Prowadząc firmę warto mieć świadomość tego, jak postępować w trakcie wypadku w zakładzie pracy. Będąc odpowiedzialnymi za swoich pracowników, musimy dopilnować wszelkich formalności, aby zadbać o ich dobro po tym przykrym w skutkach zdarzeniu. Podpowiadamy, jakie procedury należy w takiej sytuacji uruchomić.
Zdarzył się wypadek i co dalej?
Po zaistnieniu nieszczęśliwego zdarzenia pracodawca musi podjąć działania eliminujące lub ograniczające jego skutki. Ma także obowiązek udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy. Niemniej ważne jest to, by ustalić okoliczności i przyczyny wypadku. Należy także wezwać służby, które będą pomocne w takiej sytuacji. O jej zaistnieniu trzeba również powiadomić okręgowego inspektora pracy.
Zabezpieczenie miejsca zdarzenia
Zanim ustalone zostaną okoliczności i przyczyny zajścia, należy zabezpieczyć miejsce, w którym ona zaistniało. By zrobić to w sposób należyty, trzeba wziąć pod uwagę trzy najważniejsze rzeczy. Po pierwsze, zadbajmy o to, by osoby niepowołane nie miały dostępu do miejsca, gdzie zdarzyło się nieszczęście. Po drugie, musimy uniemożliwić uruchamianie maszyn i innych urządzeń, których praca w związku z wypadkiem została przerwana.
Trzecim z działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa jest dopilnowanie, aby nikt nie zmienił położenia maszyn, które przyczyniły się do zaistnienia przykrego incydentu. Ingerencja w ich pozycję uniemożliwi ustalenie jego przyczyn i przebiegu. Ponowny rozruch maszynerii, której praca musiała zostać przerwana z uwagi na wypadek, możliwe jest dopiero, gdy zostanie to uzgodnione z inspektorem pracy. W przypadku zakładu górniczego ponowne jej uruchomienie wymaga również zgody właściwego organu górniczego.
Powołanie zespołu powypadkowego
Kiedy miejsce wypadku zostało zabezpieczone, należy powołać zespół powypadkowy, który wyjaśni do jakiego zdarzenia doszło. W jego składzie koniecznie powinni się znaleźć: pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. Trzeba pamiętać jednak o tym, że w zależności od struktury zakładu i ilości zatrudnianych w nim osób, skład omawianego zespołu będzie się różnił. Gdy grupa ta zostanie już ustalona, jej zadaniem będzie zbadanie okoliczności i przyczyn wypadku, a także jego związku z wykonywaną w tamtym czasie pracą.
Obowiązki zespołu powypadkowego
Członkowie powołanej na terenie zakładu grupy mają do wykonania zadania wynikające z przepisów prawa. Po pierwsze muszą dokonać oględzin miejsca wypadku. Sprawdzeniu ulegają wtedy także wszelkie maszyny i urządzenia techniczne, a także stan urządzeń ochronnych. Należy także zbadać warunki wykonywania pracy i okoliczności mogące mieć wpływ na zaistnienie incydentu. W następnej kolejności trzeba sporządzić szkice lub zdjęcia miejsca, gdzie do niego doszło.
Konieczne jest także przeprowadzenie rozmowy z poszkodowanym. Jeśli pozwala na to jego stan zdrowia, wysłuchajmy jego wyjaśnień. On sam sporządzi także kartę wypadku, która jest podstawą do wypłaty odszkodowania. Informacje na temat zaistniałego zdarzenia należy zebrać również od świadków, którzy widzieli jego przebieg. O opinię można poprosić także obecnego na miejscu lekarza.
Tak samo można postąpić wobec innych specjalistów, których zdanie może mieć wpływ na ocenę rodzaju i skutków zdarzenia. Powinniśmy zebrać także inne informacje na ten temat, które mogą pomóc w jego odpowiedniej kwalifikacji prawnej. Na samym końcu należy określić środki profilaktyczne i wyciągnąć wnioski na temat oceny ryzyka zawodowego stanowiska pracy, na którym nastąpiło opisywane nieszczęście.
W terminie do 14 dni po wypadku musi zostać sporządzona dokumentacja na jego temat. Protokół taki tworzony jest według wzoru określonego przez ministra gospodarki i pracy z 16 września 2004 roku. Każdy członek powołanego wcześniej zespołu może do dokumentacji dodać swoje indywidualne zdanie, jednak o ostatecznej treści decyduje pracodawca. Z treścią sporządzonego protokołu, do którego można zgłaszać zastrzeżenia, należy zapoznać pracownika lub członków jego rodziny (w przypadku wypadku ze skutkiem śmiertelnym).
Finalna wersja takiego raportu musi zostać zatwierdzona przez pracodawcę w terminie do 5 dni po jego sporządzeniu. Kopie muszą być dostarczone do osób, które ucierpiały w zdarzeniu lub ich bliskich. Jedna powinna trafić także do inspektora pracy obecnego na miejscu zdarzenia. Dokumentację powypadkową należy przechowywać przez okres 10 lat od zaistnienia zdarzenia.
Jak widać, procedury dotyczące wypadku przy pracy są ściśle określone przez prawo. Należy zadbać o wszystkie szczegóły, bo tylko właściwe działanie w tym zakresie pozwoli wyciągnąć odpowiednie wnioski zarówno samym poszkodowanym jak i właścicielowi zakładu.