Rynek firm internetowych jest ogromny i działa niezwykle prężnie. Rządzi się takimi samymi prawami jak te, na których funkcjonują spółki specjalizujące się w innych branżach. Z tego powodu można spotkać się z podobnymi działaniami. Stąd różnorodne przejęcia i fuzje. Jakie były największe tego typu operacje w ostatnich latach? Kto na tych transakcjach stracił, a kto zyskał? Przybliżymy nieco tę ciekawą tematykę.
MySpace
To jedna z najbardziej stratnych inwestycji w branży. Korporacja Ruperta Murdocha wydała na tę transakcję 327 milionów dolarów. W 2005 roku wiadomość ta zelektryzowała cały świat. Wydawałoby się, że nic nie może pójść źle. Zyski serwisu były ogromne i obiecywały dalsze sukcesy na rynku usług internetowych. Wiadome było bowiem, że lider pod względem liczby odsłon miał wtedy 75 procent udziałów na rynku portali społecznościowych.
W 2010 roku został jednak prześcignięty przez portal Marka Zuckerberga. Facebook co miesiąc odbierał MySpace’owi milion użytkowników. Później przekwalifikował się na portal rozrywkowy. Ten krok także nie pomógł. Ostatecznie popularna niegdyś witryna została sprzedana firmie Specific Media za kwotę 35 milionów dolarów.
MP3.com
Założona we Francji korporacja medialna Vivendi International zakupiła portal Michaela Robertsona i Grega Floresa za 372 miliony dolarów. Władze wspomnianej ogromnej instytucji, do której należy wytwórnia Universal Music, miały nadzieję, że portal internetowy przyniesie dodatkowe zyski.
Postrzegany był wówczas jako niezwykle nowoczesne, przyszłościowe narzędzie. Stało się zupełnie inaczej i zakup okazał się inwestycją, która przyniosła ogromne straty. W 2003 roku witryna została sprzedana koncernowi CNET Networks za 2,5 miliona dolarów.
Skype
Niezwykle popularny komunikator pojawił się w sieci w 2003 roku. Już po dwóch latach działalności został sprzedany. Na transakcję zdecydował się portal eBay, który zapłacił 3,1 miliarda dolarów. Jak się później okazało, pomysł był zupełnie nietrafiony. Gigant e-handlu nie znalazł zastosowania dla nowej aplikacji. W tym czasie jej marka stawała się coraz mniej dochodowa. W ciągu dwóch lat jej wartość zmalała niemal o miliard dolarów.
Flip
Firma Cisco zakupiła producenta kieszonkowych kamer za kwotę 590 milionów dolarów. Transakcja ta miała miejsce w 2009 roku. Wielu analityków zastanawiało się wtedy, w jakim celu wiodący dystrybutor urządzeń sieciowych zakupił niewielką firmę. Szybko stało się jasne, że interesy idą coraz gorzej. Z tego powodu planowano rozszerzenie działalności.
Potencjalnie pomysł wydawał się niezły, bo kamery Flip cieszyły się ogromną popularnością. Z czasem okazało się jednak, że w dobie coraz bardziej zaawansowanych technologicznie telefonów są po prostu zbędne. Cisco zamknęło oddział zajmujący się ich dystrybucją i tym samym odnotowało stratę rzędu blisko 600 milionów dolarów.
Yahoo!
Wydawałoby się kiedyś, że dawny potentat rynku nigdy nie zostanie sprzedany. Wszak jego zarząd snuł plany o tym, by zakupić Google, Facebooka i Twittera. To jednak marzenia, które nie zostały spełnione. Spółka została sprzedana koncernowi Verizon. Transakcja ta opiewała na kwotę blisko 5 miliardów dolarów.
Dodajmy, że niegdyś wartość portalu internetowego oceniano na 125 miliardów. Ciekawe jest to, że Verizon ma w planach, by zarówno Yahoo!, jak i zakupiony niedawno AOL (transakcja opiewała na 4 miliardy dolarów) wcielić w realizowane przez siebie najnowsze projekty.
Do tej pory opisywaliśmy przejęcia, które okazały się absolutnym fiaskiem. Każde z nich przyniosło bowiem ogromne straty. Po przeciwnej stronie barykady znajduje się z kolei korporacja rodem z Mountain View. Jej pracownicy odpowiedzialni za rozwój podejmują setki decyzji o zakupie nowych firm. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat najbardziej spektakularną transakcją był zakup firmy Motorola. Transakcja opiewała na 12,5 miliarda dolarów.
Co ciekawe, Youtube sprzedany został za jedyne 1,65 miliarda dolarów. Wszyscy jednak wiemy, jak duże musi przynosić zyski. Stąd też należy uznać tę transakcję za wyjątkowo opłacalną. Nie jest jednak ostatnią, o której należy wspomnieć. Koncern zakupił także Double Click. Firma specjalizująca się w reklamie internetowej została sprzedana za nieco ponad 3 miliardy dolarów.
Wirtualna Polska
Warto mieć świadomość tego, że przejęcia nie są domeną tylko zagranicznych konsorcjów. W Polsce na tym polu prężnie działa Grupa Wirtualna Polska. Ostatnio zakupiła portal Money.pl. Pamiętajmy jednak o tych przejęciach, które miały miejsce nieco wcześniej. Własnością WP zostały wtedy takie portale jak Sportowefakty.pl, Domodi.pl i Homebook.pl. Wiadomo także, że działania te nie zakończą się prędko. Planowane są bowiem nowe transakcje na tym polu.
Rynek firm internetowych nieustannie się rozrasta. Mniejsze spółki wchłaniane są przez wielkie korporacje. Jak zostało to opisane, transakcje te opiewają na ogromne sumy. Niektórzy fortuny te tracą, inni zyskują. Zobaczymy, co przyniesie w tej materii najbliższe kilka miesięcy.