Faktoring to jeden ze sposobów na finansowanie działalności podmiotu gospodarczego. Polega na wykupie przez instytucję udzielającą finansowania (zwaną faktorem) należności o odroczonym terminie płatności, wystawionych przez firmę (faktoranta) dla jej kontrahentów. Finalnie odbiorcy towarów czy usług stają się więc dłużnikami nie firmy, tylko instytucji finansowej, która wykupiła jej wierzytelności.
Kto i dlaczego stosuje faktoring?
Z takiej formy płatności korzystają przedsiębiorstwa z różnych segmentów rynku. Dotyczy to przede wszystkim tych, którzy zajmują się handlem artykułami szybkozbywalnymi, takimi jak materiały budowlane, farmaceutyki czy artykuły gospodarstwa domowego. Najczęściej są to te spółki, które mają stałych klientów i są zmuszone do stosowania odroczonych płatności.
Faktoring zapewnia im płynność finansową, ponieważ już w chwili wystawienia faktury kontrahentowi i przesłania jej do faktora, firma otrzymuje pierwsza wypłatę (zwaną zaliczką), która wynosi od 80 do 100% wartości faktury brutto.
Pozostała część wpływa do dostawcy w chwili gdy odbiorca ureguluje należności.Trzeba jednak pamiętać o tym, że jest to metoda, która posiada zarówno wiele zalet jak i wad. Decydując się na nią, musimy mieć zatem świadomość, jakie niesie ze sobą dobrodziejstwa i zagrożenia.
Plusy faktoringu
Przede wszystkim, dzięki temu rozwiązaniu, bez nadmiaru formalności, zapewnimy swojej firmie płynność finansową. Ponadto nie musimy marnować czasu i pieniędzy na administrowanie należnościami i ewentualnymi kosztami windykacyjnymi.
Niewątpliwą zaletą tej formy płatności może być także utrzymywanie korzystnej relacji z klientami, bo nie my jesteśmy obciążeni pozyskiwaniem należności za wykonane przez nas usługi. W naszym imieniu o pieniądze domaga się instytucja, która jest naszym faktorem.
Mając za partnera dużą instytucję finansową, zyskujemy także przewagę informacyjną nad konkurencją. Otrzymujemy bowiem dostęp do informacji dotyczących kondycji finansowej naszych partnerów handlowych, co ułatwia nam podejmowanie właściwych decyzji odnośnie dalszej współpracy z nimi.
Możemy też mieć pewność, że zwrócą oni naszą należność znacznie szybciej z obawy przed konsekwencjami prawnymi wynikającymi z odpowiedzialności przed instytucją finansową. Niestety mimo wszystkich wymienionych tutaj zalet, opisywana przez nas metoda ma także wiele minusów, o których warto wiedzieć, rozważając taki sposób finansowania działalności naszej firmy.
Minusy faktoringu
Przede wszystkim warto mieć świadomość tego, że za bezpieczeństwo naszych finansów będziemy musieli słono zapłacić. Formalności związane z faktoringiem są o wiele bardziej kosztowne niż inne instrumenty finansowe, dlatego, że faktor pełni jeszcze dodatkowe funkcje.
Kolejnym minusem jest fakt, że taka metoda rozliczania księgowości firmy wymaga zgody ze strony naszych kontrahentów. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że niektórzy mogą być niechętni do takich rozwiązań. Wprowadzenie pośrednika w postaci instytucji finansowej może więc, w niektórych przypadkach, także niekorzystnie wpłynąć na dalszą współpracę. Trzeba liczyć się nawet z zakończeniem kooperacji ze strony długoletnich partnerów, a to zawsze niesie dla firmy ogromne ryzyko.
Kolejnym zagrożeniem, które może się pojawić, w zależności od podpisanej umowy, jest konieczność zwrotu zaliczki otrzymanej od faktora, w przypadku opóźnień spłaty faktur przez kontrahentów. Należy pamiętać, że zaległości w płatnościach, o których mowa mają surowe konsekwencje prawne.
Zdając sobie sprawę zarówno z zalet jak i wad tej metody finansowania, jaką jest faktoring, zdecydowanie łatwiej będzie nam podjąć decyzję o wyborze sposobu rozliczania się z naszymi kontrahentami. Mając w pamięci wszystkie jej mocne i słabe strony unikniemy podejmowania zbyt pochopnej decyzji, która może nas w przyszłości bardzo słono kosztować. Pamiętajmy, że sposób w jaki faktor obsługuje naszych kontrahentów wpływa na opinie o naszej firmie, dlatego tak ważny jest wybór profesjonalnej instytucji finansowej jako naszego wsparcia.