Szukanie pracy w dzisiejszych, pandemicznych i kryzysowych czasach nie jest łatwe. Ofert jest mniej, a konkurencja jest znacznie większa. Cały czas rośnie bezrobocie. Ważne jest dobre przygotowanie życiorysu oraz listu motywacyjnego, w którym chwalimy się nie tylko naszym doświadczeniem i wiedzą, ale także cechami, jakimi możemy wykazać się w nowej pracy dla wymarzonego pracodawcy. Jak się okazuje, jest kilka cech, które są ważne niemal dla każdego pracodawcy, niezależnie od tego, czy chcemy pracować na stanowisku technicznym czy na przykład w usługach. Czego zatem u potencjalnych pracowników szukają pracodawcy?
Cechy charakteru w CV mają znaczenie! Bardzo często jest tak, że na jedno wolne stanowisko pracy aplikuje kilkunastu, kilkudziesięciu czy nawet kilkuset kandydatów. Wielu z nich ma bardzo podobne kompetencje, doświadczenie, a nawet ukończone szkoły. Tym, co może ich wyróżniać, to właśnie cechy charakteru i mocne strony, jakie często przeważają o tym, czy dana osoba dostanie zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną i będzie pasowała do reszty zespołu oraz zadań, jakie przed nim stoją. Co ciekawe, lista cech, która dla was przygotowaliśmy, obowiązuje niemal wszystkie zawody i branże i jest niezależna od umiejętności specjalistycznych, technicznych czy chociażby od posiadanej wiedzy.
Zaangażowanie i entuzjazm
Każdy pracodawca lubi, gdy jego pracownik jest zaangażowany w to, co robi, a do tego wykazuje wiele entuzjazmu do powierzanych zadań. Osoba zaangażowana jest też proaktywna, więc sama sobie wymyśla zadania lub nowatorskie rozwiązania problemów, jakie stawiają przed nim codziennie obowiązki. To, że pracownik przychodzi do pracy, siada za biurkiem i wykonuje swoje obowiązki to już za mało w dzisiejszych czasach. By być pożądanym pracownikiem na rynku pracy, należy pokazać, że może się znacznie więcej niż z pozoru wymaga od nas zajmowane w firmie stanowisko pracy. Zaangażowanie oznacza bowiem własny, autorski pomysł na funkcjonowanie firmy, gotowość do nauki nowych rzeczy czy przyjmowania nowych zdań oraz innowacyjne podejście do obowiązków. Dla pracodawców to cecha dodana, za którą mogą wynagrodzić najlepszych pracowników wyższą pensją, awansami lub nagrodami czy premiami za zrealizowane projekty.
Żaden pracodawca, nawet zatrudniający do najprostszych na świecie prac, nie lubi, jeśli ludzie nie myślą w pracy, a swoje zadania wykonują niczym automaty. Samodzielne myślenie jest bardzo mocno związane z zaangażowaniem, a oznacza nic innego, jak twórcze podejście do zadań i staranie się o znalezienie najbardziej optymalnych rozwiązań. Samodzielność i zaangażowanie to cechy osób pracowitych, a jednocześnie niezgadzających się w pracy na wykorzystywanie czy popularny w źle zarządzanych firmach „zamordyzm”.
Dlaczego właśnie na entuzjazm kładą nacisk właściciele firm, którzy do swojego zespołu szukają nowych pracowników. Przecież nikt nie lubi maruderów i osób, które w kółko narzekają! Dlatego szuka się pracowników z pozytywną, optymistyczną energią, by nie siać w zespole negatywnego myślenia, a stawiać wyłącznie na pozytywne emocje. Pozytywne nastawienie do pracy jest też szansą dla pracownika, który poza wykonywaniem własnych obowiązków, może odnaleźć w niej wartość dla siebie na rozwój, naukę i poznawanie nowych rzeczy oraz ludzi.
