Okres wakacyjny to idealny czas, w którym możemy spróbować zareklamować swą firmę na plaży. Każdego roku ogromna ilość polskich i zagranicznych turystów wyrusza nad Bałtyk, jak i spędza wolny czas na plażach znajdujących się przy jeziorach, stawach, a nawet rzekach. Takie miejsca pełne turystów to znakomity target marketingowy. Prezentujemy w związku z tym najciekawsze opcje zareklamowania się na plaży.
Potykacz reklamowy
Potykacze reklamowe od dawna stosowane są w bezpośrednim marketingu. Najczęściej korzystają z nich miejsca gastronomiczne, usługowe. Nie możemy zapominać przecież, że na samej plaży lub też w jej pobliżu mieszczą się deptaki pełne punktów usługowych. Jako właściciele sprzętu wodnego do wynajęcia, punktu gastronomicznego, miejsc rozrywkowych, możemy na deptaku postawić taki potykacz, który zachęcać będzie klientów do odwiedzenia naszego miejsca. Sama zawartość reklamowa takiego produktu uzależniona będzie od inwencji twórczej nas samych lub zlecenia tego agencji marketingowej. Potykacze dostępne są w kilku rozmiarach, jak 500 x 700, A1 czy 700 x 1000 mm. Dodatkowo mogą one posiadać sztywną ramę na plakat lub też powierzchnię zbliżoną do tablicy szkolnej, na której możemy wypisywać promocje, hasła zachęcające.
Plakat reklamowy
Na podobnej zasadzie działają wszelkie plakaty reklamowe. Są one pomocne zwłaszcza w sytuacji, gdy organizujemy wydarzenia lub też prowadzimy punkty rozrywkowe. Jeśli obkleimy jak najwięcej miejsc w rejonie plaży, to zyskamy szansę na większy zasięg reklamy. Sam plakat możemy zamówić bezpośrednio w agencji marketingowej lub też w drukarni, gdzie przedstawimy nasz projekt graficzny.
Banery reklamowe
Plaża to obecnie wyjątkowa powierzchnia marketingowa. W wielu przypadkach ogrodzona jest ona siatką, płotem lub inną barierą. Do tego dochodzą deptaki pełne kramików, budek, restauracji. Z pewnością na obu tych płaszczyznach znajdą się powierzchnie, gdzie możemy umieścić swój baner reklamowy. Im będzie on większy i czytelny, tym lepiej dla nas. Nie zapominajmy przecież, iż w szczycie sezonu każdego dnia tysiące osób będzie przechodzić koło naszego banera. Wynajęcie lub wykupienie powierzchni reklamowej to strzał w dziesiątkę. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać z ilością takiej reklamy.
Ręcznik plażowy
Ręcznik plażowy możemy bez trudu zaliczyć do grona gadżetów reklamowych, które od lat sprawdzają się w marketingu. Wystarczy jedynie wybrać odpowiednią firmę, sklep internetowy i zamówić w nich wybraną ilość ręczników ze specjalnym nadrukiem. Może to być logo naszej firmy czy sam napis informacyjny. Ręczniki takie mogą być rozdawane pracownikom i klientom podczas specjalnych akcji promocyjnych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że spora ich ilość faktycznie wyląduje na plaży.
Parasol plażowy
Jest to chyba najbardziej zauważalny obiekt na plaży. Będzie on widoczny już z większej odległości. Można go w pewnym sensie porównać do namiotów w ogródkach piwnych. Są one niezwykle eksponowane i od razu widzimy, z jaka marką piwa mamy do czynienia. Ten sam schemat można wykorzystać w przypadku mniejszych lub większych namiotów plażowych. Wystarczy jedynie zamówić ich odpowiednią ilość wraz z konkretnym nadrukiem firmowym. Warto jednak oczywiście dobrać taki motyw do adekwatnej sytuacji. Siła reklamy sprawdza się bardziej w przypadku lokalnych firm i produktów. Trudno raczej wyobrazić sobie sukces, gdy będziemy na plaży w Ustce reklamować usługi hydrauliczne w Katowicach.
