Menu
Zamknij

Walka z monopolem czy z konkurencją? - Armentano Dominick T. (opr. miękka) od 16

Biblioteka biznesu

Opis

Tytuł: Walka z monopolem, czy z konkurencją?
Autor: Dominick T. Armentano
Kategoria: Ekonomia - następny krok
Oryginalny tytuł: Antitrust: The Case for Repeal
Tłumaczenie: Mikołaj Barczentewicz
ISBN: 978-83-89812-80-3
Strony: 169

Pierwsze, jak dotąd, na polskim rynku książkowym tak poważne omówienie teorii opisującej fikcję państwowej (rządowej) walki z monopolem. Pod szyldem „ochrony konsumenta" politycy zwalczają niewygodną konkurencję, wspierając w to miejsce swoich, czyli sponsorów i sojuszników. Praca oparta – jak nietrudno zgadnąć – na fundamentach tradycji Austriackiej Szkoły Ekonomicznej.
( )
Monopol Microsoft
To, czy Microsoft posiadał monopol na rynku systemów operacyjnych zależy oczywiście od skrupulatnej definicji monopolu. Rewelacyjny monopol, przypuszczalnie, może kontrolować całość przystępnej podaży towaru na jakimś konkretnym rynku właściwym (relevant market), z silnymi prawnymi barierami wejścia. Mówiło się, że Microsoft licencjonuje dziewięćdziesiąt procent rynku systemów operacyjnych sprzedawanych wraz z nowymi komputerami, lecz ponieważ nie istniały żadne prawne bariery wejścia, Microsoft nie posiadał nieprzeciętnego monopolu. Istniały inne systemy operacyjne dla komputerów osobistych (Mac OS, Unix, OS/2, Linux) i kupujący mogli przesiąść się na nie, jeśli system Microsoftu byłby niedostępny; na dodatek, nowi producenci mogli zawsze wejść na rynek.
Mimo to, prawnicy opierający się na precedensie mogli dowodzić, że jakikolwiek udział w rynku powyżej siedemdziesięciu procent (przy istnieniu prawnych barier wejścia lub przy ich braku) może być uważany za monopol w myśl prawa antymonopolowego. Jak będziemy dowodzić na następnych stronach, teoria monopolu oparta na udziale w rynku jest myląca i prowadzi na manowce. Dużo zależy od tego jak dany rynek właściwy jest zdefiniowany. Jeszcze ważniejsze jest to, czy producent może wyprodukować lepszy produkt po niskich kosztach i konsumenci mogą ustanowić taką producenta jako dominującego dostawcę; przypuszczalnie prawo w zamyśle nie miało ograniczać takiego korzystnego zachowania. Bardzo, monopol, jakkolwiek zdefiniowany, nie jest nielegalny w myśl Sherman Act; monopolizacja zaś jest. Tym, czego prawo naprawdę wymaga (po tym jak progowa pozycja rynkowa pozostała osiągnięta), jest wykazanie, iż pozwany dopuszcza się tzw. Praktyk monopolistycznych. Trzeba zadać kilka ważnych pytań: Jak marka zdołała osiągnąć taki udział w rynku? Czy producent w sposób bezprawny wykluczała konkurentów z rynku?
Czy w sposób bezprawny ograniczała proces konkurencji?
W naszej opinii, dominujący udział Microsoftu w rynku systemów operacyjnych został osiągnięty zgodnie z prawem dzięki wolnorynkowemu procesowi konkurencji. Rynek oprogramowania dla PC był prawnie otwarty i działało na nim wielu utalentowanych graczy (Sun, Netscape, Novell, Oracle Apple, IBM), niektórzy więksi od Microsoftu, niektórzy mniejsi. Proces rynkowy w tym przemyśle charakteryzował się za każdym razem energiczną nowoczesnością, szybkim wzrostem, ostro spadającymi cenami i zawziętą rywalizacją (i okazjonalną współpracą) pomiędzy rywalami. Przemysł ten obrazuje wizję konkurencji austriackiego ekonomisty Josepha Schumpetera, jako cyklu „kreatywnej destrukcji".
Microsoft osiągnął swoją pozycję rynkową poprzez zadziorne innowacje i promowanie otwartego, zestandaryzowanego systemu operacyjnego, integrującego najróżniejsze aplikacje (współdzielenie plików, narzędzia do faksowania, wsparcie sieci), które były przystępne oddzielnie. Setki producentów komputerów PC, tysiące twórców aplikacji, a ostatecznie miliony kupujących doceniło korzyści płynące z podejścia Microsoftu. Zestandaryzowany i zintegrowany system operacyjny był mniej kosztowny w wytwarzaniu i dystrybucji, łatwiejszy w obsłudze i istotnie bardziej korzystny dla klientów. W efekcie, niektórzy początkowi liderzy rynku potknęli się i upadli, w trakcie gdy Microsoft wyszedł z procesu współzawodnictwa z legalnie osiągniętym udziałem rynku.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

