Wiele firm, szczególnie tych, które mają charakter sezonowy, boryka się z przerwami w zleceniach. Jest to również zmora freelancerów, których zarobki są zależne od tego, jak często będą dostawać pracę od zleceniodawców. Co zrobić, by uniknąć takich przestojów?
Zróżnicuj ofertę firmy w zależności od pory roku
Niezależnie od tego, czy pracujemy na własny rachunek czy też prowadzimy dużą firmę, musimy być elastyczni. Dlatego też powinniśmy dopasowywać nasze usługi do danego okresu roku kalendarzowego. Wiadomo, że szczególnie w czasie świąt odnotowuje się największe zyski w wielu branżach. Wtedy na brak pracy nie mogą narzekać ci, którzy sprzedają zabawki, komputery czy też inne sprzęty mogące stanowić prezent na ważne okazje.
Niestety ten wyjątkowy czas w roku mija bezpowrotnie. W takiej sytuacji należy skupić się na tym, czego klienci będą potrzebować w późniejszym okresie. Może to być serwisowanie sprzętów na przyszły sezon, a także sprzedaż części zamiennych, które pozwolą przywrócić im dawną sprawność. Wiele jednak zależy od kreatywności właściciela firmy i znajomości branży, w której działa.
W przypadku autorów tekstów mogą oni zwrócić się w stronę biur podróży. One oferują bowiem różnego rodzaju wyjazdy, które potrzebują promocji. Tekst o tej tematyce umieszczony na stronie internetowej na pewno będzie cieszył się wtedy dużym zainteresowaniem.
Nieustannie szukaj świeżych zleceń
Trzeba pamiętać, by cały czas poszukiwać nowych klientów. Tylko te firmy, które nieustannie o nich walczą – świętują z okazji odniesienia kolejnych sukcesów. By dołączyć do ich grona, należy śledzić portale, na których potencjalni odbiorcy ogłaszają swoje zapotrzebowanie na usługi. Wtedy musimy jednak wspiąć się na wyżyny dobrej organizacji w firmie i działać prężniej niż do tej pory.
Tylko taka, ciężka praca da nam pewność, że nie pozostaniemy bezczynni. Jeśli do tej pory nie wykonywaliśmy usług, na które jest zapotrzebowanie – może najwyższy czas to zmienić. Rozszerzenie oferty będzie dla nas świetnym sposobem na to, by wejść na nieznane dotąd rynki zbytu.
Przypomnij o sobie starym klientom i zastosuj wobec nich promocyjne ceny
Warto pamiętać o tym, by być w stałym kontakcie z firmami, dla których świadczyliśmy usługi w przeszłości. Jeśli tamta współpraca układała się harmonijnie – zwróćmy się do nich ze swoją najnowszą ofertą. Może nadal potrzebują oni naszej pomocy, ale zapomnieli o nas w natłoku codziennych spraw.
Tylko intensywne kontakty z naszej strony pozwolą na to, by starzy partnerzy chcieli wznowić współpracę z przedsiębiorstwem, które reprezentujemy. Zachęcimy ich do tego jeszcze bardziej, jeśli zaproponujemy im atrakcyjną stawkę. Nie zarobimy może tyle, ile byśmy się spodziewali, ale zdobędziemy nowe, upragnione zlecenie.
Zainwestuj w reklamę
W czasie przestoju w zleceniach warto pomyśleć o tym, by o firmie stało się głośno. Może właśnie dzięki kampanii w internecie uda się nam dotrzeć do tych grup i firm, które do tej pory o nas nie słyszały. Zastanówmy się nad działaniami marketingowymi w internecie i przeznaczmy nieco środków na ten cel. Zazwyczaj tego typu wydatki, jeśli zostaną dobrze przemyślane, zwrócą się nam z nawiązką.
Wiadomo jednak, że kanały dystrybucyjne należy rozważyć w zależności od branży i rejonu, w którym działamy. Inaczej postąpimy bowiem działając w sieci, wielkim mieście czy małej wiosce. Dla każdej grupy odbiorców znaczenie będzie miało bowiem co innego. By mieć pewność, że nie dokonamy błędnej decyzji, warto zwrócić się o pomoc do fachowców w tej dziedzinie. Oni na pewno podpowiedzą, jak powinniśmy postąpić w danej sytuacji.
Jak widać, zastój w zleceniach dla firmy nie musi być niczym strasznym. Wymaga jednak od nas wzmożonej pracy i większej niż dotąd kreatywności. Jeśli jednak odpowiednio zaangażujemy się w te działania – na pewno odniesiemy sukces i nawet dłuższa przerwa nie będzie dla nas straszna.