Jak pokazać pracodawcy, że jesteś zaangażowany i entuzjastyczny? Przede wszystkim podczas rekrutacji zaskocz go ciekawie przygotowanym i koniecznie dopasowanym do oferty CV. Wyślij też coś od siebie: dodatkowe zaświadczenia, list motywacyjny czy krótką notatkę o sobie. A gdy już dostałeś pracę, na której ci zależało, nie bój się zgłaszać własnych pomysłów, które mogą usprawnić pracę firmy i zespołu. Nowe, świeże spojrzenie jest bardzo doceniane przez pracodawców, nawet jeśli twój pomysł nie zostanie zrealizowany – pokażesz zaangażowanie, ponadstandardowe myślenie i to, że po prostu ci zależy na tym, by firma działała sprawnie i nowocześnie. Jeśli nie masz nic do zrobienia, skończyłeś swoje zadania, nie siedź z rękami założonymi nad głową, a zapytaj, czy nie pomóc komuś innemu, uporządkuj swoje biurko czy pracę lub zaplanuj kolejne działania, na przykład na następny dzień.
Sprawna komunikacja i umiejętność pracy zespołowej
Łatwość nawiązywanie kontaktów, dobre relacje z innymi członkami zespołu i jasne formułowanie wypowiedzi to cechy wysoko pożądane nie tylko na stanowiskach związanych z komunikowaniem. Sprawna komunikacja to bardzo ważne wymaganie, gdy nasza praca polega na jakimkolwiek kontakcie z człowiekiem – niezależnie od tego, czy jest naszym klientem, członkiem zespołu czy po prostu szefem. Gwarantuje ona dobre zrozumienie po obu stronach komunikacji: nadawcy i odbiorcy przekazywanych informacji. Jeśli umiesz rozmawiać ze wszystkimi i o wszystkim, to jesteś kandydatem idealnym dla każdego pracodawcy. Jednak spokojnie, rynek pracy nie jest miejscem, w którym odnajdą się wyłącznie gadulscy ekstrawertycy. To także miejsce, gdzie osoby z wysoką kulturą osobistą, jasno wyrażające myśli (zarówno na piśmie, jak i w mowie) znajdą dobre dla siebie oferty pracy. Codzienne „dzień doby”, „dziękuję” to absolutna podstawa, a dodatkowo w pracy biurowej liczy się każde miłe słowo, nawet rzucone mimochodem w pokoju socjalnym czy w czasie przelotnego spotkania przy firmowej drukarce.
Praca w zespole, umiejętność dogadania się z innymi i wypracowywania kompromisów między współpracownikami są dobrze oceniane w procesie rekrutacyjnym. Dzięki takim cechom, pracodawca będzie miał pewność, że w zespole nie będzie konfliktów, a ewentualne nieporozumienia będą rozwiązywane na drodze rozmowy i ustalania priorytetów dla obu stron.
Lojalność i uczciwość
Nic tak nie drażni pracodawców, jak bycie nieuczciwym pracownikiem, a co gorsza – nielojalnym. Chodzi o to, aby być szczerym i nie nadużywać możliwości, jakie daje firma. Co jest takim dobrym (złym!) przykładem nadużywania swojego statusu pracownika i warunków pracy, na jakich zostaliśmy zatrudnieni? Częste zwolnienia lekarskie L4, które nie są zgodne z prawdą, bo w rzeczywistości wolne jest nam potrzebne do zrealizowania kolejnego wakacyjnego wyjazdu czy chociażby zakupów w galerii handlowej. Inny, niestety dość częsty negatywny przykład nieuczciwości w miejscu pracy, to unikanie odpowiedzialności za swoją pracę i zrzucanie ewentualnych błędów na kolegów. Albo wręcz odwrotnie – przypisywanie sukcesów innych osób sobie i udawanie, że sukces projektu to wyłącznie nasza zasługa bez informacji o tym, jak wiele osób i pracy innych na to powodzenie się złożyło.
