Nastały czasy, w których trudno jest znaleźć dobrego pracownika. Na szczęście nie jest to gatunek wymarły. Problemem staje się niestety moment, w którym dowiadujemy się, że ten najlepszy, wyjątkowy i pracowity człowiek chce z naszej firmy odejść. Podpowiadamy, jak go zatrzymać.
Doceń pracę kluczowych specjalistów
Pamiętajmy o tym, aby dobrym pracownikom w odpowiednim momencie mówić , że właściwie wykonują swoją pracę. Wielu szefów stroni od pochwał, obawiając się, że podwładny obrośnie w piórka. Jest to jednak zwyczaj, który już dawno przestał się sprawdzać. Nawyk pozytywnego motywowania podwładnych sprawia, że czują się oni dumni z siebie, zyskując także większą wiarę w swoje możliwości. Dzięki temu codzienne pojawianie się w pracy daje im mnóstwo satysfakcji i jeszcze więcej chęci do działania.
Prawdą jest to, że kilka życzliwych zdań na temat starań pracownika, czy pozytywnych komentarzy o dobrze wykonywanej przez niego pracy, zwłaszcza kiedy szczególnie zasłużył, może sprawić, że czując się docenionym nawet nie pomyśli o zmianie pracodawcy. Wiadomo, czasami nawet największe pochwały mogą go jednak nie powstrzymać przed opuszczeniem firmy i co wtedy?
Okaż swojemu pracownikowi szacunek
Kiedy już pewne będzie, że pracownik chce nas opuścić, powinniśmy czym prędzej zaprosić go na rozmowę dotyczącą tego tematu. Umówmy się na konkretny dzień i godzinę, zarezerwujmy także salę, aby przebiegała ona jak należy. Upewnijmy się, że nikt nie będzie nam przeszkadzał w tak ważnej dyskusji. Nasz kluczowy pracownik powinien wiedzieć, że w tej chwili to on jest dla nas najważniejszy.
Rozpoznaj rzeczywiste powody rezygnacji z pracy
Nie możemy bagatelizować tego, co niesie ze sobą szczera i otwarta rozmowa z planującym odejście pracownikiem. Koniecznie postarajmy się uzyskać odpowiedź na dwa pytania. Pierwsze brzmi: co skłoniłoby pracownika do pozostania w firmie? Drugie zaś powinno dać nam informację co pracownik zmieniłby w funkcjonowaniu firmy, by łatwiej było kontynuować współpracę. Uzyskanie szczerych odpowiedzi na tak postawione zagadnienia, sprawi, że łatwiej będzie pokierować dalszym etapem rozmowy.
Przeanalizuj dotychczasową pracę odchodzącego
Powinniśmy wnikliwie przeanalizować karierę pracownika w naszej firmie. Działanie takie pozwoli powołać się w czasie rozmowy na te momenty, które sprawiły, że szczególnie doceniamy go za to, co zrobił dla naszej instytucji. Konieczne jest, abyśmy podkreślili wszystkie jego największe zasługi i uświadomili mu, że są dla nas bardzo ważne.
Zapewnij pracownika, że masz o nim jak najlepsze zdanie
Powinniśmy także stanowczo podkreślić to, jak istotna jest praca, którą dla nas wykonuje ten chcący odejść specjalista. Musi zdawać sobie sprawę z tego, że jest dla nas wartościowym pracownikiem i bardzo cenimy wszystkie jego zalety. Podsumowując rozmowę, poprośmy o to, by dobrze przemyślał swoją decyzję.
Zapewnijmy również o tym, że chcielibyśmy za jakiś czas spotkać się ponownie i jeszcze raz przedyskutować tę kwestię. Zaproponujmy również, by rozmowa ta odbywała się w obecności innych osób decyzyjnych, które mają istotny wpływ na decyzję pracownika. Jeśli będzie sobie tego życzył, niech głos w sprawie zabierze osoba mu najbliższa, by łatwiej było podjąć słuszną decyzje.
Ostatnia szansa zatrzymania specjalisty
Znając wszystkie motywy, które zadecydowały o odejściu z firmy, przedstawmy mu rozwiązanie uznane przez nas za ostateczne. Zapewnijmy o konkretnej podwyżce, zmianie zakresu obowiązków czy właściwszej atmosferze w określonym dziale firmy. Dajmy czas na to, by druga strona mogła spokojnie przemyśleć naszą ofertę i ostatecznie podjęła decyzję. Tylko takie rozważne i spokojne działanie przyniesie nam możliwość zatrzymania pracownika w firmie
Jak widać utrzymanie w korporacji najbardziej cenionego fachowca nie jest sprawą prostą. Należy jednak podejść do całego procesu profesjonalnie i zawsze prowadzić rozmowy w sposób kulturalny. Okazując pracownikowi szacunek na co dzień, mamy szansę zmniejszyć ryzyko utraty najlepszych pracowników z naszej organizacji.