Auto firmowe jest niezwykle przydatne szczególnie przedstawicielom handlowym. Wiadomo jednak, że jego używanie wiąże się z ryzykiem kolizji. Zrozumiałe jest przecież to, że może do niej dojść w każdym, najmniej oczekiwanym momencie. Wówczas mogą wystąpić uszkodzenia karoserii. Co może zrobić w takiej sytuacji przedsiębiorca, do którego należy pojazd? Warto wliczyć naprawę w koszty firmy, nie zawsze jest to jednak możliwe. Jakie warunki należy spełnić, by mieć pewność, że będzie możliwe dokonanie takiego rozliczenia?
Trzeba być płatnikiem VAT
Jednym z podstawowych warunków wliczenia naprawy samochodu służbowego w koszty firmy jest odprowadzanie podatku z tytułu sprzedaży produktów lub wykonywania usług. Ponadto sposób sfinansowania opisywanej reperacji zależy od tego, jak wykorzystuje się pojazd. Gdy jest używany w pełni do celów służbowych – można odliczyć 100 procent usługi wykonanej w warsztacie. W przypadku gdy samochód jest używany również połowicznie do celów prywatnych, wówczas wysokość odliczenia jest o połowę mniejsza.
Autocasco pozwala na więcej
Wiadomo, że w dzisiejszych czasach większość samochodów firmowych objęta jest pakietem dwóch różnych ubezpieczeń. Dlatego właśnie w parze z tym obowiązkowym idzie również to przydatne w trakcie usuwania szkód. Posiadając je, można po zaistnieniu problemów technicznych ubiegać się o ich naprawienie w drodze działań prowadzonych przez zakład ubezpieczeniowy. Uzyskane wówczas odszkodowanie pozwala na naprawienie powstałych uszkodzeń.
Trzeba jednak pamiętać, że przyznane pieniądze stanowią przychód firmy. Oznacza to, że należy od przyznanej kwoty odprowadzić należny podatek do Urzędu Skarbowego. Cenę naprawy wlicza się wówczas w koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Kiedy opłata za dokonane naprawy nie może być uznana za koszty firmy?
Problem pojawia się, gdy pojazd nie został objęty opisanym powyżej ubezpieczeniem AC. Wtedy procedura dotycząca wliczania ponoszonych kosztów w finanse firmy jest bardziej skomplikowana. Okazuje się bowiem, że uzyskane wówczas pieniądze stanowią przychód jedynie w kwocie, która przewyższa cenę wykonanej usługi. Oznacza to, że rozliczyć można tylko otrzymaną nadwyżkę. W ostatecznym rozliczeniu często nie uzyskuje się więc sumy, która kwalifikowałaby się do zaliczenia jej w poczet kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa.
Czasem AC nie jest wymagane
Istnieją sytuacje, w których przedsiębiorca wliczy naprawę w koszty mimo braku dodatkowego ubezpieczenia. Kiedy to możliwe? Wtedy gdy VAT należny za usługę naprawczą został uregulowany ze środków własnych właściciela firmy, a nie z pieniędzy przyznanych przez towarzystwo ubezpieczeniowe.
Wówczas na podstawie otrzymanej faktury można ubiegać się o zwrot podatku. Niektóre osoby prowadzące działalność gospodarczą i zwolnione z opłacania podatku VAT mogą spodziewać się, że poniesione koszty zwróci im firma ubezpieczeniowa odpowiadająca za wypłacanie świadczenia OC.
Zasady opłacania samochodu zastępczego
Gdy samochód służbowy staje się chwilowo wyłączony z eksploatacji, jest to dla przedsiębiorcy dodatkowe utrudnienie. Niejednokrotnie może bowiem okazać się, że podjęte naprawy nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. Wówczas zdarza się, że orzeka się decyzję o kasacji pojazdu. Bywa też, że kwota wydana na naprawę jest wyższa od tej, którą przyznano na ten cel. Należy wówczas odnotować w dokumentacji poniesioną stratę.
Niezależnie jednak od tego, która z opisanych sytuacji zaistnieje, może zdarzyć się tak, że nastąpi konieczność skorzystania z samochodu zastępczego. Możliwe jest uznanie takiego wydatku jako firmowego. Przejechany dystans może być wtedy rozliczany w ramach standardowej „kilometrówki”. Konieczne jest wówczas sporządzenie odpowiedniej na tę okoliczność dokumentacji. Będzie ona stanowiła dowód będący podstawą do odzyskania pieniędzy wydanych na potrzeby wyjazdów służbowych.
Jak widać, wliczanie naprawy blacharskiej samochodu służbowego w koszty firmy rządzi się swoimi prawami. Warto o tym pamiętać i mieć świadomość obowiązków, które spoczywają na właścicielu firmy. Wówczas rozwiązanie tej stresującej sytuacji jest o wiele łatwiejsze, a rozliczenia podatkowe nie są tak skomplikowane, jak mogłoby się początkowo wydawać.