Współczesne organizacje funkcjonują w bardzo dynamicznym, zmiennym, określanym jako turbulentne, otoczeniu. Niesie to szereg konsekwencji dla zarządzania tym organizacjami, w szczególności zaś dla zarządzania najcenniejszym zasobem tych organizacji – kapitałem ludzkim.
konieczna jest redefinicja starych modeli zarządzania ludźmi. Przetrwanie i rozwój organizacji funkcjonujących w gospodarce opartej na wiedzy w dużej mierze zależy od docenienia ludzi będących właścicielami wiedzy.
pokaźne jest zwrócenie uwagi na konieczność przekształceń konwencjonalnych organizacji w organizacje uczące się, czyli takie, które nie tylko korzystają z przystępnej wiedzy,jeszcze ją kreują, transmitują i przetwarzają.
Biorąc pod uwagę fakt, że to zatrudnieni w organizacjach są właścicielami wiedzy (równocześnie tej jawnej, jak i ukrytej) – ważne staje się stosowne ich traktowanie i docenienie. Od tego bowiem zależy, czy posiadana przez nich wiedza będzie stanowiła znaczny zasób.