Wśród muzyków od lat ogromnym zainteresowaniem cieszą się rejestratory dźwięku. Takie urządzenia zarówno w formie stacjonarnej jak i przenośnej, świetnie nadają się do nagrań studyjnych, zapisywania prób muzycznych. Zaopatrzone są w niezwykle czułe mikrofony oraz elektroniczne i manualne rozwiązania, z pomocą których można eksperymentować z muzyką. Dzięki rejestratorom dźwięku można się potem o wiele lepiej pokazać firmom płytowym czy też szerszej publice za pomocą serwisów społecznościowych. Prezentujemy w związku z tym najciekawsze rejestratory dla profesjonalistów.
Olympus LS-P1
Zaczynamy od jednego z tańszych rejestratorów w naszym zestawieniu. Olympus LS P1 to urządzenie, które nabędziemy w cenie powyżej 500 złotych. Zastosowano w nim zaawansowane mikrofony o kącie 90°, które gwarantują nagrywanie naturalnego dźwięku stereo. W wyniku tego możemy się cieszyć doskonałą jakością o niskim poziomie szumów. Model ten posiada wbudowany wzmacniacz mikrofonowy wykorzystujący zaawansowane obwody audio w celu zminimalizowania interferencji. Inżynierowie firmy stworzyli pod niego specjalny i nowy kodek audio. LS-P1 gwarantuje rejestrację dźwięku w zakresie do 24 bitów i częstotliwości próbkowania do 96kHz.
Dzięki jego kieszonkowym rozmiarom możemy wykonywać z jego pomocą w prosty sposób nagrania w studio, na mieście, w plenerze i każdym innym wybranym miejscu. Dokładne dopasowanie poziomów nagrywania źródła dźwięku sprawia, iż możemy rejestrować dźwięk wysokiej jakości o maksymalnym zakresie dynamiki. W urządzeniu znajdziemy sygnalizator przesterowania i odpowiednią skalę na wyświetlaczu LCD. Model zaopatrzony został w 4GB pamięci wbudowanej, limiter, mocowanie pod statyw, wydajne akumulatorki Ni-MH.
Reloop Tape
Reloop Tape to stacjonarny rejestrator, który przeznaczony jest przede wszystkim dla osób eksperymentujących z dźwiękiem na mikserach czy urządzeniach komputerowych. Zapewnia on bezpośrednie nagrywanie z mikserów na pamięć USB lub zewnętrzny dysk twardy USB. Jest to proste w obsłudze urządzenie do nagrywania, które dodatkowo zostało zaprojektowane w stylu retro. Wygląda niczym dawna kaseta magnetofonowa. Zaopatrzony został w złącza wejściowe Line i Phono, a także gwarantuje przełączaną jakość nagrywania (192/320 kb/s). Jest on przeznaczony również do digitalizacji płyt winylowych wraz z uziemieniem gramofonu. Znajdziemy w nim wejście na wtyk stereo 3,5 mm, złącze USB HiSpeed, kilka różnych statusów diod LED. Również i ten rejestrator nabędziemy w cenie mniejszej niż 600 złotych.
Tascam DR 22 WL
Na podobnym poziomie cenowym znajduje się Tascam DR 22 WL. Świetnie się sprawdza w przypadku nagrywania muzyki z instrumentów akustycznych, instrumentów dętych i smyczkowych. Jego prostota obsługi i wysoka jakość nagrań sprawiają, że jest to uniwersalne urządzenie do pracy reporterskiej, filmowej, każdej związanej z dźwiękiem. Posiada funkcję komunikacji bezprzewodowej Wi-Fi, która umożliwia zdalne sterowanie, odtwarzanie strumieniowe oraz transfer plików między urządzeniami.
Tascam DR 22 WL to zapis materiału z parametrami do 96kHz/24 bitów w formacie WAV/BWF, MP3. Obsługuje karty pamięci SD, posiada ulepszony zegar wewnętrzny – idealny w przypadku produkcji filmowych, kierunkowe mikrofony pojemnościowe w konfiguracji X-Y. Zastosowany w nim kodek AC/CA Cirrus Logic zapewnia wyższą wydajność przetwarzania audio i niższy pobór mocy. Model ten zawiera wyświetlacz graficzny LCD 128x128 z podświetleniem, czteropozycyjny filtr górnoprzepustowy (40/80/120/220 Hz), wbudowany głośnik (300 mW), regulator Scene Dial i przeprojektowany interfejs dla ułatwienia obsługi.
