Przeobrażenia, które nastąpiły w Polsce po roku 1989 pociągnęły za sobą m.in. Konieczność zasadniczych przekształceń oświatowych. W edukacji nauczycielskiej bardzo ważne jest opanowanie tego zasobu wiedzy. Obok innych wymagań, postulat ten realizuje przedmiot - stanowiący równocześnie, tzw.?minimum programowe" kształcenia - pod nazwą?podstawy prawne i organizacyjne oświaty". Zamiar przygotowania niniejszego zbioru materiałów i dokumentów do przedmiotu?podstawy prawne i organizacyjne oświaty" został powzięty w trakcie zajęć dydaktycznych prowadzonych ze studentami studiów stacjonarnych i zaocznych kierunku pedagogika. Dodatkowo zajęcia na studiach podyplomowych dla kadry kierowniczej w oświacie uzasadniły konieczność opracowania takiego zbioru. Bezpośrednią inspiracją stały się te wypowiedzi uczestników zajęć, które szeroko uzasadniały ogrom trudności z powodu braku optymalnej literatury źródłowej. Wiedza na ten temat jest rozproszona, a dotarcie do potrzebnych dokumentów i tworzyw staje się dla wielu z nich trudne, czy wręcz niemożliwe. Opracowanie to jest zatem próbą wyjścia naprzeciw oczekiwaniom tych osób. Zaplanowano wydanie trzech części zbioru tworzyw i źródeł do przedmiotu?podstawy prawne i organizacyjne oświaty". W niniejszej, drugiej części zbioru zamieszczono: Rozdz. I. PUBLICZNE SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W POLSCE NA PROGU XXI WIEKU, Rozdz. II. NIEPUBLICZNE SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W POLSCE. Jak należy sądzić, ten zakres problemowy zbioru może być {pomocn|przydatn)y nie tylko młodzieży studenckiej, przygotowującej się do zawodu nauczycielskiego, ale także dla czynnych nauczycieli, organizatorów i kierowników szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, jak też dla rodziców uczniów i lokalnego środowiska edukacyjnego. Zamieszczając poszczególne źródła i materiały kierowano się w pierwszym rzędzie potrzebą dydaktyczną? jak i?potrzebą życia" szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego wierząc, iż zamiar spełni te oczekiwania. Wszystkie uwagi Czytelników, dotyczące publikacji, zostaną przyjęte jako pomoc w dalszej pracy nad jej doskonaleniem. - Załącznik nr 3: Prawne i finansowe warunki pobierania nauki w placówce oświatowej Szkoła - Laboratorium - Załącznik nr 4: Warunki przyjęcia do gimnazjum (rok 2001/2002) - Załącznik nr 5: Warunki przyjęcia do liceum (rok 2001/2002) 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 listopada 2002 r. W sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne Bibliografia
Spis treści:
Wstęp
Rozdział PUBLICZNE SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W POLSCE NA PROGU XXI WIEKU
Wprowadzenie 1. Porozumienia Okrągłego Stołu - Ustalenia podzespołu ds. Oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki i postępu technicznego, Warszawa 24 lutego, 1, 3 i 10 marca 1989 r.(fragmenty) 2. Porozumienia Okrągłego Stołu - Ustalenia podzespołu do spraw młodzieży, Warszawa 16, 28 lutego, 6, 14 i 18 marca 1989 r. (fragmenty) 3. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r.?O samorządzie gminnym" (tekst jednolity - fragmenty) 4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.?O systemie oświaty" (tekst jednolity - fragmenty) 5. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (fragmenty) 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. W sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - Załącznik nr 1: Ramowy statut publicznego przedszkola - Załącznik nr 2: Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej - Załącznik nr 3: Ramowy statut publicznego gimnazjum - Załącznik nr 4: Ramowy statut publicznego liceum profilowanego - Załącznik nr 5: Ramowy statut publicznej szkoły zawodowej - Załącznik nr 6: Ramowy statut publicznej szkoły ponadpodstawowej 7. Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 sierpnia 2002 r. W sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: - Załącznik nr 1: Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej - Załącznik nr 2: Ramowy plan nauczania dla gimnazjum - Załącznik nr 3: Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego 1) Dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej 2) Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 3) Dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem - Załącznik nr 4: Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania - Załącznik nr 5: Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi - Załącznik nr 6: Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania - Załącznik nr 7: Ramowy plan nauczania dla czteroletniego technikum, w tym czteroletniego technikum specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania - Załącznik nr 8: Ramowy plan nauczania dla zasadniczej szkoły zawodowej, w tym zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. W sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Rozdział II. NIEPUBLICZNE SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W POLSCE
Wprowadzenie 1. Porozumienia Okrągłego Stołu - Stanowisko podzespołu ds. Oświaty, nauki i postępu technicznego, Warszawa 24 lutego, 1, 3 i 10 marca 1989 r. (fragmenty) 2. Porozumienia Okrągłego Stołu - Ustalenia podzespołu do spraw młodzieży, Warszawa 16, 28 lutego, 6, 14 i 18 marca 1989 r. (fragmenty) 3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.?O systemie oświaty" (tekst jednolity - fragmenty) 4. Statut Niepublicznego Przedszkola Nr 2 im. Krasnala Hałabały w Szczytnie 5. Statut Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Dercu 6. Statut niepublicznej placówki oświatowej Szkoła Laboratorium - Gimnazjum w Toruniu 7. Statut niepublicznej placówki oświatowej Szkoła Laboratorium Liceum Ogólnokształcące w Toruniu - Załącznik nr 1: Program wychowawczy w Gimnazjum - Liceum Ogólno kształcącym Szkoły Laboratorium w Toruniu - Załącznik nr 2: Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów w Szkole Laboratorium - Załącznik nr 3: Prawne i finansowe warunki pobierania nauki w placówce oświatowej Szkoła - Laboratorium - Załącznik nr 4: Warunki przyjęcia do gimnazjum (rok 2001/2002) - Załącznik nr 5: Warunki przyjęcia do liceum (rok 2001/2002) 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 listopada 2002 r. W sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych placówkach prowadzonych przez kościelne osoby prawne Bibliografia
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.