Waga elektroniczna to drugi, obok kasy fiskalnej, najważniejszy element wyposażenia wielu firm, głównie sklepów. Wybierając właściwy model, należy przede wszystkim kierować się rodzajem asortymentu jaki będzie odmierzany za jej pomocą. Aby ułatwić wybór, podpowiadamy jakie urządzenia są dostępne na rynku, wskazując różnice występujące między nimi.
Wykorzystanie wag w różnych gałęziach przemysłu
Wagi wykorzystywane są w niemal każdej gałęzi przemysłu. Potężne, o udźwigu do kilkunastu ton znajdują zastosowanie w fabrykach, zakładach produkcyjnych oraz magazynach. Te przypominające rampę samochodową, bez których nie obejdą się zakłady motoryzacyjne, celnicy czy przedstawiciele inspekcji kontroli ruchu drogowego precyzyjnie podadzą wagę auta.
Innego rodzaju wagi są wykorzystywane w branży jubilerskiej, aptekach czy sklepach. My skupimy się właśnie na tych ostatnich. W zależności od przeznaczenia, na rynku dostępnych jest wiele modeli wag, które różnią się od siebie stopniem zaawansowania użytych w nich rozwiązań.
Rodzaje wag sklepowych
Waga kontrolna
To najprostszy, podstawowy rodzaj urządzenia spośród tych dostępnych na rynku. Służy jedynie do sprawdzenia ciężaru produktu. Należność za jego zakup obliczana jest z kolei przy kasie. Polecanym przez nas produktem jest ten firmy Salter Brecknell o maksymalnym załadunku 15 kg.
Taki rodzaj sprzętu często spotykany jest w sklepach mięsnych i doskonale nadaje się do przedsiębiorstw zajmujących się gastronomią. Posiada duży, wodoodporny wyświetlacz i wykonany został ze stali odpornej na rdzę. Może być zasilany zarówno sieciowo, jak również dzięki bateriom, które umożliwią mobilne jego użycie w zależności od potrzeb. Akumulatory pozwolą na pracę do 20 godzin.
Waga etykietująca
To zdecydowanie bardziej zaawansowany wariant urządzenia. W porównaniu z opisanym powyżej, pozwala dodatkowo na to, aby po zważeniu produktu wydrukować nalepkę zawierającą podstawowe dane na jego temat. Oprócz kodu kreskowego niezbędnego do zeskanowania zakupionego artykułu znajdziemy tam także szereg informacji niezbędnych kasjerce do fiskalizacji zakupu.
Ten rodzaj urządzenia przydatny będzie w dużych sklepach o szerokim asortymencie. Taki typ wagi najczęściej spotykamy na stoiskach warzywnych w dużych dyskontach i supermarketach.
Jeśli do prowadzonej przez nas działalności chcemy zakupić właśnie taki sprzęt, możemy być pewni, że wybór jest ogromny. Według nas istnieją egzemplarze, które zasługują na szczególną uwagę. Wśród nich znajduje się typ Proxima 40T firmy Elzab. Najlepiej znany klientom dużych sieci handlowych jest intuicyjny w obsłudze.
Na jego panelu sterującym widnieją symbole poszczególnych produktów, takich jak owoce czy warzywa. 80 klawiszy zawiera oznaczenia najczęściej kupowanego asortymentu. Jest wyposażony w dwa wyświetlacze i czytelny panel umieszczony nad szalką. Połączenie z siecią Ethernet pozwala na łatwe i szybkie wprowadzanie zmian w informacjach na temat sprzedawanych produktów.
Waga kalkulacyjna
W przypadku sklepików o niewielkim natężeniu ruchu, doskonale sprawdzą się wagi kalkulacyjne. Umożliwiają one określenie masy towaru, a na podstawie wprowadzonego kodu, obliczają jego cenę. Nie mają wbudowanej drukarki, a zakres ważenia wynosi do 15 kg.
Modelem, który powinien spełnić wszystkie wymagania przedsiębiorcy jest według nas Libra Plus. Pozwala na wprowadzenie 250 cen z kodami, 20 dostępnych bezpośrednio z klawiatury. Dzięki dużemu, czytelnemu wyświetlaczowi ułatwia współpracę z klientem. Posiada także możliwość przeliczenia ceny z PLN na EURO oraz opcję współpracy z kasami fiskalnymi.
Legalizacja wag używanych w firmie
Należy pamiętać, że legalizacji powinny zostać poddane wszystkie wagi wykorzystywane do rozliczeń handlowych. To najważniejsza powinność spoczywająca na barkach właściciela firmy, aby jego pracownicy mogli korzystać z urządzenia zgodnie z przepisami prawa. Legalizacja nowych egzemplarzy, wykonywana przez producenta, jest ważna przez okres około 3 lat.
Bez względu na to w jakim miesiącu została wydana, termin ten upływa 30 grudnia danego roku, w którym ważność wygasa. Kolejna, o którą możemy się starać w Urzędzie Miar, obowiązuje przez 25 miesięcy od daty umieszczonej na naklejce, świadczącej o posiadanym ateście. Pamiętajmy, że jakiekolwiek uszkodzenie cech zabezpieczających lub homologacyjnych będzie skutkować utratą legalności użytkowania sprzętu.
Jak można wywnioskować z tego artykułu, wybór wag dostępnych na rynku jest ogromny. Z pewnością znajdziemy pośród nich taki, który uznamy za najlepszy do prowadzonej przez nas działalności. Niezależnie jednak od tego jaką decyzję podejmiemy, warto wybierać autoryzowanych sprzedawców, aby ustrzec się przed zakupem niedokładnego czy źle zaprogramowanego urządzenia.