już oczywiste. Zazwyczaj domowe zacisze do pracy wykorzystujemy, jeśli zajmujemy się pracą związaną z projektami, zleceniami czy pracą twórczą. Domowe biura wybierają zazwyczaj freelancerzy, którzy w ramach oszczędności i wygody wolą postawić na tańsze biurko i przestrzeń, jaka nie rozprasza i nie odrywa od pracy.
O czym trzeba pomyśleć? Przede wszystkim o tym, jak długo będziemy pracować i w jakim charakterze. Im więcej godzin, tym na wygodniejszy fotel biurowy musimy postawić. Jeśli będziemy pracować na komputerze, trzeba koniecznie wybrać wygodne biurko dostosowane do użytkowania komputerów. Ponadto ważną kwestią jest to, czy będziemy przyjmować naszych klientów w domowym biurze. Od tego zależy w końcu nie tylko umiejscowienie biura w domowym labiryncie pokoi (dobrze byłoby, żeby takie biuro było możliwie najbliżej drzwi wejściowych, aby klienci nie zwiedzali po drodze do biura całego naszego domu czy mieszkania), ale także jego umeblowanie. Będziemy bezwzględnie potrzebowali kanapy lub fotela, na którym nasz klient będzie mógł wygodnie usiąść i załatwić z nami ważne sprawy. Jeśli klienci będą odwiedzać nas w domowym zaciszu, warto postawić na oddzielne pomieszczenie do tego przeznaczone, najlepiej położone z dala od serca domowych wydarzeń, aby nie przeszkadzać domownikom podczas codziennych zajęć. Jeśli nie masz takiej możliwości, urządź biuro w salonie – w żadnym wypadku nie w sypialni, ponieważ jest to wyjątkowo nieprofesjonalne.
Fot. Depositphots.com
Domowe biuro – aranżacja wnętrza
W domowym biurze nie może zabraknąć przede wszystkim właściwego biurka. W dużych biurach możemy pokusić się o biurka narożne, które zajmują sporo miejsca, ale są też bardzo wygodne. Niestety takie biurka nie zdadzą egzaminu w domowym biurze, bo mogą zabrać nam całą przestrzeń przeznaczoną do pracy. Najprostszym wariantem biurka do pracy jest biurko o prostokątnych kształtach, które dla zaoszczędzenia miejsca warto rozbudowywać w górę. Odpowiednie półki, podwyższenia, na których ustawimy monitor oraz półeczki na dokumenty świetnie zagospodarują wolne miejsce, a jednocześnie pozwolą zaoszczędzić powierzchnię. Konieczne są także szuflady i chociaż jeden zamykany kontenerek lub szafka, w której ukryjemy to, co powinno być niedostępne dla oczu klientów lub powinno być trzymane z dala od domowników (np. małych, ciekawskich dzieci). Dobrym pomysłem może być również biurko z rozkładanym blatem roboczym, którego będziemy używać wyłącznie podczas wzmożonej pracy i dużej ilości dokumentów do archiwizowania. Rozmiary najmniejszego, a jednocześnie minimalnego pod względem wygody biurka, to 90 cm szerokości i 120 cm długości. Idealna wysokość to 75 cm, ale niektóre biurka do pracy mają regulowaną wysokość, co pozwala nam dopasować biurko do naszych potrzeb. Nie stawiajmy biurka tyłem do okna, bo naturalne światło będzie niekorzystnie odbijało się na ekranie komputera, skutecznie zakłócając nam efektywną pracę.
Jeśli już wybierzemy dobre biurko, trzeba zastanowić się na tym, na czym będziemy przy nim siedzieć. Wybór dobrego fotela biurowego to nie wcale taka prosta sprawa, gdyż musimy zwrócić uwagę na wiele parametrów. Co jest najważniejsze? Funkcjonalny fotel biurowy powinien być obrotowy, na kółkach (by nie niszczyć podłogi, warto wyłożyć ją specjalną podkładką ochronną) oraz mieć regulowane podłokietniki, wysokość i nachylenie oparcia fotela, wysokość siedziska i głębokość oparcia. Dobrze postawić na głębokie i wysokie siedzisko, by zapewnić sobie wygodę i nieskrępowane ruchy. Co więcej, oparcie powinno być dość wysokie – tak, aby z łatwością można było oprzeć na nim głowę. Oparcie musi też być dobrze wyprofilowane, by plecy układały się naturalnie, czyli zdrowo. Najlepszy materiał, z jakiego wykonuje się dobre jakości fotele, to wełna lub naturalna skóra. Nie niszczą się szybko, nie uczulają i wyglądają elegancko. Tańsze fotele wykonuje się ze ekoskóry lub materiałów poliestrowych, które jednak często zbyt szybko się mechacą.
Dobre światło w biurze to podstawa, szczególnie jeśli pracujemy wiele godzin przy komputerze, co powoduje, że szybko męczą się nasze oczy. Biuro w pomieszczeniu bez okien działa depresyjnie, a wyłącznie sztuczne światło powoduje, że praca szybciej nas zmęczy, będzie nieefektywna, a oczy odmówią posłuszeństwa. Dlatego ważne jest okno – oczywiście z dobrą roletą, która zasłoni zbyt intensywne światło, które może odbijać się od ekranu monitora komputera i skutecznie przeszkadzać nam w pracy. Jednak naturalne światło to nie wszystko. Koniecznie trzeba zaopatrzyć się w dobrą lampkę, a nawet dwie. Jedna to lampka biurowa, którą postawimy na biurku, aby doświetlała nam miejsce pracy. Druga powinna dawać rozproszone światło, aby rozjaśnić wnętrze w razie niepogody lub mniejszej ilości światła w pomieszczeniu.
Jasność wnętrza oraz jego inspirujące działanie zapewni nam także odpowiedni dobór kolorów. Najlepsze do biura są pastele, raczej chłodne odcienie niż ciepłe. Polecamy szczególnie błękity, zielenie oraz szarości. Jednak aby takie wnętrze nie było zbyt nudne, a jednocześnie doskonale wpływało na naszą kreatywność, warto dodać to pasteli kilka wyrazistych kolorów. Może być to jedna ze ścian, którą pomalujemy jakimś kontrastowym kolorem lub wyłożymy kolorową tapetą. Dobrze też działają dodatki w jaskrawych odcieniach – poduszki, zasłony, wazony czy typowo biurowe sprzęty, czyli pojemniki na długopisy, kuwety na dokumenty oraz segregatory. Szczególnie polecamy barwy czerwone, niebieskie, turkusowe, fuksje oraz fioletowe, ponieważ doskonale wspierają kreatywność i zachęcają do działania w chwilach zwątpienia. Koniecznie zrezygnujmy z ciężkich kotar i zasłon, bo dodadzą ciężkości wnętrzu.
Co jeszcze może poprawić nam nastrój w czasie pracy? Rośliny! Zieleń uspokaja, dobrze działa na nerwy, a ponadto świeże kwiaty doniczkowe doskonale oczyszczają powietrze. Polecamy szczególnie paprotki, fikusy, palmy, skrzydłokwiaty oraz wężownice. To te rośliny filtrują powietrze z toksyn, co jest ważne przede wszystkim w jesiennych i zimowych miesiącach, kiedy nasze miasta pełne są trującego smogu.
Nade wszystko powinna nam przyświecać zasada mówiąca o tym, że im mniej tym lepiej. Nie warto przeładowywać ścian ani szafek zbyt dużą ilością dodatków, ponieważ nie tylko wprowadzają nieład dekoracyjny, ale także będą nas rozpraszać, odrywając od pracy. Warto postawić na minimalizm, który zawsze jest elegancki.
Fot. Depositphots.com
Tego sprzętu nie może zabraknąć w domowym biurze
Nie tylko meble i dodatki stanowią o jakości domowego biura. O ile omówienie właściwości idealnego komputera to materiał na osoby artykuł, to prostszą sprawą jest wybranie dobrej drukarki (w domu przyda się wielofunkcyjna), niszczarki dokumentów oraz drobniejszego sprzętu biurowego. Poniżej lista sprzętów niezbędnych w domowych biurach.
