Wiedza finansowa i umiejętność jej zastosowania w praktyce? to, co przyjęło się nazywać alfabetyzmem finansowym (ang. Financial literacy)? są silnie związane z zachowaniami finansowymi konsumentów i rezultatami, do których te zachowania prowadzą.
Mówiąc krótko, jednostki bardziej kompetentne finansowo częściej podejmują właściwe zachowania finansowe i uzyskują lepsze wyniki w zarządzaniu własnymi finansami. Wiedza i umiejętności finansowe Polaków są niskie? niższe nie tylko aniżeli na Zachodzie, lecz także niżeli w innych krajach naszego regionu.
To główna przyczyna powstania tej książki. Jej celem jest zbadanie związków alfabetyzmu finansowego Polaków z ich cechami społeczno-demograficznymi i ekonomicznymi: płcią, wiekiem, poziomem wykształcenia, osiąganym dochodem i uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej.
W odróżnieniu od istniejących opracowań badanie zaprezentowane w książce ma charakter metaanalityczny: uwzględnia dane pierwotne pochodzące z pięciu pokaźnych sondaży przeprowadzonych w latach 2015?2018. Metaanaliza umożliwia uchwycenie tendencji w wynikach wcześniejszych badań w celu ich uogólnienia.
Jest bardzo {pomocn|przydatn)a wtedy, gdy wyniki wcześniejszych badań są niejednoznaczne? jak w przypadku relacji alfabetyzmu finansowego z płcią i wiekiem.