Dostępna jest w nim funkcja nagrywania nakładkowego, Extended Recording Information, która pozwala tworzyć notatki dotyczące ustawień nagrywania, redukcji szczytów, limitera chroniąca przed przesterowaniami, pre-recordingu, zapisu timerem, wstawiania znaczników, Variable Speed Audition. To także funkcja zmiany tonacji ze strojeniem precyzyjnym, dzielenia plików, usuwania plików, odtwarzania w pętli. Uzyskamy w rejestratorze efekt pogłosu dla nagrań instrumentów akustycznych i wokalu.
Tascam DP-006
Nieco droższy jest kolejny rejestrator stacjonarny w naszym zestawieniu. Tascam DP-006. Jest to kompaktowy i łatwy w obsłudze model wielokanałowy zaopatrzony w prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs użytkownika. Posiada specjalny tor stereo master i daje nam możliwość nagrywania 6 ścieżek w jakości 44,1 kHz/16-bitowej. Producent wprowadził do niego wbudowany mikrofon pojemnościowy stereo, dwa wejścia mikrofonowe/liniowe, regulator poziomu i panoramy w każdym kanale, miksowanie cząstkowe. Dostępna jest w nim również funkcja lokalizatora, odtwarzanie wielokrotne, funkcje edytowania jak: duplikowanie, wymazywanie ścieżek, wycinanie fragmentów, wyciszanie. Na wyposażeniu obecny jest stroik chromatyczny i metronom, interfejs USB 2.0 do połączenia z PC, czytnik kart pamięci SD.
Olympus LS-P2
Wspomniany na początku rejestrator marki Olympus dostępny jest w nowszej, bardziej rozbudowanej formie. Olympus LS-P2 to również kieszonkowy rejestrator proponujący nam niezwykle czyste, pełne dynamiki nagrania. Wszystko to możliwe jest między innymi dzięki systemowi trzech mikrofonów LS P2. Urządzenie to zaopatrzone zostało w moduł bluetooth, który pozwala na bezprzewodowe połączenie rejestratora z zewnętrznym głośnikiem lub innymi urządzeniami.
Dostępny jest w nim format nagrywania: PCM 96kHz/24bit. Jego pamięć wbudowana to 8GB. Wspomniany wcześniej system trzech mikrofonów wykorzystuje dwa kierunkowe mikrofony dla uzyskania stereofonicznego dźwięku oraz trzeci wszechkierunkowy model umieszczony centralnie, który ma za zadanie wyłapywać pełne brzmienie niskich częstotliwości. Zwiększa to wszystko pasmo częstotliwości do 20Hz-20kHz przy zachowaniu naturalnego efektu stereo. W opcji manualnej możemy skorzystać z funkcji normalizacji, gdzie poziomy głośności nagrania zostaną podniesione do możliwie maksymalnego stanu. Ten stylowy rejestrator dźwięku oferowany jest w cenie mniejszej niż 800 złotych.
Źródło zdjecia: Depositphotos.com
Zoom Q2n
W podobnej cenie oferowany jest nam Zoom Q2n. Jest to profesjonalny rejestrator nie tylko dźwiękowy, lecz również filmowy. Odznacza się kompaktowym rozmiarem, dobrą jakością dźwięku i doskonałym obrazem. Dzięki niemu możemy liczyć na dźwięk wysokiej rozdzielczości 24-bit/96 kHz, przez co idealnie nadaje się do przenośnego nagrywania w jakości studyjnej. Zaopatrzony jest w wbudowany mikrofon X/Y o wysokim SPL 120 dB dla nagrań bez zniekształceń w każdej sytuacji. Jego kamera o rozdzielczości 3 Mpx i kącie widzenia 160° to gwarancja dobrego obrazu i światła. W oprogramowaniu znajdziemy również zaprogramowanych 10 scen dla nagrywania w różnych warunkach oświetleniowych
Z jego pomocą możemy nagrywać materiał bezpośrednio na karty SD. Posiada kolorowy wyświetlacz LCD, nagrywa obraz w jakości 720p i 1080p, a przepływność wideo wynosi do 24 Mb/s. Dodano do niego wyjście wideo HDMI, regulację poziomów w stylu analogowym z wyświetlaniem poziomów na ekranie, funkcję Auto Gain do automatycznej kontroli poziomu wejściowego, wejście stereo, wyjście słuchawkowe/liniowe, filtr górnoprzepustowy dla wyeliminowania szumu, interfejs USB.