Biblioteka biznesu, Fair Play czyli czego mogą nas o ekonomii i sensie życia nauczyć własne dzieci (opr. miękka)
od 11 70

1 oferta

Fair Play czyli czego mogą nas o ekonomii i sensie życia nauczyć własne dzieci (opr. miękka)

  • ISBN 9788389812476 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Steven Landsburg 
  • Wydawnictwo Fijorr Publishing 
  • Ilość stron 221 
  • Rok wydania 2008 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Ekonomia i etyka własności prywatnej Studia z zakresu ekonomii politycznej i filozofii (opr. miękka)
od 26 84

2 oferty

Ekonomia i etyka własności prywatnej Studia z zakresu ekonomii politycznej i filozofii (opr. miękka)

  • ISBN 9788389812759 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Hoppe Hans-Herman 
  • Wydawnictwo FijoRR Publishing 
  • Ilość stron 446 
  • Rok wydania 2016 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Imperium Big Maca - Love John F. (opr. miękka)
od 54

2 oferty

Imperium Big Maca - Love John F. (opr. miękka)

  • ISBN 9788364599507 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Love John F. 
  • Wydawnictwo FIJORR 
  • Rok wydania 2018 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Hitoria świata XX wieku. Tom 2. Od Rewolucji Październikowej do Solidarności (opr. miękka)
od 39 65

2 oferty

Hitoria świata XX wieku. Tom 2. Od Rewolucji Październikowej do Solidarności (opr. miękka)

  • ISBN 9788364599330 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Paul Johnson 
  • Wydawnictwo Fijorr 
  • Ilość stron 684 
  • Rok wydania 2016 
Porównaj
Biblioteka biznesu, równość i (nie)sprawiedliwość. dlaczego piketty... (opr. broszurowa)
od 18 90

2 oferty

równość i (nie)sprawiedliwość. dlaczego piketty... (opr. broszurowa)

  • ISBN 9788364599378 
  • Oprawa broszurowa 
  • Autor Robert Gwiazdowski 
  • Wydawnictwo FijoRR Publishing 
  • Ilość stron 228 
  • Rok wydania 2016 
Porównaj
Biblioteka biznesu, licz na siebie, czyli jak zbudować własny biznes (opr. broszurowa)
od 32 36

1 oferta

licz na siebie, czyli jak zbudować własny biznes (opr. broszurowa)

  • ISBN 9788389812964 
  • Oprawa broszurowa 
  • Autor Jan Fijor 
  • Wydawnictwo FijoRR Publishing 
  • Ilość stron 266 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
Biblioteka biznesu, Biznes w kraju dziadów czyli jak zabezpieczyć firmę i własny majątek przed pazernością urzędników (opr. miękka)
od 35 03

1 oferta

Biznes w kraju dziadów czyli jak zabezpieczyć firmę i własny majątek przed pazernością urzędników (opr. miękka)

  • ISBN 9788364599132 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Kamil Cebulski 
  • Wydawnictwo Fijorr Publishing 
  • Ilość stron 264 
  • Rok wydania 2015 
Porównaj
Biblioteka biznesu, inwestowanie w trudnych czasach (opr. broszurowa)
od 43 75

1 oferta

inwestowanie w trudnych czasach (opr. broszurowa)

  • ISBN 9788364599682 
  • Oprawa broszurowa 
  • Autor Casey Doug 
  • Wydawnictwo FijoRR Publishing 
  • Ilość stron 326 
  • Rok wydania 2020 
Porównaj
Biblioteka biznesu, kapitał i kapitalizm xxi wieku (opr. broszurowa)
od 28 05

1 oferta

kapitał i kapitalizm xxi wieku (opr. broszurowa)

  • ISBN 9788364599118 
  • Oprawa broszurowa 
  • Autor George Reisman 
  • Wydawnictwo FijoRR Publishing 
  • Ilość stron 128 
  • Rok wydania 2015 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.