Coraz więcej polskich firm decyduje się na outsourcing. To rozwiązanie, dzięki któremu przedsiębiorca może skupić się na głównych celach i rozwoju swojej firmy, gdy w tym samym czasie inni zajmują się na jego rzecz procesami, w których są specjalistami. Dzięki temu powstaje symbioza, na skutek której wszystkie firmy działające w tym procesie osiągają swoje cele.
Czym jest outsourcing?
Outsourcing oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł i polega na przekazywaniu zadań, funkcji, projektów i procesów do realizacji firmom zewnętrznym. Może dotyczyć wielu aspektów działalności przedsiębiorstwa, poczynając od usług księgowych, poprzez procesy marketingowe, a skończywszy na zarządzaniu flotą samochodową. Mogłoby się wydawać, że rozwiązania te stosują tylko wielkie korporacje jak chociażby Toyota, jednakże rzeczywistość jest taka, że dziś nawet małe firmy decydują się na takie usługi, co pozwala im na obniżenie kosztów.
Outsourcing jako biznes
Doczekaliśmy się takiej sytuacji, w której świadczenie usług outsourcingowych stało się świetnym biznesem samo w sobie. Wystarczy spojrzeć na to, jak wiele agencji zatrudnienia działa dzisiaj na polskim rynku. Ich lista jest naprawdę bardzo długa, a z ich usług korzystają zarówno zakłady produkcyjne, współpracujące z branżą motoryzacyjną, jak również sieci handlowe czy apteki.
Na podłożu tych praktyk wyrosły takie modele handlowe jak dropshipping. Rozwiązanie wykorzystywane w e-handlu, które polega na sprzedaży z wysyłką bezpośrednio od dostawcy. Unikamy tym sposobem bardzo kosztownego magazynowania, ograniczając również przy tym koszty ochrony mienia oraz transportu. Zarabiamy dzięki zbieraniu zamówień dla dostawcy, oferując z jego palety produktów te, które chcemy sprzedawać, z narzuconą przez nas marżą. Zysk podobnie jak w całym handlu detalicznym osiągamy z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. To prosty sposób, by spróbować swoich sił w handlu nie narażając się na związane z nim zagrożenia.
Rozwój outsourcingu w Polsce
Polskie firmy outsourcingowe doczekały się już na tyle ugruntowanej pozycji na rynku, że ich przedstawiciele uczestniczą w konferencjach tematycznych. Podczas odbywającej się pod koniec kwietnia imprezy ITO&BPO Germany Forum zebrały się firmy branżowe oraz przedstawiciele samorządów, którym zależy na tym, aby współpracować z niemieckimi firmami. Outsourcing ma również dodatkową wartość dla polskiego rynku pracy.
Z badań przeprowadzonych przez firmę Randstad wynika, że polscy pracownicy coraz mniej obawiają się o pracę. Nie przeraża nas już widmo utraty pracy, ani wyzwanie związane ze znalezieniem nowej. Przekonanie to, pomagają budować właśnie takie firmy outsourcingowe, które pośredniczą w zatrudnianiu personelu. Dzięki temu, bardzo często przyspieszony zostaje proces rekrutacyjny i osoba poszukująca pracy znacznie krócej oczekuje na decyzje dotyczące zatrudnienia. W sieci pojawiły się już nawet porównywarki ofert z branży. Dzięki tego typu stronom przedsiębiorcy mają łatwiejszy dostęp do pełnej bazy firm, z którymi mogą współpracować prowadząc swój biznes. Z usług firm outsourcingowych korzysta już ponad dziewięćdziesiąt procent polskich firm, które dzięki temu obniżają ponoszone przez siebie koszty.
Na dzisiejszym, prężnie zmieniającym się rynku usług, niemożliwe wręcz staje się funkcjonowanie firm bez korzystania z usług outsourcingowych. Świadomość polskich przedsiębiorców zdaje się być już na tyle duża, że śmiało można powiedzieć, że polskie firmy prowadzone są wedle przyjętych w Europie standardów. Pozostaje tylko wierzyć w to, by taka tendencja wzrostowa trwała jak najdłużej.