Ratunku, zostałam szefową! Pomocy, awansowałem na dyrektora! Wspinanie się po szczeblach kariery to dla zdolnego pracownika naturalna kolej rzeczy. Wielu z nas przechodzi poprzez etap stażysty, szeregowego pracownika, specjalisty i eksperta. Jeśli jednak uda Ci się wejść jeszcze wyżej i zostajesz menedżerem, nagle z jednostki pracującej samodzielnie albo działającej w ramach zespołu stajesz się zwierzchnikiem swoich kolegów. Tylko nieliczni od razu nadzwyczajnie znajdują się w nowej roli. Dla większości awans na eksponowane i niezwykle wymagające stanowisko jest nie tylko źródłem osobistej satysfakcji, ale także początkiem kolejnego, nieprzystępnego etapu kariery. Bo menedżer to nie tylko stanowisko. Menedżer to zawód, którego trzeba się po prostu nauczyć.
Gdy robisz pierwszy krok jako menedżer, musisz uświadomić sobie, że problemy, jakie napotkasz, są uniwersalne. Większość Twoich kolegów po fachu zmagała się, zmaga albo będzie zmagać z budowaniem zespołu, produktywnym delegowaniem obowiązków czy koniecznością rozwiązywania konfliktów. Wszyscy odczuwają tę samą odpowiedzialność za sprawiedliwą ocenę podwładnych, za wyniki swojego działu czy szerzej — za rozwój całej marki. Niestety, nie istnieją stuprocentowo skuteczne lekarstwa na wszystkie bolączki menedżera. Opracowano natomiast sporo metod, narzędzi i wzorców, których zastosowanie może wyraźnie ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków w tym zawodzie.
Warto z nich korzystać, zwłaszcza że zostały wielokrotnie pozytywnie zweryfikowane w praktyce.
Dorota Kożusznik-Solarska — trenerka, konsultantka i counsellor z kilkunastoletnim stażem pracy w organizacjach biznesowych i społecznych, a także na ich rzecz. Od 2005 roku współpracuje z krakowską firmą doradczo-szkoleniową Pathways. Wśród jej klientów są takie firmy jak: Orange, Siemens, IBM, Netia, Play, Mondial Assistance, BZWBK, Warta KBC, Citi Handlowy, Making Waves i inni. Z wykształcenia psycholożka i dziennikarka i absolwentka European Graduate School w Szwajcarii. Jest certyfikowaną trenerką kursu Leadership Development Intensive (LDI), współpracuje z The Scherer Leadership International. W wolnym czasie śpiewa, gra na scenie i pisze książki.
Gdy robisz pierwszy krok jako menedżer, musisz uświadomić sobie, że problemy, jakie napotkasz, są uniwersalne. Większość Twoich kolegów po fachu zmagała się, zmaga albo będzie zmagać z budowaniem zespołu, produktywnym delegowaniem obowiązków czy koniecznością rozwiązywania konfliktów. Wszyscy odczuwają tę samą odpowiedzialność za sprawiedliwą ocenę podwładnych, za wyniki swojego działu czy szerzej — za rozwój całej marki. Niestety, nie istnieją stuprocentowo skuteczne lekarstwa na wszystkie bolączki menedżera. Opracowano natomiast sporo metod, narzędzi i wzorców, których zastosowanie może wyraźnie ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków w tym zawodzie.
Warto z nich korzystać, zwłaszcza że zostały wielokrotnie pozytywnie zweryfikowane w praktyce.
Dorota Kożusznik-Solarska — trenerka, konsultantka i counsellor z kilkunastoletnim stażem pracy w organizacjach biznesowych i społecznych, a także na ich rzecz. Od 2005 roku współpracuje z krakowską firmą doradczo-szkoleniową Pathways. Wśród jej klientów są takie firmy jak: Orange, Siemens, IBM, Netia, Play, Mondial Assistance, BZWBK, Warta KBC, Citi Handlowy, Making Waves i inni. Z wykształcenia psycholożka i dziennikarka i absolwentka European Graduate School w Szwajcarii. Jest certyfikowaną trenerką kursu Leadership Development Intensive (LDI), współpracuje z The Scherer Leadership International. W wolnym czasie śpiewa, gra na scenie i pisze książki.