Dziś praktycznie żadna firma nie może obyć się bez PR-u. Public relations dotyczy wielu istotnych sfer, jak choćby kreowania wizerunku przedsiębiorstwa, biznesu, komunikacji z klientami, reagowania na kryzysowe sytuacje. Wiele firm przekonało się, jak zły PR może być szkodliwy. Nieprawidłowe posunięcia, zła komunikacja, bagatelizowanie pewnych spraw to najprostsza droga do porażki. W związku z tym warto wiedzieć, jak obchodzić się z PR w firmie. Fachowej wiedzy na ten temat dostarczają nam liczne publikacje książkowe, w których to autorzy dotykają problemu samego PR w przestrzeni publicznej, zwłaszcza w przypadku firm. Prezentujemy kilka ciekawych pozycji.
PRo-MOC-ja. Reklama i public relations w małej firmie
Autorem tej publikacji jest Marcin Pietraszek, który sam prowadzi firmę zajmującą się świadczeniem usług z zakresu public relations małym przedsiębiorstwom. Jest to dla nas bardzo dobra propozycja na sam początek. Od razu możemy się przekonać o tym, iż nawet najmniejsza firma musi się promować! Jeśli chcemy być więksi, posiadać lepsze zyski, rozwijać swój biznes, to bez odpowiedniego PR-u nie będzie to możliwe. Autor uświadamia, iż oczywiście promowanie małej firmy powinno mieć zupełnie inny przebieg niż w przypadku dużej korporacji. Dzięki tej pozycji możemy się dowiedzieć tego, jakie mity krążą wokół promocji niewielkich firm, które działania powinniśmy wykonywać, a których lepiej unikać, a także, jakie są różnice między promowaniem tradycyjnej firmy a e-biznesu. Możemy się także dowiedzieć, iż nie zawsze najnowsze metody będą lepsze od starych, sprawdzonych sposobów.
Musimy odpowiedzieć sobie tutaj na pytanie: co ważnego i ciekawego chcemy zaprezentować klientom, odbiorcom, do kogo chcemy trafić z takimi informacjami. Pro-MOC-ja prezentuje nam narzędzia, o których możemy zapominać, a bez których promowanie nie będzie efektywne. Z poszczególnych działów dowiemy się tutaj, czym jest „Grywalizacja”, „Crowdsourcing”, czy też „Ambush marketing”.
Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem
Książka Krystyny Wójcik to jedna z najczęściej polecanych publikacji dla początkujących. Korzystają z niej także studenci na kierunkach marketingowych. Dzieło to dostarcza nam kompletnej i aktualnej wiedzy na temat public relations oraz zagadnień pochodnych. Możemy poznać tutaj podstawowe pojęcia związane z promocją w sieci czy w tradycyjnym wydaniu, atrybuty tożsamościowe, interesujące i przydatne funkcje PR-u, motywy prowadzenia. Autorka dokonuje tutaj analizy celów i zadań w poszczególnych fazach procesu PR. Dowiemy się dzięki temu, jak powinny wyglądać badania wizerunku, jakie błędy popełnialiśmy w dotychczasowej komunikacji, jak wygląda nasza tożsamość organizacyjna. Dodatkowo prezentowane są poszczególne komponenty programu wizerunkowego. Dla każdej firmy istotne są postawione zadania, fachowe komunikowanie, zasady współpracy z mediami. Jest to bardzo dobra pozycja dla wszystkich osób, które chcą dowiedzieć się jak najwięcej o współczesnym PR.
Kształtowanie dobrych relacji z klientami
Peter Kenzelmann w swej książce skupia się nie na samym wizerunku firmy, lecz kontakcie z klientami. Jest to jedna z najbardziej istotnych cech dzisiejszego PR-u. Według autora najważniejszym celem małych czy większych przedsiębiorstw jest rozpoznanie potrzeb klientów. Dzięki niemu dowiadujemy się, jakie są najbardziej skuteczne strategie i metody budowania lojalności klienta. Autor prezentuje nam tutaj podstawy psychologiczne, jak i aspekty organizacyjne. Za pomocą sporej ilości praktycznych przykładów możemy dowiedzieć się, jak wygląda taka sprawa w praktyce.
Public relations w sytuacjach kryzysowych przedsiębiorstw
Tymon Smektała przedstawia nam niezwykle istotny aspekt public relations. Często zapominamy, że PR najlepiej sprawdza się wtedy, kiedy firma musi się zmierzyć z kryzysem. Od naszych działań zależeć będzie jej wizerunek czy też zaufanie klientów. Autor uświadamia nas, iż sytuacje kryzysowe zdarzyć się mogą zarówno firmom dużym, jak i niewielkim. Według niego dzięki działaniom PR nasza firma jest w stanie uniknąć najbardziej niebezpiecznych skutków sytuacji kryzysowej. Mowa tuta o utracie reputacji i pozytywnego wizerunku w otoczeniu. Tymon Smektała daje nam do zrozumienia, że środki trwałe jesteśmy w stanie odbudować, jednak dobra reputacja i wizerunek są niezwykle trudne do wskrzeszenia. W swym dziele prezentuje on metody, które należy wykonać, aby wyjść obronną ręką z sytuacji kryzysowych.
