Postawy ekonomiczne w czasach niepewności to książka bardzo ważna zarówno ze względu na problematykę, jak i podejście naukowe. Problematyka jest nie tylko aktualna – jak Polacy reagują na kryzys – ale także kluczowa dla zrozumienia obecnego stanu polskiej transformacji, a także stanu aktualnej świadomości społecznej w wymiarze gospodarczym i politycznym.
Podejście naukowe kontynuuje najlepsze tradycje „polskiej szkoły” socjologicznej, ukształtowanej przez „socjologię rozumiejącą” Floriana Znanieckiego i Stefana Ossowskiego, połączoną z wyrafinowaną metodologią ilościową wprowadzoną do polskiej socjologii przez Stefana Nowaka i jego studentów postaw społecznych.
charakteryzuje tę szkołę interpretacyjna wrażliwość przekraczająca behawioralne schematy, połączona z dokładną analizą statystyczną. Bez przesady można tę książkę zaliczyć do klasyków innowacyjnej polskiej i światowej analizy socjologicznej.
Jedną z ważnych zalet książki jest wybór tematyki centralnej, kluczowy dla zrozumienia stanu polskiego społeczeństwa w dobie kryzysu. Podkreślić należy, ze książka nie jest bynajmniej ani apoteozą polskiej kultury ekonomicznej, ani pochwałą stanu polskiej gospodarki w warunkach kryzysu.
Obraz postaw i opinii Polaków jest obiektywny i wyważony. Książka stanowi podsumowanie najważniejszych subiektywnych aspektów polskiej transformacji w obliczu kryzysowych wyzwań. Prof. Dr Jan Pakulski Profesor Emeritus University of Tasmania Postawy ekonomiczne nieczęsto stają się przedmiotem rozważań teoretycznych i analiz empirycznych, opartych na reprezentatywnych badaniach socjologicznych.
Ekonomiści posiadają inne dane (statystyki urzędowe), na których ochoczoj pracują. Socjologowie postrzegają na ogół kwestie gospodarcze jako zbyt trudne dla tzw. Przeciętnego badanego, a może i dla nich samych.
Książka Postawy ekonomiczne w czasach niepewności przełamuje tego typu rezerwę wobec problematyki postaw ekonomicznych i dlatego jest wyjątkowo cenna. Drugą jej zaletą są łączne analizy wyników własnych badań, przeprowadzonych poprzez badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego,, a także badań cudzych (w tym Centrum Badania Opinii Społecznej).
nowoczesne i pomysłowe analizy statystyczne nie stanowią przy tym sztuki dla sztuki, lecz służą zrozumieniu związków między kondycją polskiej gospodarki a ekonomiczną świadomością i wyobraźnią Polaków.
Trzecią zaletą książki jest usytuowanie analiz postaw ekonomicznych społeczeństwa polskiego w kontekście ostatniego kryzysu gospodarczego oraz – gdy to jest osiągalne – w kontekście międzynarodowym i w dłuższej perspektywie czasowej.
dr hab. Mirosława Grabowska Profesor Uniwersytetu Warszawskiego Dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej