Znajomość zachowania konsumentów to dziś jeden z czynników decydujących o sukcesie na rynku. Wiedza ta pomaga zarówno w promocji jak i marketingu. Przewidywanie postępowania klienta w Polsce lub innym kraju może zadecydować o być albo nie być firmy lub konkretnego produktu. Niewątpliwie warto poznać metody badań konsumenckich, sposoby zaspokojenia potrzeb kupców. Z taką wiedzą można z większym optymizmem myśleć o sukcesie na rynku. Gdzie taką biegłość nabyć? Oczywiście na studiach. Niestety nie każdy ma na nie czas. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie najciekawszych książek dotyczących zachowania konsumentów.
Zachowania Konsumentów
Zaczynamy od jednej z najbardziej cenionych i popularnych książek w tym temacie. Jest to praca zbiorowa, za którą stoją Robert East, Malcolm Wright oraz Marc Vanhuele. Już na wstępie informują nas, iż analiza zachowań konsumenckich ulega ciągłym zmianom. Musimy być nastawieni na zmienne przyzwyczajenia i gusta klientów. Praca ta skupia się głównie na najnowszych opracowaniach związanych z tym tematem oraz na ostatnich osiągnięciach marketingu jako nauki. Szczególny nacisk kładzie się tutaj na rolę wyjaśnień behawioralnych, znaczenie zwyczajów i modelowania schematów rynkowych, a także zmian zachodzących na rynku.
Na kartach tej pozycji możemy liczyć także na zdefiniowanie pojęć związanych z rożnymi formami zakupów. Poznamy przy tym także najważniejsze schematy nabywcze, procesy podejmowania decyzji, reakcje kupujących na czynniki wpływające na konsumpcję. Przybliżyć sobie można dzięki temu środowisko detaliczne, wpływy społeczne oraz działania reklamowe. W książce zamieszczone zostały także ćwiczenia ergonomiczne, których zadaniem jest pomoc czytelnikom w stosowaniu wybranych metod badania decyzyji konsumenckich. Mając tę książkę, dowiesz się, jak przeprowadzać niezbędne obliczenia, obserwacje, pomiary, obsługiwać programy komputerowe.
Jest to niezwykle kompleksowy przewodnik prowadzący nas przez teorię, najnowsze tendencje, główne aspekty analizy poczynań konsumenckich.
Zachowania konsumentów na rynku
Kolejną ciekawą pozycją jest książka Zachowania konsumentów na rynku autorstwa prof. dr hab. Leszka Rudnickiego. Wydana została przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Autor zaczyna od tego, że współczesny konsument określany jest mianem "króla systemu ekonomicznego". To właśnie od jego zachowania zależeć mogą rynkowe szanse sukcesu, powodzenia wielu przedsiębiorstw.
Możemy tutaj poznać prawidłowości występujące w postępowaniu konsumentów, zwłaszcza w procesie zaspokajania potrzeb. Ponadto mocno akcentowana jest tutaj rola czynników psychologicznych, ekonomicznych, personalno-demograficznych, a także społeczno-kulturowych, które mają wpływ na zachowania konsumentów na rynku. Pozycja ta polecana jest zarówno studentom studiów ekonomicznych, jak i przedsiębiorcom, osobom działającym w marketingu.
Dlaczego Zalando? Techniki sprzedaży, które zmieniły zachowanie konsumentów
Nie da się ukryć, że sklep internetowy Zalando zupełnie zmienił zachowanie konsumenta, jak i realia rynkowe. Hagen Seidel postanowił w związku z tym bliżej przyjrzeć się temu fenomenowi. Zaczął analizować, co kryje się za spektakularnym sukcesem tej marki? Możemy tutaj wyczytać interesujące wywiady z naukowcami, ekspertami modowymi, prezesami firm odzieżowych. Choć książka sporo skupia się na samej marce, to jednak w wielu momentach ukazuje techniki sprzedaży, które miały istotny wpływ na zachowania konsumentów.
Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji
Jest to książka autorstwa Ewy Kieżel i Sławomira Smyczka. Są oni pracownikami Katedry Badań Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Dzięki temu mamy pewność, iż otrzymujemy wiedzę od ekspertów w tej dziedzinie. Książka prezentuje nam aspekty zmian w zachowaniach klientów, które związane są z jednostajnym rozwojem i zrównoważoną konsumpcją. Poprzez to, iż mamy do czynienia z całkiem nową publikacją, poznamy tu nowe zjawiska w konsumpcji i decyzyjności współczesnych konsumentów.
Autorzy dokonali analizy nowych trendów w zachowaniu młodych klientów, struktury wydatków konsumpcyjnych w wielu krajach UE. Sprawdzili także przejawy unowocześniania konsumpcji gospodarstw domowych w warunkach kryzysowych i różnice między konsumpcjonizmem a zjawiskiem dekonsumpcji w zachowaniach klientów. Uzupełniono to o procesy unowocześniania konsumpcji na rynkach finansowych.
Warto przy tym dodać, iż postawiono tutaj także na przegląd najnowszej światowej literatury w zakresie konsumpcji i zachowań. Specjalne analizy zjawisk rynkowych czy też podejmowanych przez klientów decyzji mogą być dla nas podstawą do budowania sprawnych strategii marketingowych.
Nowe trendy w zachowaniu konsumentów na rynkach finansowych
Wspomniany wcześniej Sławomir Smyczek jest także autorem innej ciekawej pozycji w tym zakresie. Prezentuje on nam rynek usług finansowych jako jeden z najistotniejszych komponentów systemu społeczno-ekonomicznego. Według autora stanowi on mechanizm, dzięki któremu następuje przepływ strumieni pieniężnych oraz siły nabywczej w gospodarce.