Public relations, jak zdobyć rozgłos bez dużych pieniędzy
Kolejnym ciekawym dziełem dla właściciela firmy będzie książka autorstwa Cathy Bussey. Już sam tytuł wskazuje nam, iż zawarte tutaj wskazówki mogą być dobre dla małej lub średniej firmy, która nie dysponuje zbyt dużą ilością gotówki na promocję, kreowanie wizerunku. Autorka uświadamia nam, iż dobra reputacja ma kluczowe znaczenie dla wizerunku oraz rozwoju przedsiębiorstwa na rynku. Prezentowane są tu sprawdzone i skuteczne metody dotyczące tego, jak można zdobyć rozgłos bez pokaźniejszych nakładów finansowych. Dowiadujemy się tu, jak odnaleźć dla siebie temat, przygotować komunikat prasowy, komunikować się z mediami, wykorzystywać media społecznościowe, realizować przeróżne kampanie PR. Książka została wzbogacona o sporo przykładów i cennych wskazówek. Choć jest to pozycja dedykowana dla osób zajmujących się marketingiem, prowadzących agencje PR, to jednak równie dobrze sprawdzi się dla drobniejszych przedsiębiorców.
Public relations. Wydanie rozszerzone - Ewa Małgorzata Cenker
Książka Ewy Małgorzaty Cenker to kompendium wiedzy na temat public relations. Pokazuje nam, iż obecnie niezbędna jest znajomość zasad i metod tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa. To coś, co pomaga w walce o zachowanie konkurencyjności i zdobycie stabilnej pozycji na rynku. Ponieważ wymogi stawiane przed nami są coraz większe, konieczna jest znajomość najnowszych metod marketingowych, realizowania relacji z klientami. Choć książka ta napisana została jako podręcznik akademicki, to jednak dzięki łatwemu językowi sprawdzi się także dla właścicieli różnych firm. Dzięki niej dowiemy się, jakie są najpopularniejsze aspekty działań public relations. Autorka prezentuje między innymi kształtowanie relacji wewnętrznych i zewnętrznych, wykorzystywanie różnorodnych instrumentów, jak publikacji, sponsoringu czy działań lobbystycznych. Jednocześnie informuje nas, jak bardzo ważne jest korzystanie z odpowiednich środków językowych i zachowanie właściwych relacji z mass mediami. Ważna według niej jest jest także tożsamość firmowa. Warto zaopatrzyć się w tak przydatne źródło informacji.
Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów
Stawarz Barbara stworzyła ważną na naszym rynku publikację z zakresu content marketingu i PR-u. Pozycja ta przybliża i przedstawia nam krok po kroku zagadnienie content marketingu, tworzenie treści czy też budowanie społeczności wokół marki. Jest to o tyle dobre rozwiązanie dla każdego polskiego przedsiębiorcy, iż książka ta dotyka naszych rodzimych realiów. Jako przykłady przedstawiane są tutaj polskie firmy i warunki. Dzieło to przeznaczone jest jako cenny poradnik dla managerów i dyrektorów marketingu czy właścicieli małych i średnich firm. Autorka postarała się o to, aby informacje zawarte w jej książce były usystematyzowane i przedstawione w ciekawy, przystępny sposób. Wiele miejsca poświęcone zostało blogom firmowym. Pomocne są tutaj infografiki i krótkie podsumowania na końcu każdego rozdziału.
Komunikacja wizerunkowa. Public relations. Reklama. Branding
Książka ta jest bez wątpienia jedną z najciekawszych w naszym zestawieniu. Jej autorka pokazuje, jak ważna jest dla naszego biznesu komunikacja wizerunkowa. Obejmuje ona bowiem zagadnienia z zakresu public relations, reklamy i brandingu, autoprezentacji. Monika Bornowicz to specjalistka w dziedzinie komunikacji medialnej. Prezentuje ona to, o czym wcześniej za bardzo nie było mowy, czyli kreowaniu wizerunku pracownika. Podczas wszelkich kontaktów z klientami, mediami niezwykle ważny jest bowiem nasz ubiór, gestykulacja, artykulacja, wymowa. Poprzez kreowanie własnego wizerunku, tworzymy obraz firmy. Nie bez powodu przecież dziś tak ważną funkcją w większych firmach pełnią rzecznicy prasowi. W małej firmie to my sami nimi będziemy! W kolejnej części książki prezentowane są z kolei kwestie związane z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstw. Autorka wskazuje cenne porady na temat tego, jak skutecznie współpracować z mediami, dbać o swoją wiarygodność w sytuacjach kryzysowych. Następnie Monika Bornowicz przechodzi do analizy najważniejszych technik i nośników reklamy, tego, jak wpływają na kreowanie wizerunku towarów i usług. Z kart książki dowiemy się także, które z nich są najskuteczniejsze w przypadku promocji poszczególnych artykułów. Książka ta kierowana jest do wszystkich ludzi biznesu, którym zależy na sukcesie własnej firmy.
Największe wpadki rekinów biznesu. Część 3. Porażki Public Relations
Publikacja Matta Haiga to coś, z czym powinien zapoznać się każdy przedsiębiorca, jak i osoby odpowiedzialne w firmach za PR. Zapewne każdy z nas słyszał kiedyś o wpadkach krajowych i zagranicznych marek, które nieodpowiednio zareagowały na kryzys wizerunkowy. W tej książce możemy poznać kulisy najgłośniejszych i najbardziej kosztownych operacji. Autor na warsztat wziął sytuacje związane z takimi markami, jak Gerber, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, Firestone czy RJ Reynolds. Mamy tutaj do czynienia z ważnymi w historii PR momentami, gdzie firmy zamiast gasić pożary, tylko je rozniecały. W wyniku tego poniosły spore straty finansowe i wizerunkowe. Nawet dla małej polskiej firmy będzie to bardzo dobra przestroga przed nieodpowiednimi działaniami w kręgu public relations. Człowiek powinien się uczyć na błędach innych.
Zaprezentowaliśmy tylko kilka z wielu dostępnych na naszym rynku publikacji związanych z public relations. Na warsztat wzięliśmy tylko rodzime pozycje lub tłumaczenia. Tymczasem istnieje całkiem sporo publikacji anglojęzycznych, które również mogą być pomocne dla drobnego lub średniego przedsiębiorcy.