- Niszczarka HSM Shredstar S10, cena 250 zł
Niszczarka HSM Shredstar S10 to prosty i niedrogi sprzęt, który poza papierem poradzi sobie nawet z zszywkami, płytami CD oraz plastikowymi kartami. Ta nad wyraz cicha niszczarka przeznaczona jest do ochrony informacji w domu albo w małych biurach. Niszczarka tnie jednorazowo do 10 kartek zwykłego papieru na paski szerokości 6 mm Poziom napełnienia można sprawdzić przez małe okienko, co umożliwia opróżnienie pojemnika we właściwym czasie. Pojemnik pomieści 18 litrów dokumentów i występuje w kolorze czarnym lub białym. Oddzielny mechanizm tnący łatwo zniszczy każdy typ płyt CD/DVD oraz karty plastikowe. Zniszczony materiał jest sortowany do oddzielnego pojemnika, dzięki czemu podczas pracy dbamy również o środowisko i segregowanie odpadów. Automatyczny system start/stop i funkcja cofania zwiększają wygodę wykorzystywania. Zastosowana fotokomórka automatycznie uruchamia urządzenie i wyłącza je po zakończeniu podawania papieru.
- Drukarka / urządzenie wielofunkcyjne Xerox 3025, cena 450 zł
Xerox to marka dobrego sprzętu drukującego i kopiującego w dużych firmach. Na szczęście można znaleźć mniejsze i tańsze modele wielofunkcyjne, które doskonale sprawdzą się w domowym biurze. Jednym z nich jest urządzenie Xerox 3025, umożliwiające drukowanie, skanowanie i kopiowanie do formatu A4. Urządzenie to, dzięki małym rozmiarom, świetnie nadaje się do małych pomieszczeń. Ma wbudowane wi-fi, więc drukowanie jest wyjątkowo proste, a oprogramowanie jest na tyle nieskomplikowane, że poradzi sobie z nim absolutnie każdy. Xerox wyposażony jest w stały wgląd w postęp zadań drukowania, możliwość sprawdzenia poziomu tonera oraz szybki dostęp do internetowej pomocy technicznej bezpośrednio z komputera. Zarówno w drukarce, jak i w urządzeniu wielofunkcyjnym zastosowano pojedynczą kasetę typu „wszystko w jednym”, której wymiana nie nastręcza żadnych trudności, co upraszcza zarządzanie materiałami eksploatacyjnymi i minimalizuje czas poświęcany na wymiany. Drukarka zapewnia szybki wydruk w kolorze czarnym (do 150 stron na minutę), a wydruki zachwycają wysoką jakością.
- Bindownica Wallner iBind A15, cena 400 zł
Bindownica Wallner iBind A15 to wydatek rzędu 400 zł, ale będzie nieocenioną pomocą przy organizowaniu przechowywanie dokumentów. Bindownica jest wygodna, nieawaryjna i wyposażona w ogranicznik papieru ułatwiający precyzyjne ułożenie arkuszy papieru oraz regulator szerokości marginesu 2-5 mm. Pozwala jednocześnie dziurkować do 15 arkuszy standardowego papieru biurowego. Ponadto ma pojemnik na ścinki, dzięki czemu nie robimy bałaganu podczas pracy.
- Kalkulator Citizen CX-123N z drukarką, cena 300 zł
To wyjątkowo zaawansowany kalkulator z drukarką, który docenia nie tylko skrupulatne księgowe. Kalkulator zasilany jest z sieci, umożliwia wybór sposobu zaokrąglania obliczeń, szybkie dodawanie lub odejmowanie lokalnych podatków obrotowych od wartości, obliczanie marży, określanie miejsc po przecinku, sumowanie wszystkich poprzednich obliczeń w sumę łączną. Oprócz tego kalkulator posiada funkcję automatycznego wyłączania, funkcję pierwiastka kwadratowego, przycisk ceny z/bez podatku, przycisk procenty, przycisk z podwójnym zerem oraz podwójną pamięć.