W wielu firmach, w których niezwykle istotna jest komunikacja wewnętrzna czy też z klientami, bardzo przydatne okazują się centrale telefoniczne. Z ich pomocą możliwe jest ustawienie systemu komunikacji, przekierowywanie rozmów. Dlatego też w dzisiejszym artykule zajmiemy się centralami telefonicznymi.
Czym są centrale?
Centrale telefoniczne to urządzenia, stanowiące centralny punkt sieci telefonicznej firmy bądź instytucji. Z ich pomocą można łączyć sieć wewnętrzną jedną lub większą liczbą linii z centralami telefonicznymi operatorów. W ten oto sposób otrzymujemy sprawne kierowanie ruchem wewnętrznym pomiędzy pracownikami firmy, jak i lepiej obsługujemy połączenia przychodzące i wychodzące. Są one o tyle przydatne, iż odpada nam konieczność uruchamiania dedykowanej linii dla każdego pracownika z osobna. Z pomocą nowoczesnych centrali możliwe jest również realizowanie zapowiedzi głosowych, nagrywanie rozmów, tworzenie numeracji wewnętrznej, kolejek dzwoniących, call center czy contact center, jak i również automatycznej obsługi klienta.
Obecnie w przypadku analogowych centrali, o których mowa w naszym artykule, mamy do czynienia z modelami typu PBX (ang. Private Automatic Branch Exchange). Jest to prywatna centrala abonencka administrowana przez nas samych, która w firmie tworzy wewnętrzną sieć telefoniczną. Realizacja wszelkich połączeń zewnętrznych jest możliwa poprzez podłączenie centrali do modułu operatora telekomunikacyjnego. Z pomocą takiego rozwiązania możemy w mniejszym lub większym stopniu zmniejszyć ilość zewnętrznych linii telefonicznych, co przekłada się oczywiście na mniejsze koszty.
Jeśli zastanawiamy się nad kupnem centrali telefonicznej, przy wyborze musimy przede wszystkim zastanowić się nad aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa: ilu wewnętrznych linii potrzebujemy, jakie są nam potrzebne dodatkowe funkcje. Gdy posiadamy mniejsza firmę, z kilkunastoma, maksymalnie kilkudziesięcioma pracownikami, analogowa centrala powinna być najlepszym wyjściem. W przypadku dużych podmiotów, korporacji, o wiele lepiej sprawdzają się centrale cyfrowe. Czas zatem przejść do prezentacji najciekawszych modeli na rynku.
Prima NANO
W cenie około 600 złotych dostępna jest centrala telefoniczna Prima NANO. Jest to zaawansowana centralka z modułową konstrukcją, minimalną konfiguracją bazową, a także pełną swobodą wyboru wyposażeń według naszych potrzeb. Gwarantuje nam między innymi korzystanie z tanich rozmów w technologii VoIP, może służyć jako brama VoIP, współpracuje z Platan SIP trunk. Dzięki niej możliwe są tańsze rozmowy w sieciach komórkowych oraz wysyłanie i odbieranie smsów. Na wyposażeniu znajdziemy również wbudowane nagrywanie rozmów i pocztę głosową. Świetnie sprawdzi się w przypadku małych i mikrofirm, rynku SOHO, niewielkich oddziałów, punktów usługowych.
Obsługuje 4 linie wewnętrzne, a przy tym posiada 2 wolne sloty z możliwością rozbudowy. Dostępne w niej konfiguracje to między innymi: do 8 kont miejskich VoIP, 2 linii miejskich analogowych, 2 linii GSM, 2 linii ISDN (2B+D), 12 analogowych linii wewnętrznych, 8 portów wewnętrznych VoIP, 10 kanałów nagrywania. Ceniona jest w niej modułowa konstrukcja, która pozwala na swobodny wybór rodzaju linii miejskich i wewnętrznych jak i również dostęp do taniej telefonii internetowej bez dodatkowych bramek, kart i telefonów IP. Pomocna dla obniżenia kosztów jest funkcja LCR, czyli wyboru najtańszej drogi połączeniowej.
