Menu
Zamknij

tajniki bankowości. podręcznik akademicki (opr. miękka) od 37 34

Biblioteka biznesu

Opis

Tajniki bankowości
Murray N. Rothbard
Wydawnictwo: Fijorr Publishing
ilość stron: 324

Współczesna prasa finansowa rozpisuje się na temat informacji mówiących o podaży pieniądza. W każdy piątek inwestorzy giełdowi z zapartym tchem czekają na najświeższe informacje z rynku pieniężnego, które niejednokrotnie wpływają na poniedziałkowe notowania na Wall Street. Jeśli podaż pieniądza gwałtownie wzrasta, oznacza to, iż stopy procentowe mogą pójść w górę, ale mogą też pozostać na obecnym poziomie. Prasa straszy czytelników złowieszczymi prognozami dotyczącymi posunięć Rezerwy Federalnej lub regulacji, które mogą wprowadzić banki i inne instytucje finansowe.

Przywiązywanie tak szerokiej wagi do kwestii podaży pieniądza to zjawisko raczej nowe. Do lat 70-tych XX w., w czasie Ery Keynesa, na temat pieniądza i kredytu bankowego nie pisano niemal wcale. Zastanawiano się raczej nad wzrostem artykułu Narodowego Brutto, polityką fiskalną rządu, wydatkami, przychodami i deficytem. Banki i podaż pieniądza to były zagadnienia generalnie ignorowane. Jednak po latach chronicznej i przyspieszającej inflacji – której keynesiści nie potrafili zaradzić – i po wielu nawrotach „inflacyjnej recesji", stało się jasne dla wszystkich – nawet dla keynesistów – iż coś tu nie gra. W ten sposób w centrum uwagi znazała się podaż pieniądza.
dostatek definicji podaży pieniądza może wprawiać przeciętnego człowieka w zakłopotanie. O co chodzi z tymi wszystkimi M, od M1A i M1B do M8? Który z tych symboli oznacza prawdziwą podaż pieniądza, o ile którykolwiek samodzielnie do tego wystarcza? I może najszczególniejsze: dlaczego depozyty bankowe wliczone są do rozmaitych M jako podstawowy element podaży pieniądza? Wszyscy dziś wiedzą, iż papierowe dolary, emitowane wyłącznie przez Banki Rezerwy Federalnej, zawierające napis „ten banknot jest legalnym środkiem płatniczym do regulowania wszystkich zobowiązań, publicznych i prywatnych", to pieniądze. Lecz dlaczego rachunki bieżące uważane są za pieniądz i na jakiej zasadzie powstają? Czyż nie można ich wypłacić na żądanie w postaci gotówki? Dlaczego więc wkłady na żądanie to również pieniądz, a nie tylko papierowe dolary, które je reprezentują? Jedną z niezwykłych implikacji zaliczania wkładów na żądanie do komponentów podaży pieniądza jest stwierdzenie, iż banki tworzą pieniądz; że w pewnym sensie są fabrykami pieniędzy. Ale czy banki nie przekierowują jedynie powierzonych im oszczędności, pożyczając je inwestorom albo konsumentom? Skoro banki uzyskują nasze oszczędności i następnie je pożyczają, to jak właściwie tworzą pieniądze? W jaki sposób pasywa bankowe stają się elementyem podaży pieniądza?
Nie ma powodu, aby laik czuł się sfrustrowany niemożnością połapania się w tym. Najwięksi dziewiętnastowieczni konwencjonalni ekonomiści spierali się pomiędzy sobą czy, i w jakim sensie, należy uznać za komponent podaży pieniądza banknoty emitowane poprzez prywatne banki (takie banknoty byłyby dziś nielegalne) i depozyty bankowe. Większość ekonomistów stanęła w tym sporze po złej stronie. Niezwykle pobłądzili ekonomiści z obszernej Brytanii, sporego centrum dziewiętnastowiecznej myśli ekonomicznej. Obfity David Ricardo i jego poprzednicy ze Szkoły Walutowej stracili ogromną szansę ustanowienia w Anglii prawdziwie silnego pieniądza, ponieważ nigdy nie dostrzegli faktu, iż depozyty bankowe są jednym ze źródeł pieniędzy na rynku. Dziwnym trafem to w Stanach Zjednoczonych, uważanych wtedy za zapóźnione peryferia myśli ekonomicznej, ekonomiści jako pierwsi doszli do wniosku, iż depozyty bankowe, podobnie jak banknoty, powinny być zaliczone do części stwarzających podaż pieniądza. Po raz pierwszy tezę taką sformułował w 1820 r. Condy Raguet z Filadelfii. Jednak ówcześni angielscy ekonomiści mało przejmowali się kolegami zza oceanu.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

