Przekazujemy na ręce Czytelnika unikalny na rynku wydawniczym poradnik - skierowany do osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej, szukających korzystnego pomysłu, źródeł finansowania i wskazówek z zakresu procedur prawnych i codziennego zarządzania własną firmą. Polecamy go osobom bezskutecznie szukającym pracy albo zatrudnionym poniżej swoich predyspozycji, pragnień i wykształcenia. Także tym, którzy już „działają" - młodym stażem przedsiębiorcom.
To publikacja na wskroś praktyczna, bowiem autorami rozdziałów są osoby, które dorobek naukowy i zawodowy kreatywnie wykorzystują, produktywnie prowadząc działalność gospodarczą w zróżnicowanych działach gospodarki. Od lat też przekazują swą wiedzę i doświadczenie uczestnikom licznych projektów dotacyjnych w zakresie:
• wykreowania własnego pomysłu na biznes oparty na progresywności,
• produktywnego redagowania biznesplanów dotacyjnych,
• opracowania strategii marketingowej,
• prawa administracyjnego i podatkowego.
W książce przedstawiono zarys polskiej powojennej historii przedsiębiorczości, opisany przez pryzmat wspomnień ówczesnych przedsiębiorców. Pokazano jak trudny to zawód, jakie bariery (często aktualne do teraz) można spotkać na swej drodze. Z ich doświadczeń można także zaczerpnąć sporo inspiracji.
W poradniku umieszczono także dużo kompletnych biznesplanów, wymaganych równocześnie przez urzędy pracy, jak i instytucje realizujące konkursy dotacyjne ze środków unijnych czy udzielające preferencyjnych kredytów.
Spis treści:
WPROWADZENIE
Rozdział 1
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ JEST W NAS - Aleksy Surma, Tomasz Szopiński 13
1.1. Korzenie przedsiębiorczości 14
Okres 1945-1989 14
Okres 1989-2004 15
Okres 2004-2014 19
1.2. Przedsiębiorczość - parametry przedsiębiorcy 21
1.3. Czynniki sprzyjające przedsiębiorczości 30
Rozdział 2
WSPARCIE UE DLA MŁODYCH - REALNA POMOC CZY HASŁA? - Robert Brodzik 35
Rozdział 3
POMYSŁ NA BIZNES, POMYSŁ NA INNOWACJE - Paweł J. Dąbrowski 49
3.1. Gdzie szukać pomysłów na biznes? 49
3.2. Po co Tobie biznesplan? 57
3.3. Komponenty biznesplanu 59
3.4. Pułapki biznesplanu 67
3.5. Dla kogo biznesplan? 69
Rozdział 4
ZASADY wydajnEGO REDAGOWANIA BIZNESPLANÓW I WNIOSKÓW DOTACYJNYCH - Aleksy Surma 71
4.1. Śladowe wsparcie na skromne początki - dotacje w PUP 73
4.2. Dotacje z Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) 87
4.3. Środki na obszerniejszy biznes - program „Wsparcie w starcie II" 90
4.4. Chcesz pieniędzy? Napisz sprawnie! 92
Rozdział 5
MARKETING W drobneJ FIRMIE - Tomasz Szopiński 115
5.1. Marketing - co naprawdę posiada to pojęcie? 116
5.2. Jakie pytania należy sobie zadać przed wdrożeniem produktu albo usługi? 118
5.3. Artykuł jako główny element marketingu-mix 121
5.4. Strategie ramowe cen 123
5.5. Problemy dystrybucji 126
5.6. Problemy promocji w niepokaźnej firmie 129
5.7. Badania rynku w śladowej firmie 141
5.8. Analiza SWOT 144
Rozdział 6
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI, PROCEDURY REJESTRACYJNE - Beata Dudzińska 147
6.1. Działalność gospodarcza i przedsiębiorca - kluczowe definicje 148
6.2.Wolność działalności gospodarczej - czy bez wątpienia? 149
6.3. Wybrane formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw 151
6.4. Firma przedsiębiorcy 163
6.5. Działalność gospodarcza 168
6.6. Ubezpieczenia 179
Rozdział 7
potrzebnIK PODATKOWY drobneGO PRZEDSIĘBIORCY - Elżbieta Gawryl 189
7.1. Warianty podatków, jakich firm dotyczą, podstawa prawna 190
7.2. VAT - podatek od wartości dodanej 210
Rozdział 8
TRZYNAŚCIE KREATYWNYCH SPOSOBÓW NA FINANSOWANIE BIZNESU - Paweł J. Dąbrowski 219
Rozdział 9
ZBIÓR produktywnYCH BIZNESPLANÓW - Aleksy Surma 245
ZAKOŃCZENIE 343