ITS-0206 SLICAN 2LM/6LW VoIP
Na podobnym poziomie cenowym znajduje się ta centrala telefoniczna. Slican ITS zapewnia dostęp do telefonii internetowej bez dodatkowych bramek, kart i telefonów IP. Obsługuje przy tym 2 analogowe linie miejskie (FXO) i 2 porty IP (IPO), aż 6 abonentów (FXS), 1 abonent VoIP (IPS). Gwarantowana jest także współpraca z telefonami VoIP SIP, aplikacjami softphone oraz telefonami i faksami analogowymi. Możemy w niej liczyć na proste zdalne zarządzanie poprzez sieć LAN lub Internet przy użyciu przeglądarki internetowej. Ceniona jest obsługa bramofonów Slican, możliwość wyboru operatorów VoIP, prezentacja numeru, zawieszenie połączeń, melodia dla połączeń oczekujących, wybór najtańszej drogi połączenia czy możliwość konfiguracji uprawnień do realizacji połączeń wychodzących i przychodzących. Model ten zapewnia też połączenia trójstronne – 3PTY.
IPU-14.102.WM Centrala telefoniczna SLICAN 6FXS
W cenie powyżej 1000 złotych ciekawym wyjściem możemy być serwer telekomunikacyjny Slican IPU-14. To bardzo dobry pomysł dla małych firm w zakresie nowoczesnej i wielozadaniowej telekomunikacji. Znajduje się w nim wbudowana brama GSM, brama VoIP, opcja nagrywania rozmów czy bezpłatna aplikacja bilingowa Slican BillingMAN. Cenione są w niej niewielkie rozmiary, a 4 wolne sloty pozwalają na rozbudowę o dodatkowe porty abonenckie lub linie.
Model ten zapewnia połączenia telefoniczne z poziomu danych kontaktowych, możliwość przeglądu z poziomu aplikacji CRM aktywnych rozmów telefonicznych, lepszą kontrolę kosztów,, możliwość pobierania nagranych rozmów telefonicznych w centralach. Gwarantuje on 6 abonentów analogowych z CLIP, 16 kanałów VoIP, 64 abonentów VoIP, 8 kanałów nagrywania treści połączeń, współpracę z komunikatorem CTI, opcję zastosowania produktów serii IPS-08 razem z innymi serwerami Slican. To także współpraca z telefonami systemowymi IP i telefonami SIP, z bramofonami Slican serii DPH.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
Prima mini 2LM/10LW
W cenie niewiele ponad 1200 złotych dostępna jest centrala telefoniczna Prima mini 2LM/10LW. Jest to idealne urządzenie skrojone na miarę potrzeb niewielkich firm, punktów usługowych lub sklepów. Mamy tutaj do czynienia z uproszczoną wersją centrali Prima z polem komutacyjnym IP. To prosta w konfiguracji i użytkowaniu centrala telefoniczna do niewielkich zastosowań. Możliwe są do podłączenia 2 analogowe linie miejskie oraz 10 analogowych linii wewnętrznych. W każdym momencie mamy opcję aktualizacji oprogramowania centrali. Dostępna jest przy tym współpraca z komputerem poprzez program Platan CTI, 4 polifoniczne melodie dla połączeń oczekujących, 8 zapowiedzi głosowych dla funkcji DISA, prezentacja numeru (usługa CLIP) abonenta dzwoniącego.
JBRX2
W cenie około 1500 złotych czeka na nas centrala telefoniczna LIBRA z możliwością rozbudowy do 5 jednostek. Jest to jednostka bazowa RACK, w której to mamy do dyspozycji 15 uniwersalnych slotów. Daje nam ona możliwość rozbudowy centrali w wersji rackowej do 64 linii miejskich analogowych, do 128 łączy ISDN BRA (2B+D), do 8 łączy ISDN PRA (30B+D). Ponadto możemy ją rozbudować do 720 linii wewnętrznych analogowych, do 128 cyfrowych portów systemowych, do 1000 portów VoIP, do 16 obsługiwanych kart SIM (portów GSM), jak i jest możliwe nagrywanie do 30 rozmów jednocześnie.
