Właścicieli firm nie trzeba chyba przekonywać, że ich największą wartością są ludzie. To oni tworzą zespół, który wspólnie pracuje na sukces przedsiębiorstwa. Zdarza się jednak, że współpracownicy miewają poważne problemy komunikacyjne. Wówczas dochodzi do konfliktów, które zaburzają harmonię wspólnie podejmowanych działań. Jak doprowadzić do zaniknięcia tych niesnasek? Informacje na ten temat można odnaleźć w różnych książkach tematycznych. Przytoczymy tytuły najciekawszych spośród nich.
„Rozwiązywanie konfliktów”
Podtytuł tej książki brzmi: Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów. Obrazuje on wszystko to, czego faktycznie może spodziewać się czytelnik. Znajdzie on w publikacji zbiór najważniejszych porad związanych z poruszaniem się w meandrach relacji pracowniczych. Uzyska przy tym rzetelne dane dotyczące tego, co jest przyczyną nieporozumień i do czego mogą one w rezultacie doprowadzić.
Na szczęście autorzy podają narzędzia, dzięki którym możliwe staje się polubowne zakończenie sporu. Wszystko opisane zostało krok po kroku, dlatego cały proces powinien przebiegać sprawnie. Jest to możliwe do wdrożenia nawet w firmie prowadzonej przez osobę o niewielkich umiejętnościach przywódczych.
„Powiedz to inaczej”
Dana Caspersen wraz ze swoim współpracownikiem opracowała zasady, którymi należy kierować się w trakcie rozwiązywania sporów. Zawodowa mediatorka dowodzi, że należy w tej trudnej sytuacji kierować się swoistym kodeksem postępowania. Okazuje się bowiem, że kluczem do uniknięcia trudnych sytuacji jest odpowiednie nastawienie swojego umysłu. Chodzi o to, by był on wyzwolony ze spirali piętrzących się oskarżeń.
Najczęściej zatem potrzebny jest mediator, który pokieruje całym procesem godzenia ze sobą zwaśnionych stron. Z czasem może jednak okazać się, że niegdyś skonfliktowane osoby same wypracują sposób, by zamienić spór w okazję do samorozwoju. W osiągnięciu tego celu pomagają liczne pomocne grafiki i użyteczne ćwiczenia. Pomoce te pomagają w skutecznej nauce i wykorzystaniu nowych umiejętności w praktyce. To z kolei prowadzi do uzyskania trwałych efektów w postaci uzdrowienia relacji.
„Zbiór gier z zakresu rozwiązywania konfliktów”
Eksperci twierdzą, że nic tak nie sprzyja nauce jak działania praktyczne. Dlatego właśnie w celu scalenia zespołu warto używać różnorodnych użytecznych praktyk. One pozwalają ludziom zrozumieć, że różnica zdań członków grupy służy ich rozwojowi, ponieważ prowadzi ostatecznie do nawiązania twórczej współpracy.
Rozwiązania zaproponowane przez autorkę pozwalają na poprawę komunikacji w zespole. Sprzyjają również temu, by łatwiejsze stało się zaakceptowanie różnorodności w osiąganiu wyznaczonych celów. Pozwalają również zwiększyć wzajemne zaufanie i polepszyć jakość współpracy grupy ludzi.
„Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy”
Wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że relacje pracownicze muszą być zdrowe, aby możliwy stał się rozwój przedsiębiorstwa. Problem ten może być jednak postrzegany z różnych perspektyw. Zapewniają o tym autorzy książki – eksperci w zakresie mediacji. Ukazują oni drogę do załagodzenia sporów rodzących się między ludźmi. Podążanie nią pozwala na odzyskanie wzajemnego poszanowania i zrównoważonej współpracy.
Znakomitym narzędziem do tego jest również zdobycie umiejętności komunikacyjnych potrzebnych w trakcie rozwiązywania konfliktu. Korzystając z nich, można skutecznie rozstrzygać powstałe spory. Twórcy książki zachęcają do użycia technik służących do osiągnięcia pożądanego rezultatu.
„Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów”
Propozycja wydawnictwa Onepress na pewno godna jest przeczytania. Stanowi zbiór artykułów o negocjowaniu opublikowanych na przestrzeni lat w czasopiśmie „Harvard Business Review”. Ta różnorodność ma wiele zalet. Pozwala bowiem spojrzeć na omawiany problem z różnych perspektyw. Można tym samym uzyskać pełen obraz tej trudnej sytuacji. To sprawia, że łatwiej jest poradzić sobie z różnicą charakterów ludzi współpracujących ze sobą w ramach danej organizacji.
Tym samym możliwe staje się odnalezienie sposobu na to, by sprowokować konstruktywną dyskusję. Ona, odpowiednio moderowana, zapewne przyniesie odpowiednie skutki. Autorzy przybliżają też inne narzędzia służące do rozstrzygania sporów, z których warto skorzystać.
Przy pomocy wiedzy zebranej w omówionych książkach możliwe staje się uzdrowienie sytuacji wewnątrz organizacji. To z kolei w bardzo prosty sposób przekłada się na jej właściwe funkcjonowanie. Ono natomiast prowadzi do osiągania kolejnych sukcesów biznesowych.