Na rynkach całego świata codziennie powstaje wiele interesujących projektów z różnych branż. Mając gotowy plan działania, częstym problemem staje się jednak znalezienie inwestora. Bywa, że jest on niezbędny, aby nasz pomysł został wcielony w życie. Gdzie możemy znaleźć osobę, która będzie nam pomocna?
Kim jest inwestor?
Zadając sobie to pytanie łatwiej nam będzie przygotować plan poszukiwań. Wedle definicji to osoba fizyczna bądź prawna, a także instytucja inwestująca środki finansowe w przedsięwzięcia, które mogą przynieść zysk. Ma on świadomość tego, że zainwestowany przez niego wkład może mu przynieść określone profity w dłuższym odstępie czasu. Zdaje sobie także sprawę, że może liczyć na duże premie, kiedy inwestycja zacznie na siebie zarabiać.
Crowdfunding sposobem na szukanie inwestora w Internecie
W dobie crowdfundingu pieniądze na realizacje planowanego projektu możemy pozyskać od internautów. Jak to działa? Członkowie społeczności internetowych skupieni wokół takich portali jak zrzutka.pl, crowdfunding.pl, wspieram.to i polakpotrafi.pl wpłacają pieniądze na rzecz naszej działalności. To my określamy, jaka kwota jest dla nas niezbędna i dopiero uzyskanie całości pieniędzy pozwoli nam na to, byśmy mogli z nich skorzystać. W chwili, gdy nie osiągniemy wymaganego pułapu – środki wracają do inwestorów.
Istotne jest to, że każda z osób wspierających nasze działanie musi otrzymać coś w zamian. Najczęściej są to albo gadżety wydawane przy okazji promocji produktu albo udział w zyskach z jego sprzedaży. Często zdarza się także to, że finalny owoc projektu będzie dostępny dla inwestorów w bardzo promocyjnej cenie. Z tego powodu wiele osób wspiera te idee, w które uwierzyło w trakcie kampanii promocyjnej.
Internet dobrą drogą na zdobycie prywatnego inwestora
Opisany wyżej sposób nie jest jedynym możliwym do zrealizowania w sieci. Pomocne mogą być również takie portale jak linkedin, github czy dribble. Są one serwisami przeznaczonymi dla biznesmenów i różnego pokroju specjalistów, którzy mogą pomóc w realizacji projektu. Możliwości na to, by dotrzeć do inwestorów możemy szukać również na blogach o tej właśnie tematyce. Większość z nich posiada dużą sieć partnerów, którzy są skłonni pomóc młodym przedsiębiorcom w rozwinięciu skrzydeł.
Aniołowie biznesu nie odmówią pomocy przy realizacji projektu
Duże firmy skupione wokół tak zwanych Aniołów Biznesu mogą wesprzeć mniejsze z realizowanych przez nas projektów. Należą do nich tak duże konsorcja jak Lewiatan Business Angels, Grupa Trinity czy Studencka Sieć Aniołów Biznesu. Wszystkie te organizacje są pomostem do odnalezienia środków na wprowadzenie w życie założonego przez nas planu.
Musimy jednak przede wszystkim pamiętać o tym, aby udając się na spotkanie z inwestorem, rzetelnie przedstawić mu biznesplan. Powinniśmy wykazać, jaki potencjał ma nasz start-up i jakie zyski z jego wsparcia ma szansę otrzymać nasz wspólnik. W dokumentach musimy zawrzeć informacje na temat analizy finansowej projektu.
Nie możemy zapomnieć także o informacjach na temat rynku zbytu. Pozwolą one na ocenę realnych korzyści jakie wyniesie inwestor, udzielając nam pomocy. Ważnymi danymi, które również muszą zostać przedstawione naszemu partnerowi biznesowemu są informacje o tym, jakie problemy ma rozwiązywać wdrażany przez nas projekt. Wiadomo też, że większe szanse na realizację mają działania skupione wokół takich branży jak bitcoin, photo sharing i physical storage.
Inwestora możemy szukać na kilka różnych sposobów. Każdy z nich ma szansę się sprawdzić, jeśli tylko dobrze przygotujemy prezentację naszego biznesu i do pomysłu przekonamy potencjalnego kandydata. Wszystko w naszych rękach, nie pozostaje więc nic innego jak tylko rozpocząć poszukiwania.