Prima 2LM/8LW 4 VoIP
W cenie około 1600 złotych czeka na nas ta centrala telefoniczna z nagrywaniem rozmów. Stanowi ona świetną integrację tradycyjnej telekomunikacji z telefonią internetową. Jest to centralka z polem komutacyjnym IP, która umożliwia korzystanie z tanich rozmów w technologii VoIP, a także z rozmów i SMS-ów w sieciach komórkowych. Oferuje nam nagrywanie rozmów, pocztę głosową oraz zdalne zarządzanie przez przeglądarkę internetową. Najlepiej sprawdzi się w przypadku rynku SOHO, mikrofirm, niewielkich oddziałów, punktów usługowych.
Dostępne są w niej 4 kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych, 2 analogowe linie miejskie, 8 analogowych linii wewnętrznych, 2 wewnętrzne porty VoIP, 1 uniwersalny slot dla wyposażeń dodatkowych, jak i również zintegrowane nagrywanie dla 2 kanałów rozmów na karcie SD. Dzięki modułowej budowie z uniwersalnymi slotami istnieje całkiem szeroka opcja konfiguracji urządzenia. Pomocne są również 4 kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych, jak i możliwość rozbudowy o dodatkowe 4 kanały VoIP i prowadzenie do 8 jednoczesnych rozmów. Dzięki zintegrowanym kartom GSM obsługiwać możemy tanie połączenia komórkowe, smsy.
Libra 2LM/4LW
W cenie około 2700 złotych dostępna jest centrala telefoniczna Libra 2LM/4LW. Jest to najnowszej generacji centrala telefoniczna, wykorzystująca technologię VoIP. Przeznaczona jest dla firm liczących od kilkunastu do nawet kilkuset użytkowników. Jest oferowana w dwóch wersjach obudowy: do szafy RACK 19" (wysokość 4 U) oraz w wersji naściennej. Gwarantuje nam pełną dowolność połączeń, możliwość sieciowania serwerów Libra z użyciem VoIP. Wykorzystuje przy tym 2 analogowe linie miejskie, 4 analogowe linie wewnętrzne. Jej PBX Server Libra może składać się z 1-6 niezależnych jednostek.
Dostajemy przy tym możliwość rozbudowy centrali w wersji naściennej do 64 linii miejskich analogowych, do 128 łączy ISDN BRA, 8 łączy ISDN PRA (30B+D), do 720 linii wewnętrznych analogowych, do 128 cyfrowych portów systemowych, do 1000 portów VoIP, do 16 obsługiwanych kart SIM (portów GSM), a także oferuje nam nagrywanie do 30 rozmów jednocześnie.
Centrala telefoniczna PROXIMA
W cenie niewiele ponad 3 tysięcy złotych czeka na nas IP PBX Server Proxima. Jest to produkt, który został stworzony z myślą o małych i średnich firmach, liczących od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Zastosowana została w nim Inteligentna Dystrybucja Ruchu oferująca kolejkowanie oczekujących połączeń, nagrywanie rozmów i wiele scenariuszów menu głosowego. W modelu tym maksymalna konfiguracja centrali może zawierać kombinację 7 modułów. Warto dodać, iż jest to niewielkie urządzenie w obudowie do montażu, które zmieści się bez trudu w szafie rackowej o wysokości zaledwie 1U.
IP PBX Server Proxima gwarantuje nam podłączenie do 14 linii miejskich analogowych, do 16 łączy ISDN BRA (2B+D), do 28 linii wewnętrznych analogowych, do 28 cyfrowych portów systemowych. Znajduje się w nim 1 karta VoIP 64 z obsługą do 74 kanałów VoIP, do 200 portów VoIP, do 16 kanałów nagrywania. Egzemplarz ten to również Multi Phone, czyli opcja podłączenia do czterech telefonów (w tym komórkowych) pod jednym numerem wewnętrznym. Możliwa jest w nim także obsługa faksów w standardzie T.38, kolejkowanie z profesjonalnymi komunikatami systemowymi i melodiami. Na wyposażeniu znajduje się wbudowane nagrywanie rozmów, wideorozmowy dla dowolnej liczby użytkowników, organizacja telekonferencji w pokojach konferencyjnych.