Zoom H4nPro
Zoom H4n Pro to rejestrator dostępny w cenie powyżej 1000 złotych. Stanowi ulepszoną wersję modelu Zoom H4n. W bardzo dobrym stopniu optymalizuje wydajność i funkcjonalność mobilnego rejestratora. Posiada zaawansowane mikrofony, naturalnie brzmiące przedwzmacniacze mikrofonowe, różne tryby nagrywania, zintegrowany procesor wieloefektowy. Dostaniemy w nim możliwość nagrywania 4 ścieżek jednocześnie, wysokiej czułości preampy, wbudowane mikrofony stereo X/Y gwarantujące nagrywanie do 140 dB.
Model ten to nowy korpus z gumową obudową i 1,9 calowym wyświetlaczem, wbudowany głośnik do szybkiego odsłuchu. Slot na karty SD, nagrywanie 24bit/96Hz w formacie WAV lub MP3, opcja miksowania 4 ścieżek stereo, wbudowane efekty, chromatyczny stroik np do gitary i metronom, regulacja tempa odtwarzania 50%-150%. Zasilany jest przez baterie AA, które starczyć powinny na 6 godzin ciągłej pracy.
Tascam DR-100MK3
W cenie blisko 2000 złotych dostępny jest DR-100MKIII. Mamy tutaj do czynienia z flagowym modelem firmy Tascam, który powinien sprostać potrzebom najbardziej wymagających użytkowników. Produkt ten w bardzo dobrym stopniu łączy w sobie solidną niezawodność z łatwym w obsłudze interfejsem i jakością audio na poziomie studyjnym. Dzięki niemu mamy okazje nagrywać bezpośrednio z wbudowanego kierunkowego lub bezkierunkowego mikrofonu stereo. Obecność gniazda XLR/jack Amphenol gwarantuje wykorzystanie w nim osobnego mikrofonu lub kamery cyfrowej.
Zaopatrzony jest w gniazdo XRL z zasilaniem fantomowym 24 lub 48 V, dwa mikrofony stereofoniczne, dwa osobne źródła zasilania z baterii, czytnik kart SD. Dostaniemy tu możliwość wyboru formatu nagrania czy też nagrywania podwójnego umożliwiającego jednoczesne drugie rejestrowanie przy niższym poziomie lub w innym formacie. O jakość zapisu dbają 4 wbudowane, wysokiej jakości mikrofony pojemnościowe: 2 kierunkowe mikrofony oraz 2 bezkierunkowe na nagrywania spotkań i konferencji. Tascam DR-100MK3 wzbogacony został o wysokiej jakości przedwzmacniacz o szerokim zakresie regulacji (-58 dBu do +24 dBu).
Jego inne zalety to pokrętło do intuicyjnego poziomowania sygnałów analogowych, wejście cyfrowe, przełączany filtr górnoprzepustowy, obniżenie poziomu dla wejścia mikrofonowego, przełączalna automatyczna kontrola poziomu, wbudowany głośnik nasłuchu, wyjście słuchawkowe z regulacją poziomu.
Denon DN500R
Na koniec rejestrator wart powyżej 2000 złotych, choć nie należy on do najdroższych na rynku. Denon DN500R jest stacjonarnym rejestratorem dźwiękowym. Daje on nam szansę kopiowania odtwarzanego materiału na kartę pamięci SD/SDHC lub pamięć masową USB. Działa on na podstawie oprogramowania Mark Editor – DMP. Gwarantowana jest w nim podwójna funkcja nagrywania, formaty WAV (do 24-bit/96 kHz fs) i MP3 (MPEG-1 Layer III), zintegrowana opcja CardCheck. Sam Dual Rec to jednoczesne nagrywanie na oba nośniki danych. Wśród ciekawych opcji znajdziemy również sterowane czasowo nagrywanie i odtwarzanie, wyświetlacz informacyjny OLED, przełączanie pomiędzy trybem odtwarzania i obróbki.