Rynek usług finansowych przedstawiony został jako szkielet, na którym opiera się funkcjonowanie całego systemu rynkowego. Od tego specjalista wyszedł w swych badaniach nad nowymi trendami w działaniach klientów. Zwraca szczególną uwagę na kwestię ocen, nurtów i kierunków zmian w zachowaniu kupujących. Najważniejszym przedmiotem badań przedstawionych w tej książce są właśnie kierunki zmian zachodzących w rożnych grupach konsumenckich.
Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego
Sławomir Smyczek i Ewa Kieżel po raz kolejny połączyli siły, czego efektem jest ta pozycja. W tym wypadku autorzy poddali analizie zachowania konsumentów w dobie kryzysu. Największym materiałem do badań był słynny kryzys z 2008 roku. Ukazane zostały tutaj niekorzystne zjawiska w gospodarkach, które generują równie niekorzystne zmiany w polskich realiach.
Analizie poddana została niepewność i ryzyko wywoływane chwiejną sytuacją gospodarczą. Autorzy zajęli się identyfikacją oraz badaniem zachowania konsumentów, cyklów i zjawisk oraz działań adaptacyjnych, jakie mają miejsce w nowych, nieprzystępnych warunkach gospodarczych. W pracy wykorzystane zostały liczne publikacje naukowe, dane statystyczne, raporty internetowe.
Zaprezentowanie problematyki związanej z konsumpcją i zachowaniem konsumentów w kryzysie ukazały pewne działania, które przedsiębiorcy i marketingowcy mogą wykonywać w czasie takiego zjawiska.
Marketingowe determinanty zachowań rynkowych konsumentów w Polsce
Joanna Łodziana-Grabowska w swym dziele skupiła się przede wszystkim na wpływie czynników marketingowych na konsumenta. Ukazane zostały tutaj działania dynamizmu rynkowego, zmian preferencji kupujących, potrzeba stałego doskonalenia struktur, procedur, komunikacji i strategii. Zaprezentowane zostało ujęcie zachowań nabywczych kupujących, stopień trudności ich badania, a także poszukiwania zależności i implikacji. Szczególnie ważny jest tutaj stopień budowania zaufania, relacji, a także partnerstwa. Autorka zwraca też uwagę na problem etyki w zachowaniu przedsiębiorstw czy jej wpływu na postępowanie konsumentów.
Książka ta skupia się też na procesach kształtowania strategii marketingowych, budowania zaufania i partnerstwa rynkowego, uwadze samych konsumentów podejmujących decyzje, a także dokonujących wyborów rynkowych. To niezwykle cenne i pomocne studium z zakresu zachowań konsumenckich, które daje nam sporą wiedzę o uwarunkowaniach decyzji rynkowych kupujących w Polsce w ostatnich latach.
Polski e-konsument typologia, zachowania
Magdalena Jaciow i Robert Wolny postanowili w swej pracy skupić się na konsumencie internetowym. Już na samym wstępie pokazują, że e-commerce ma w naszym kraju bardzo wielkie perspektywy rozwoju. Prezentowane są zmiany przyzwyczajeń klientów, dla których zakupy w sieci stają się czymś powszednim, a nie egzotyką. W związku z tym istotne jest świadome budowanie relacji z klientem. Potrzebna jest do tego jednak znajomość potrzeb, preferencji, motywów zachowań, a także decyzji internetowego konsumenta. Wiedza na temat typów polskich e-kupujących to klucz do sukcesu.
Dzięki tej pozycji możemy dowiedzieć się, kim jest e-konsument, jakie są profile demograficzno-psychograficzne użytkowników internetu. Autorzy prezentują nam strukturę asortymentową koszyka zakupów. W tym motywy dokonywania decyzji w sieci, jak i skąd e-kupujący gromadzą informacje o ofercie, jak płacą za artykuł, jak go zamawiają i odbierają.
Źródło zdjęcia: depositphotos.com
Psychologia konsumenta
Katarzyna Stasiuk, Dominika Maison w swej książce postanowiły skupić się na psychologicznym aspekcie konsumenta. Ich badania dotyczą między innymi tego, czy mamy wpływ na konsumenta poza jego świadomością? Kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu, a także dlaczego my sami decydujemy się na produkty ekskluzywne? Autorki prezentują nam informacje o tym, skąd możemy czerpać wiedzę o zachowaniu klientów, jakie jest znaczenie podstawowych cyklów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu decyzji.
Wszystko to podparte jest wynikami badań naukowych oraz zilustrowane przykładami wykorzystania wiedzy psychologicznej w działaniach marketingowych. Poznamy tutaj zachowania konsumenckie z trzech punktów widzenia. Są to podstawowe procesy psychologiczne, analiza procesów nieświadomych, a także praktyki badań nad konsumentem.
Lojalność klienta
Wiesław Urban oraz Dariusz Siemieniako stworzyli ceniony podręcznik dla studentów wyższych lat ekonomii oraz zarządzania i marketingu. Jest to pozycja, która dotyczy zachowań konsumentów i budowy programów lojalnościowych, a także koncepcji marketingu indywidualnego. Dostajemy tutaj fachową wiedzę o lojalności klientów, jej typach, prawidłowościach i uwarunkowaniach. Oprócz teorii ukazane zostały także praktyczne zastosowania wiedzy.
Dowiemy się, czym jest przywiązanie klientów, jakie są jego modele. Przedstawiono także typologię lojalności, dynamikę zmian postaw klientów oraz pomiar ów lojalności.