Wzorem wielu zagranicznych kurortów warto zastanowić się nad wykorzystaniem prywatnych plaż lub wydzierżawionych na nich miejsc. Zapewne niejednej osobie zdarzyło się płacić za leżak z parasolem. Jeśli wykorzystamy taki system, to na całej plaży lub w wybranym miejscu znajdować się będą nasze parasole z logo firmy. Wymaga to oczywiście większego nakładu finansowego, jednak mamy wtedy do czynienia ze skuteczną reklamą na przynajmniej kilka sezonów.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.pl
Odzież plażowa
Również i typowa odzież plażowa może mieć spory wpływ na reklamę. Wiele firm w okresie wakacyjnym wykorzystuje właśnie koszulki, spodenki, kapelusze czy czapki z daszkiem do promocji swych usług i produktów. Agencje reklamowe oferują nam jednolite kolorowo koszulki czy czapki, na których umieszczany jest wybrany przez nas napis lub grafika. Naszym dalszym zadaniem jest umiejętne wykorzystanie takich produktów. W związku z tym warto podpisywać umowy z lokalnymi firmami usługowymi, klubami, restauracjami, barami.
Dla przykładu. Typowy klub lub dyskoteka przy plaży lub w mieście turystycznym organizuje imprezę. Stajemy się patronami lub jej współorganizatorami. Osoby odwiedzające lokal biorą udział w konkursach, w których nagrodami są właśnie nasze gadżety reklamowe. Będą to koszulki, czapki oraz inne produkty, o których jeszcze będzie mowa. Na podobnej zasadzie może funkcjonować system nagradzania klientów. Jeśli kupisz pewną ilość piw lub zrobisz zakupy na wybraną kwotę, to gratis otrzymujesz koszulkę lub czapkę. Możemy mieć pewność, że w ciągu najbliższych kolejnych dni wiele osób może się pokazać na plaży w naszych produktach.
Piłki dmuchane, do siatkówki
Na plaży wiele osób preferuje aktywne spędzanie wolnego czasu. W związku z tym często można zaobserwować dzieci oraz młode osoby grające w siatkówkę plażową lub po prostu bawiące się piłkami dmuchanymi. To także znakomita okazja do zareklamowania swych usług, samej firmy. Zazwyczaj takie zwykłe piłki na stoiskach plażowych kosztują kilkanaście złotych. My jesteśmy w stanie przy większym zamówieniu zapłacić za nie niską kwotę. Przy organizacji różnych akcji, eventów możemy rozdawać je turystom na plaży lub też sprzedawać za symboliczną kwotę. W następstwie tego plaża może mniej lub bardziej wypełnić się piłkami z naszym logo.
Frisbee
Na podobnej zasadzie możemy zamówić sporą ilość popularnego obecnie frisbee. Zwykły plastikowy talerz do zabawy posiada wystarczającą powierzchnię, aby mogła się na nim znaleźć wybrana przez nas grafika lub napis. To także prosta metoda do budowania świadomości konsumenckiej.
Ciekawe gadżety reklamowe
Mowa tutaj była o piłkach, parasolach, odzieży. Jednak to nie wszystko, co może zostać przez nas wykorzystane do promocji firmy na plaży. Na tym polu istnieją inne interesujące i przydatne na plaży produkty, jak mniejsze lub większe torby izotermiczne, maty plażowe, futerały na okulary, worki na zabawki dla dzieci czy przydatne dla nas rzeczy.
Strefy i sponsoring
Bardzo dobrym i sprawdzonym pomysłem na reklamę jest sponsoring. Wiele plaż nad morzem lub dużymi jeziorami podzielonych jest na strefy dopasowane do potrzeb różnych plażowiczów. Możemy w związku z tym podpisać umowę z administratorem plaży, przez co staniemy się oficjalnym sponsorem strefy. W takim wypadku pojawią się tam flagi i banery z naszym logo. Jeśli zależy nam na dotarciu do młodszych i starszych odbiorców, zostańmy partnerem strefy zabaw. Możemy dzięki temu dotrzeć do sporej części klientów. Ta metoda najlepiej sprawdza się, jeśli zajmujemy się sferą rozrywkową.
Wyobraźmy sobie, że mamy park rozrywki, wesołe miasteczko lub inną działalność nastawioną na młodszych klientów. Sponsorowanie konkretnej strefy z reklamą naszego biznesu sprawi, że wiele dzieci będzie prosiło rodziców o udanie się do nas. To prosta i sprawdzona metoda. Warto oczywiście umiejętnie wizualizować reklamę i przyciągnąć atrakcjami klientów.
Koncerty i eventy
Z racji dużej ilości turystów nad wodą i na plaży, w wielu miejscach cyklicznie organizowane są różnego typu koncerty i wydarzenia. To idealna okazja do zareklamowania siebie. Wystarczy jedynie skontaktować się z organizatorem i wyrazić chęć zostania sponsorem takiego wydarzenia. Za wybraną kwotę nie tylko nasze banery znajdą się na miejscu, lecz także logo zostanie umieszczone na plakatach. Możemy wtedy również otworzyć własne stoisko z wieloma wymienionymi wcześniej gadżetami, do których dojść może ich znacznie więcej. Konferansjerzy ponadto będą nas kilkukrotnie wymieniać jako głównego lub jednego ze sponsorów wydarzenia.
Jeśli tylko dysponujemy o wiele większym budżetem, to możemy sami spróbować zorganizować takie wydarzenie. Zyskamy wtedy pewność, że będziemy mieć pierwszą pozycję wśród reklam i banerów. W takim wypadku można skorzystać także z innych form reklamowych, jak ulotki, telebimy. W przypadku eventów i wydarzeń najlepiej sprawdzają się koncerty znanych lub lokalnych gwiazd, występy kabaretów, warsztaty twórcze dla dzieci i dorosłych.
A może tak samolot?
Wzorem zagranicznych plaż być może warto także zainwestować w samolot. Jest to sprawdzona metoda, którą wykorzystują właściciele klubów, dyskotek czy organizatorzy koncertów. Przez wybrany czas wokół kąpieliska, miejscowości turystycznej krążyć będzie samolot z doczepioną do niego flagą reklamującą nasze miejsce. Ma to uzasadnienie w naszym zachowaniu, pewnych odruchach, albowiem większość osób instynktownie przy dźwięku samolotu, szuka go na niebie. W takim wypadku można być pewnym, że spora część osób dostrzeże przygotowany przez nas baner. Kosztownie, ale innowacyjnie i zachęcająco.
Reklama na potrzeby klientów
Choć zareklamować na plaży mógłby się każdy, to jednak nie ma wątpliwości, że największą skutecznością cieszą się te firmy, które idealnie trafiają w gusta i zapotrzebowania klientów. Czego zatem oczekują? Przede wszystkim rozrywki, coś dobrego do picia i jedzenia. W związku z tym najlepiej na plaży sprzedają się banery i inne produkty reklamowe związane z promocją barów, restauracji, klubów, dyskotek, lunaparków, wypożyczalni sprzętu wodnego, wszystkiego, co jest związane z rozrywką. Spory sukces osiągają też firmy organizujące lokalne wycieczki.
Nie oznacza to jednak, że musimy zrezygnować z marketingu, gdy nasza działalność tego nie dotyczy. Istotne jest jednak umiejętne dobranie środków przekazu, produktów, które mogą się z nami dobrze kojarzyć. W wielu przypadkach piłki plażowe, koszulki, gadżety i akcesoria powrócą razem z plażowiczami do ich miejsca zamieszkania. Mogą przez to zwiększać skuteczny zasięg stworzonej przez nas reklamy.