Na samym początku działalności każdy przedsiębiorca powinien dokonać badania rynku. Przyniesie mu ono niezbędne informacje potrzebne do tego, by zacząć działać w wybranej przez siebie branży. W ten sposób osiągnie przewagę nad konkurencją i zapewni sobie przychylność potencjalnych klientów. Spełni ich oczekiwania i zdobędzie sukces, o którym marzył od zawsze.
Profesjonalne badanie rynku
Zadanie, o którym mowa, można zlecić specjalistycznej firmie. Ma ona zazwyczaj odpowiedni personel, który dysponuje fachową wiedzą. Możemy więc być pewni, że rozeznanie rynku będzie kompleksowe i przyniesie nam informacje, na których nam zależy. Będą opracowane w profesjonalny sposób i skomentowane.
Dzięki temu uzyskamy wskazówki odnośnie tego, jakich kroków należy dokonać na dalszych etapach działalności. Wygląda to zachęcająco, ale dla niewielkich firm problemem może być cena. Trzeba pamiętać o tym, że tak zrealizowana analiza może być nieraz niezwykle kosztowna. Z tego powodu na takie badania decydują się zazwyczaj większe przedsiębiorstwa.
Tajemniczy klient
Dla wielu z nas pojęcie to jest już dobrze znane i oswojone. Często nie zadajemy sobie jednak pytania, jak ta instytucja mogłaby pomóc działalności naszej firmy. Odpowiedź jest niezwykle prosta. Jeśli to my wcielimy się w rolę tajemniczego klienta, będziemy mogli zbadać działalność konkurencji. Wtedy z powodzeniem możemy zobaczyć jakość obsługi, dostępność towarów i wszystko to, co dla nas byłoby szczególnie ważne w prowadzeniu własnych działań. Dzięki temu zbierzemy potrzebne nam informacje.
Przyjrzyjmy się także temu, jak przebiegają rozmowy handlowe z klientami naszej konkurencji. Czego oczekują nabywcy? Co ich drażni? O co najczęściej pytają? Czego brakuje im na lokalnym rynku? Po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania zdobędziemy solidną dawkę wiedzy dotyczącą istotnych dla nas kwestii. Będziemy wiedzieć, jakich błędów nie popełniać i w jakie towary zaopatrzyć naszą placówkę, żeby odpowiedzieć na potrzeby rynkowe.
Analiza strony internetowej i profili w mediach społecznościowych
Jeśli prowadzona przez nas firma funkcjonuje w Internecie, to świetnie. Dzięki witrynie internetowej będziemy mogli uzyskać wiele cennych informacji. Zwróćmy uwagę na komentarze użytkowników oraz byłych, obecnych i przyszłych klientów. Stale aktualizujmy stronę. Musimy także wykazać się aktywnością na portalach społecznościowych. Wejdźmy w interakcję z ich użytkownikami, twórzmy ciekawe posty, które skłonią ludzi do dyskusji. Dzięki temu, jeśli właściwie przemyślimy tego typu działania, uzyskamy odpowiedzi na wiele pytań.
Twórzmy także ankiety internetowe, które dostarczą nam informacji dotyczących podstawowych kwestii. Czego brakuje w ofercie? Co cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników? Jakie są pozytywne i negatywne cechy świadczonych przez nas usług? Każda informacja zwrotna będzie nam przydatna. Zwróci naszą uwagę na to, czego dokonała konkurencja, a czego nie zrobiliśmy jeszcze my sami. Wtedy będzie wiadomo, w jaki sposób rozwijać działalność.
Ankiety uliczne i telefoniczne
Chcemy pozyskać cenne informacje? Wyjdźmy do ludzi. To najprostszy sposób na zebranie istotnych dla nas danych. Możemy przeprowadzić ankiety uliczne, co na pewno będzie trudnym, lecz tanim sposobem na osiągnięcie celu. Wiadomo, że nie jest łatwo skłonić napotkane obce osoby do rozmowy.
Jeśli jednak uda się nam tego dokonać – znakomicie. Wtedy uzyskamy istotne dla nas informacje bezpośrednio od osób, które mieszkają w mieście, w którym prowadzimy działalność. One powiedzą nam, czego oczekiwałyby od firmy działającej w ich miejscowości. Jeśli ofiarujemy im to, czego im brakuje – zapewne odniesiemy sukces. Możemy zrobić to również dzięki rozmowom telefonicznym. Listy kontaktowe pozyskamy od firm, które handlują tego typu danymi.
Dobrym, choć nieco starodawnym, sposobem pozyskania danych będzie zakup książki telefonicznej. Tam znajdziemy aktualne dane. Wykorzystując je, trafimy do odbiorców z różnych rejonów kraju. Niektórzy ludzie chętniej też zdecydują się na rozmowę przez telefon niż w trakcie spotkania na ulicy. Tak poszerzymy spektrum naszych respondentów.
Jako przedsiębiorcy mamy do dyspozycji kilka narzędzi przydatnych do przeprowadzenia badania rynku. Jedne są mniej kosztowne, drugie natomiast pochłaniają większe środki pieniężne. Wszystkie pozwolą nam jednak osiągnąć wyznaczony przez nas cel. Umożliwiają poznanie oczekiwań i opinii naszych klientów na temat naszej działalności.