Dodatkowo, trzeba wiedzieć, że pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby, które bardzo często zmieniają pracę, czyli co kilka miesięcy (potoczna nazwa takich pracowników to „skoczkowie”). Pokazuje to wyjątkowy brak lojalności, o którą tak walczą firmy. O co chodzi z tą lojalnością? To poczucie tożsamości z tym, co się robi, z misją i wartościami naszego pracodawcy. Bardzo ważna dla współczesnych pracodawców cecha, ponieważ jednym z dominujących trendów HR jest właśnie budowanie tożsamości z firmę i jej dobrego wizerunku nie tylko z otoczeniem biznesowym, ale i wśród pracowników.
Odpowiedzialność i rzetelność
Bycie rzetelnym ma ogromne znaczenie w każdej pracy. Pracodawcy wysoko cenią osoby, które przykładają się do swoich codziennych obowiązków, niezależnie od tego, czy praca polega na budowaniu nowych mieszkań, remontach, liczeniu setek faktur i sprawnym układaniu dokumentów w segregatorach. Odpowiedzialność za powierzone zadania oraz ich doprowadzenie do końca są bardzo ważne wśród pracowników, bo świadczą o ich dojrzałości i sumienności. A jaki pracodawca nie chciałby zlecać zadań osobom, co do których działania ma pełne zaufanie?
Elastyczność i otwartość
Elastyczne podejście do pracy to jedna z najważniejszych cech, która mocna zweryfikowała rynek pracy na początku 2020 roku, kiedy zaczęła się ogólnoświatowa epidemia koronawirusa. Pracownicy z dnia na dzień musieli przełączyć się na pracę zdalną, zorganizować biura we własnych domach i sypialniach oraz zmienić strategię dotychczasowej działalności. Nie mówiąc już nawet o tym, jak bardzo duża liczba osób straciła po prostu pracę.
Owartość oznacza również chęć poszerzania wiedzy i nauki nowych rzeczy. Pracodawcy szukają osób, które szybko uczą się nowych umiejętności, przyswajają nową wiedzę, ponieważ współczesny świat bardzo szybko się zmienia, a firmy muszą dopasowywać się do tych zmian, nierzadko zmieniając również profile działalności czy chociażby metody codziennej pracy. Dlatego też firmy bardzo często oferują darmowe szkolenia, naukę języków obcych w czasie pracy lub dofinansowania do różnego rodzaju szkoleń, warsztatów czy kursów. To świetny kapitał nie tylko dla pracodawcy, ale i ogromna korzyść dla pracownika, który stale się rozwija, uczy nowoczesnych metod pracy i zarządzania czasem (w końcu trzeba godzić i pracę zawodową, i naukę, a także obowiązki domowe i czas na realizowanie własnych pasji). Pracownik, kończąc dodatkowe kursy i nabywając nowych umiejętności, staje się również coraz bardziej konkurencyjny na rynku pracy. Lepiej radzi sobie z coraz to nowymi wyzwaniami stawianymi przez pracodawcę, a jednocześnie może zaoferować bogaty wachlarz możliwości kolejnej firmie, jeśli zdecyduje się na zmianę stanowiska.
Odporność na stres
Mówi się, że odporność na stres to cecha już mocno oklepana i wymaga się tego od każdego. Niestety tak właśnie jest. Świat jest coraz bardziej zakręcony, coraz trudniejszy do zrozumienia, a codzienność pędzi jak szalona. Powoduje to dużo stresu niemal na każdej płaszczyźnie życia, co może źle wpływać na jakość pracy i wykonywanych obowiązków. Dlatego tak ważne jest, by umieć odnaleźć się w sytuacjach stresowych, kryzysowych i awaryjnych.
Czego jeszcze szukają pracodawcy wśród idealnych kandydatów do pracy? Dobrze jest posiadać umiejętność autoprezentacji przed innymi ludźmi – nie chodzi o zaawansowane wystąpienia publiczne, ale raczej o odwagę w mówieniu do innych. Analityczne i zwięzłe myślenie to kolejne ważne cechy, jakie mogą pomóc w odnalezieniu pracy. Pomaga też pogoda ducha i pozytywne energia do działania oraz życzliwość dla innych ludzi.