Inwestorzy muszą być świadomi każdej dokonywanej przez siebie operacji finansowej. Dlatego też lokując swój kapitał, muszą zdawać sobie sprawę z wyników sprzedażowych konkretnych spółek. Do tego celu służą raporty zbierające informacje na temat analizy wskaźnikowej. Najważniejszymi jej elementami składowymi są wskaźniki rentowności. Czym one są, jak nazywa się każdy z nich i jakie niosą ze sobą informacje? Odpowiedzi na te pytania zawarte zostały w niniejszym artykule.
Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS)
By wykazać wartość tego elementu służącego do analizy, należy przeprowadzić odpowiednie wyliczenia. Polegają one na tym, by podzielić zysk netto wypracowany przez firmę przez wartość przychodu uzyskanego ze sprzedaży dóbr. Wynik ten należy z kolei pomnożyć razy 100 procent. Otrzymany w ten sposób wynik da jasną informację o tym, jak bardzo opłacalna była sprzedaż w danym sektorze.
Ujmując problem ten nieco innymi słowy, dowiemy się, ile przedsiębiorstwo zyskało na jednej złotówce osiągniętej z przychodu pochodzącego z przeprowadzonych transakcji. Chcąc ująć to zagadnienie w jeszcze inny sposób: im większy jest wskaźnik ROS, tym lepsza jest kondycja przedsiębiorstwa. Obniżenie opisywanego wskaźnika jest z kolei sygnałem do tego, aby prężniej realizować cele sprzedażowe.
Co ciekawe, eksperci rynku finansowego twierdzą, że wskaźnik rentowności sprzedaży nigdy nie da konkretnej, obiektywnej wartości. Jego wskazania będą bowiem różne w zależności od wielkości podmiotu, który dokonuje obliczeń. Będzie też różny w zależności od branży, w której działa dana spółka. Dobrze jest też porównać ze sobą dwie firmy o podobnej strukturze, działające w tym samym sektorze gospodarki. Zestawienie to może być przydatne w trakcie prowadzonych analiz.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE)
W badaniach ekonomicznych przeprowadzanych na potrzeby firm stopa zwrotu z kapitału własnego (tak brzmi inna nazwa ROE) pokazuje, jaki zysk udało się wypracować przedsiębiorstwu z pomocą wniesionych kapitałów własnych. Im wartość ta jest wyższa, tym lepiej świadczy ona o kondycji finansowej prowadzonej korporacji. Obrazuje bowiem to, jaką nadwyżkę finansową udało się uzyskać.
To z kolei prowadzi do wniosków dotyczących tego, jak wysokie dywidendy odnotowano w danym czasie. Warto zaznaczyć przy tym, że wynik otrzymany z tak prowadzonych wyliczeń powinien być zawsze na poziomie inflacji lub od niej wyższy. By móc przekonać się, jak jest w rzeczywistości, należy przeprowadzić działanie polegające na ilorazie zysku netto i kapitału własnego. Otrzymany w ten sposób wynik należy z kolei pomnożyć przez 100 procent.
Wskaźnik rentowności aktywów (ROA)
Ten element analizy wskaźnikowej jest nie mniej ważny niż te, które opisaliśmy dotychczas. Informuje on o stosunku zysku netto wypracowanego przez spółkę i wartości jej aktywów. Dzięki jego wyliczeniu można przekonać się, w jakim stopniu posiadane aktywa zdolne są do generowania zysku. Żeby poznać jego wartość, należy wyliczyć iloczyn rentowności sprzedaży i wskaźnika obrotu aktywów. Tak uzyskany wynik musi zostać później pomnożony przez 100 procent. Otrzymany w ten sposób iloczyn daje obraz tego, jakie firma posiada zdolności do wypracowywania zysków.
Informuje również o tym, jak efektywne jest zarządzanie majątkiem spółki. Warto przy tym pamiętać, że im większy wynik wyliczeń, tym lepsza jest kondycja finansowa danego podmiotu gospodarczego. Niemniej ważne jest to, że za pomocą określonego wzoru można określić zarówno rentowność aktywów trwałych, jak i obrotowych.
Taki zestaw wyliczeń może stanowić główne narzędzie takich instytucji jak banki. One na podstawie dokonanej analizy mogą podjąć decyzję o udzieleniu kredytu firmie i przekonać się o tym, jakie ma ona możliwości do spłaty zaciągniętych zobowiązań. Sami przedsiębiorcy mogą również na tej podstawie opracowywać plan rozwoju firmy i zaplanować jej rozrost na przestrzeni kolejnych lat działalności.
Opisane wskaźniki rentowności są niezwykle istotne dla ekonomii przedsiębiorstw. Pozwalają na to, by kolejni inwestorzy wiedzieli, jakie podjąć działania, lokując swój kapitał w danej firmie. Dzięki temu można też podejmować właściwe decyzje zarządcze, które pozwolą na rozwój instytucji, którą kieruje się na co dzień.