Biblioteka biznesu, rozkłady stóp zwrotu z instrumentów polskiego rynku kapitałowego (opr. miękka)
od 31 20

2 oferty

rozkłady stóp zwrotu z instrumentów polskiego rynku kapitałowego (opr. miękka)

  • ISBN 9788363804084 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Edyta Tomasik, Krzysztof Piasecki 
  • Wydawnictwo edu-Libri 
  • Ilość stron 104 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
Biblioteka biznesu, nowe granice unii europejskiej - współpraca czy wykluczenie (opr. miękka)
od 15 23

2 oferty

nowe granice unii europejskiej - współpraca czy wykluczenie (opr. miękka)

  • ISBN 9788373831780 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Grzegorz Gorzelak, Katarzyna Krok 
  • Wydawnictwo Scholar 
  • Ilość stron 271 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
Biblioteka biznesu, zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji (opr. miękka)
od 23 10

2 oferty

zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji (opr. miękka)

  • ISBN 9788363804121 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Janusz Zawiła-Niedźwiecki 
  • Wydawnictwo edu-Libri 
  • Ilość stron 180 
  • Rok wydania 2021 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Wycena i ewidencja środków pieniężnych i rozrachunków. (opr. miękka)
od 34 66

3 oferty

Wycena i ewidencja środków pieniężnych i rozrachunków. (opr. miękka)

  • ISBN 9788361872924 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Izabela Emerling 
  • Wydawnictwo Marina 
  • Ilość stron 242 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Integracja europejska i nowy ład gospodarczy. Raport (opr. miękka)
od 16 15

3 oferty

Integracja europejska i nowy ład gospodarczy. Raport (opr. miękka)

  • ISBN 9788373835986 
  • Oprawa miękka 
  • Autor praca zbiorowa 
  • Wydawnictwo Scholar 
  • Ilość stron 100 
  • Rok wydania 2012 
Porównaj
Biblioteka biznesu, project finance w inwestycjach infrastrukturalnych (opr. miękka)
od 48 60

1 oferta

project finance w inwestycjach infrastrukturalnych (opr. miękka)

  • ISBN 9788375560602 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Anna Wojewnik-Filipkowska 
  • Wydawnictwo CeDeWu 
  • Ilość stron 344 
  • Rok wydania 2017 
Porównaj
Biblioteka biznesu, płeć a trwanie życia analiza demograficzna (opr. twarda)
od 27 55

1 oferta

płeć a trwanie życia analiza demograficzna (opr. twarda)

  • ISBN 9788323509363 
  • Oprawa twarda 
  • Autor Agnieszka Fihel 
  • Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 
  • Ilość stron 188 
  • Rok wydania 2011 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Jakościowe Metody Badań Marketingowych (opr. miękka)
od 49 03

4 oferty

Jakościowe Metody Badań Marketingowych (opr. miękka)

  • ISBN 9788301164249 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Dominika Maison 
  • Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Pwn 
  • Ilość stron 288 
  • Rok wydania 2018 
Porównaj
Biblioteka biznesu, proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych (opr. miękka)
od 54 90

1 oferta

proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych (opr. miękka)

  • ISBN 9788375565836 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Dejnaka Agnieszka 
  • Wydawnictwo CeDeWu 
  • Ilość stron 200 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.