Zawodowo zajmujesz się marketingiem, a może jesteś studentem lub dopiero stawiasz pierwsze kroki w tej dziedzinie? Mamy dla Ciebie listę najlepszych książek dotyczących marketingu, reklamy oraz sprzedaży, które na pewno pomogą Ci w codziennej pracy i poszerzą wiedzę. Czytaj i zyskaj!
Philip Kotler „Marketing”
Każda książka Philipa Kotlera to niekwestionowany majstersztyk jeśli chodzi o dziedzinę marketingu, reklamy oraz sprzedaży. Osoba, która na co dzień zajmuje się tymi zagadnieniami, musi znać przynajmniej jedną książkę tego autora. A najlepiej kilka, zaczynając od legendarnego podręcznika „Marketing” liczącego ponad 800 stron i mającego już setki wznowień na całym świecie. Najnowsze wydanie najważniejszego podręcznika o marketingu! „Marketing” jest najcenniejszym dziełem Kotlera. Autor jest fenomenem, którego osiągnięcia w zakresie marketingu są nieocenione. Jest profesorem marketingu międzynarodowego w Kellogg School of Management. Za swoją działalność był niejednokrotnie nominowany i nagradzany prestiżowymi nagrodami. Dzięki niemu wiele największych firm zmieniło swoje podejście do prowadzenie biznesu i sprzedaży. Wśród nich są m.in. IBM, Ford, GE, Michelin, AT&T i Bank of America. Kotler jest autorem wielu książek i ponad stu artykułów. Z zawartej w nich wiedzy korzystają tysiące uczniów i studentów na całym świecie – również w Polsce. Współautorem książki jest Kevin Lane Keller, który obecnie jest uznawany za czołowego naukowca w zakresie marketingu. Pełni rolę profesora na Tuck School of Business. Keller opublikował dziewięćdziesiąt prac naukowych. Z jego wiedzy korzystało wiele znanych firm takich, jak: Procter & Gamble, American Express oraz Levi Strauss.
Dzieło Kotlera jest uznawane za biblię marketingu od ponad czterdziestu lat. To najważniejsza książka dla każdej osoby pełniącej funkcje menadżerskie w firmie. Budzi ona wiele emocji. Dla autorów najważniejsze było, aby wiedza płynąca z podręcznika była aktualna i wszechstronna. Kotler i Keller przeanalizowali obecne zmiany na rynku marketingowym. Uwzględnili oni wszelkie nowości i wyzwania związane z kryzysem gospodarczym. Autorzy starali się, aby informacje zawarte w książce mogły być zastosowane w obecnym systemie zarządzania marketingowego. Treść obejmuje: budowanie strategii i planów marketingowych, docieranie do trafnych ustaleń badawczych i skuteczne mierzenie efektów działań; utrzymywanie kontaktów z klientami; budowanie silnych marek; kształtowanie ofert rynkowych; dostarczanie i komunikowanie wartości oraz tworzenie podstaw długofalowego wzrostu. „Marketing” to książka, w której znaleźć zarówno część teoretyczną, jak i aktualne przykłady z życia, które ułatwią wprowadzanie zmian we własnym środowisku.
Scott David Meerman „Nowe zasady marketingu i PR”
Książka Meermana ma już kilka lat, jednak nadal jest aktualna, ponieważ opisuje współczesne zasady rządzące światem marketingu. Chodzi głównie o wirtualny świat marketingu, który w czasie pandemii jeszcze bardziej przeniósł się do sieci. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, w którym ludzie komunikują się ze sobą przede wszystkim za pomocą internetu, tradycyjnie pojmowane marketing i public relations są już nieskuteczne. Organizacje, od korporacji transnarodowych po stowarzyszenia charytatywne, chcąc odnieść sukces, muszą kontaktować się z klientem przez sieć.
Dzięki lekturze tej książki można poznać nowe zasady komunikacji i dowiedzieć się m.in.: jak stworzyć stronę internetową, która zwróci uwagę naszych potencjalnych odbiorców, jak treści internetowe wpływają na proces nabywczy, jak wykorzystać blog, podcasting czy wideo w relacjach z klientem, jak korzystać z komunikatów informacyjnych w celu bezpośredniego dotarcia do nabywcy oraz jak tworzyć skuteczny plan marketingowy i PR.
Autor przedstawia ciekawe przypadki organizacji i osób potrafiących odnaleźć się w tym wirtualnym świecie, gdzie o karierze może zdecydować zamieszczenie intrygującego filmu na YouTube. Polecamy szczególnie dla marketingowców związanych z on-linem i światem e-commerce.
Grzegorz Miłkowski „Niech Cię widzą w sieci! Blog lub serwis branżowy od podstaw”
Książka Grzegorza Miłkowskiego jest jedną z nowszych propozycji na naszej krótkiej liście. To bardzo współczesna i konkretna pozycja, która na zaledwie stronach wyjaśnia zasady rządzące stronami internetowymi i ich zawartością. Autor pisze o tym, że dobrze prowadzony content marketing to podstawa efektywnych, a przy tym stosunkowo niskokosztowych działań promujących firmę, jej produkty lub usługi. Zasadniczą ideą przyświecającą marketingowi treści jest dzielenie się wiedzą – regularne publikowanie informacji atrakcyjnych dla odbiorcy. Przy czym mianem odbiorcy w przypadku content marketingu określa się potencjalnego klienta z założeniem, że skoro chętnie i regularnie korzysta z udostępnianych przez firmę informacji, to w pewnym momencie skorzysta także z jej oferty. Content marketing pozwala również zbudować prestiż marki eksperta w danym obszarze oraz sprzyja wyszukiwaniu jej w sieci, a to za przyczyną wyszukiwarek, które kochają słowa klucze pojawiające się na firmowych blogach i stronach.
Miłkowski podpowiada, jak realizować skuteczne działania z zakresu marketingu treści. Jedną z ciekawszych możliwości jest prowadzenie firmowego bloga lub tematycznego portalu, gromadzącego wokół siebie ludzi zainteresowanych danym zagadnieniem albo konkretną branżą. Takie medium on-line może założyć właściciel każdego, nawet bardzo niewielkiego biznesu, pod warunkiem, że lubi pisać i dysponuje wiedzą niezbędną do tego, by na polu marketingu treści działać skutecznie.
Seth Godin „To jest marketing”
Świetną pozycją książkową, którą każdy marketer powinien znać, jest wydawnictwo Setha Godina „To jest marketing”. Przez ostatnie dwadzieścia pięć lat Seth Godin nauczał i inspirował miliony przedsiębiorców, marketingowców, liderów i fanów ze wszystkich środowisk, poprzez swój blog, kursy online, wykłady i bestsellery. Jest autorem niezliczonych pomysłów, które znalazły się w głównym nurcie języka marketingowego. W tej książce Godin oferuje clue swojej mądrości i doświadczenia w jednym, kompaktowym, dostępnym, ponadczasowym pakiecie, zebranym w książce „To jest marketing!”.
Istotą jego podejścia jest wielka idea: Wybitni marketingowcy nie wykorzystują konsumentów do rozwiązywania problemów swojej firmy, lecz wykorzystują marketing do rozwiązywania problemów innych ludzi. Ich taktyka polega na empatii, budowaniu więzi i pracy emocjonalnej, a nie na kradzieży uwagi i na spamowych ścieżkach e-mailowych. Seth wykorzystuje swoją autorską mieszankę wglądu, obserwacji i zapadających w pamięć przykładów, aby nauczyć, jak identyfikować najmniejszą opłacalną grupę odbiorców, zdobywać zaufanie i przyzwolenie swojego rynku, przyjmować narrację już stosowaną przez twoich fanów, jak znaleźć w sobie odwagę, by wytwarzać i rozładowywać napięcie, a przede wszystkim – jak dać ludziom narzędzia i przedstawić narracje, które będą mogli wykorzystać dla osiągnięcia swoich celów.
Paweł Tkaczyk „Zakamarki marki”
Niekwestionowanym guru marketingu w Polsce jest Paweł Tkaczyk, który od lat inspiruje najlepszych marketingowców, sprzedawców oraz osoby pracujące w bardzo szeroko pojętej reklamie. Jego książka „Zakamarki marki” to bestseller już od wielu lat, w którym czytelnik znajdzie: zero teorii, samą praktykę, najbardziej aktualną wiedzę, którą swoim autorytetem wspiera polski autor zajmujący się marketingiem w polskich realiach. Jego głównym mottem jest to, że marka zaczyna się w głowie konsumenta, a do jej zbudowania potrzebna ci przemyślana strategia.
Jak pisze wydawca: „Na medycynie, polityce i marketingu znają się, jak wiadomo, wszyscy. I pewnie właśnie dlatego większość potencjalnie świetnych biznesów upada w ciągu pierwszych kilku lat działalności… Po prostu ich właściciele nie wiedzieli, zapomnieli albo pominęli rzeczy, na które obowiązkowo powinni zwrócić uwagę, budując swoją firmę. Na szczęście jest Paweł Tkaczyk. Napisał tę książkę, opierając się na swoich doświadczeniach wieloletniego praktyka marketingu. Przyprawił ją dużą dawką najaktualniejszej wiedzy na światowym poziomie”.
Autor spisał po kolei wszystkie ważne kwestie, jakie właściciel firmy, pracownik marketingu, specjalista do spraw PR powinien znać. Książkę można przeczytać od deski do deski, otrzymując solidną dawkę informacji podanych w przystępny, typowy dla praktyka sposób, czyli bez tabel, wzorów i skomplikowanych klasyfikacji. Dobrym pomysłem jest też lektura książki na wyrywki z wyborem najbardziej interesujących dla czytelnika zagadnień. „Zakamarki marki” zawierają w sobie takie rozdziały, jak m.in.: silna marka, strategia komunikacji marki, identyfikacja wizualna, nowy marketing oraz liczne case studies. Absolutnie podstawowa propozycja dla każdego!
Justyna Skorupska „E-commerce. Strategia, zarządzanie, finanse”
Książka Justyny Skorupskiej jest pierwszą na rynku publikacją z zakresu e-commerce uwzględniającą polską specyfikę. Obejmuje zarówno aspekty strategiczne, jak i finansowe handlu w internecie oraz zawiera pełen proces: od strategii e-biznesu aż po budowanie business case i zarządzanie kanałem e-commerce. Jest wzbogacona o studia przypadków z polskiego rynku oraz o praktyczne narzędzia zarządcze. Została napisana z myślą o praktykach związanych z branżą handlu internetowego. Jest również cennym źródłem wiedzy dla studentów kierunków ekonomii, zarządzania, marketingu i handlu elektronicznego.
Świetne kompendium wiedzy na temat handlu elektronicznego, w którym autorka zawarła podstawowe pojęcia i definicje dotyczące tego rynku, zarówno w wymiarze makro-, jak i mikrootoczenia. Wskazuje, w jaki sposób rozwija się e-commerce i jakie są główne determinanty tego wzrostu. Istotnym elementem poradnika są zasady budowania strategii dla e-handlu w kontekście modelowania tego biznesu, budowania unikatowych wartości dla klienta oraz stawiania celów i zwrotu z inwestycji w podejmowane działania.
Ważnym elementem książki jest charakterystyka specyfiki klienta online oraz budowanie efektywnych i korzystnych doświadczeń nie tylko w kontekście samej architektury sklepu, ale szeroko rozumianych taktyk i narzędzi e-marketingowych w ramach całego procesu zakupowego i punktów styku sklepu internetowego z klientem.